عارف به بودجه 94 واکنش نشان داد
محمدرضا عارف در مراسم اختتامیه کنفرانس شبکه‌های هوشمند انرژی اظهار امیدواری کرد که این شورا بتواند اقدامات موثرتری در جهت‌گیری کلی کشور که توسعه علم و فناوری است بردارد.
 محمدرضا عارف در مراسم اختتامیه کنفرانس شبکه‌های هوشمند انرژی که در پژوهشگاه نیرو برگزار شد با تسلیت اربعین حسینی و قدردانی از برگزار کنندگان این کنفرانس با اشاره به سالروز تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار امیدواری کرد که این شورا بتواند اقدامات موثرتری در جهت‌گیری کلی کشور که توسعه علم و فناوری است بردارد.

وی افزود: امروزه اسناد بالادستی مهمی پیش روی محققان و دانشگاهیان است و مسئولیت همه، بخصوص جوانان است که در جهت تحقق آن‌ها گام‌های استواری را بردارند.

رئیس گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم با بیان این‌که «توسعه علم و فناوری مبنای توسعه و پیشرفت سایر بخش‌هاست» اظهار کرد: در سند چشم انداز 20 ساله، جایگاه اول را در آسیای جنوب غربی برای ایران تکلیف کرده است و در سند سیاست‌های کلی علم و فناوری که رهبر معظم انقلاب به تازگی ابلاغ کرده اند بر لزوم مرجعیت علمی در جهان تاکید شده است و باید تلاش کرد همزمان با رسیدن به قطب علمی در دنیای اسلام به مرجعیت علمی در جهان نیز دست یابیم.

وی بر ضرورت تبدیل علم به ثروت تاکید کرد و گفت: انجمن‌های علمی می توانند موتور محرکه برای رسیدن به اهداف مشخص در اسناد بالادستی باشند.

«جذب هرچه بیشتر اعضاء بویژه جوانان محقق و دانشمند،ارتباط با دانشگاه‌ها و بخش‌های صنعتی و خدماتی، گسترش همکاری با انجمن‌های علمی سایر کشورها، ارتباط نزدیک با نهادهای تصمیم ساز و تصمیم‌گیر و بومی‌سازی کردن فناوری‌ها و استفاده حداکثری از تولیدات صنعتی»، توصیه‌هایی بود که عارف به انجمن‌های علمی کرد.

وی ادامه داد: از دولت انتظار داریم هزینه‌های حداقلی انجمن‌های علمی را تامین کند تا دانشمندان و کارشناسان فعال در انجمن‌ها دغدغه‌شان انجام وظایف اصلی‌شان باشد.

عارف با اشاره به انجام مطالعاتی که از سالیان گذشته درخصوص توسعه علم و فناوری انجام شده است، خاطرنشان کرد: واقعیت این است که نسبت به فناوری‌های کلاسیک از کشورهای غربی عقب هستیم و متاسفانه روز به روز عقب ماندگی ما بیشتر می‌شود و یا در حالت خوشبینانه همان فاصله را حفظ کردیم.

وی با اشاره به رشد علمی ایران در فناوری‌های نو از جمله فناوری نانو، گفت: اگر تشکل‌های علمی حمایت شوند و اگر جهت گیری‌هایی که در اسناد بالادستی مشحص شده است رعایت شود ما می توانیم به هدف گذاری‌ها که در سیاست های کلی علم و فناوری شده است برسیم.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به لایحه بودجه سال 94 ،گفت: برخی دوستانی که از جزییات لایحه بودجه سال آینده مطلع بودند اعلام کردند که بخش پژوهش در لایحه بودجه رشد قابل توجهی نداشته است و اگر این‌گونه باشد جای نگرانی دارد. انتظار این است که مجلس شورای اسلامی در بودجه 94 این جهت گیری را اصلاح کند و سهم پژوهش به عددی رسانده شود تا در افق 1404 به 4 درصد سهم تحقیق و توسعه از تولید ناخالص داخلی برسیم.

وی تاکید کرد: امروزه هوشمندسازی امور جاری در اغلب بخش ها یک اصل پذیرفته شده است و اهداف مهمی مانند بهینه سازی مصرف انرزِی، انجام رفاه مردم و ایمن سازی و امنیت را در دستور کار خود دارد.



گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com
منبع: isna.ir

مطالب پشنهادی:
سفر خاطره انگیز به تهران در دوران ریاست جمهوری خاتمی+ تصاویر
مرگ بر آمریکا شعار محوری ماست!
آیا خط تولید دنا متوقف می‌شود؟
مرکل حملات نژادپرستانه به مسلمانان در آلمان را محکوم کرد
زمین لرزه در کرمان!!!