پیروزی خاتمی مدیون جنبش دانشجویی بود
صادق زیباکلام گفت: جنبش دانشجویی طی سال‌های 68 تا 76 و در دوره ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی وارد مرحله کما شد.
صادق زیباکلام بعد از ظهر دیروز در جمع دانشجویان دانشگاه باهنر کرمان با اشاره به تاریخچه فعالیت‌های سیاسی دانشجویان اظهار داشت: شرایط سیاسی اجتماعی هر جامعه‌ای ایجاب می‌کند، دانشجو فعالیت سیاسی داشته باشد یا نداشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: با نگاهی به کشور ژاپن و نروژ می‌بینید، خبری از حضور دانشجویان در فعالیت‌های سیاسی نیست و آنها دانشجویان حرف‌ گوش‌کنی هستند و دست به فعالیت سیاسی نمی‌زنند.

رد و انکار تشکل‌های دانشجویی مشروط به زنده‌باد و یا مرده‌باد است

زیباکلام بیان داشت: در این کشورها چون فعالیت سیاسی در قالب احزاب در خارج از دانشگاه صورت می‌گیرد، ضرورتی ندارد که دانشجویان این کشورها فعالیت سیاسی کنند.

وی افزود: اگر در جامعه‌ای شرایط فعالیت سیاسی وجود نداشته باشد این رسالت به عنوان فعالیت ثانویه برای دانشگاه ایجاد می‌کند، لذا علی‌القاعده دانشگاه جای فعالیت علمی و تحصیلی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: اگر احزاب خارج از دانشگاه وظیفه خود را به خوبی پیش ببرند، دیگر مشکلاتی چون حراست و بقیه مصیبت‌ها در دانشگاه به وجود نمی‌آید.

وی با اشاره به برخورد چهره‌ها و گروه‌های سیاسی در برخورد با تشکل‌های دانشجویی افزود: دو نوع برخورد وجود دارد که اگر فعالیت‌های دانشجویی در راستای آرمان‌ها و ایده‌آل‌های آنها باشد، کاملا تایید می‌کنند و بر شما تصدیق و آفرین می‌گویند، لذا این رد و انکار تشکل‌های دانشجویی مشروط به زنده‌باد و یا مرده‌باد شما است.

زیباکلام ادامه داد: اما اگر شیطان گولتان بزند و غافل شوید، می‌گویند، دانشگاه انحراف شده‌ است، وزیر را استیضاح می‌کنند و به او رأی کبود می‌دهند.

وی ادامه داد: هیچ گناهی بالاتر از این نیست که دانشجو فعالیت سیاسی کند، بنابراین این قضاوت نادرستی است که دانشجویان را تحت تاثیر بیرون قرار می‌دهد و نوعی تناقض است، لذا اگر بیرون دانشگاه تشکل وجود داشته باشد، می‌روند در آن جا فعالیت می‌کنند و این همه دردسر را به دنبال ندارد.

جنبش دانشجویی در ایران با مبارزه علیه ساختار حاکم آغاز شد

وی عنوان کرد: ارزیابی جنبش دانشجویی و تحلیل فعالیت آنها در خلأ انجام نمی‌شود، جنبش دانشجویی ایران یک هویت دارد و برای این کار نیازمند علم و آگاهی به عقبه تاریخی آن است.

زیبا کلام تصریح کرد: جنبش دانشجویی یک موجود زنده است و با محیط بیرون از خودش تبادل دارد و این جنبش در ایران از یک پیچیدگی خاص برخوردار است.

استاد دانشگاه تهران افزود: جنبش دانشجویی از مراحل تاریخی عبور کرده تا به امروز رسیده است، جنبش دانشجویی در ایران با اعتراض و مبارزه علیه ساختار حاکم و نظام سیاسی آغاز شد.

وی افزود: تا سال 1320 دانشگاه متاثر و ملهم از ادبیات احزاب مارکسیسم بود که اواخر این دهه حزب توده نیز به عنوان یک حزب در سال‌های 27 تا 30 وارد دانشگاه شد.

این فعال سیاسی ادامه داد: جریان اسلام‌گرایی و مذهب در یک تحول فکری تا سال 34 وارد دانشگاه شد. تا آن زمان جریان در دست مارکسیست‌ها و جبهه ملی بود و از نیمه دوم دین، نگاه شرعیت‌مدارانه وارد دانشگاه‌ها می‌شود و کسانی چون بازرگان، سحابی و شهید مطهری متولی این موضوع می‌شوند.

زیباکلام گفت: معماری مسجد دانشگاه تهران محصول جریان فکری اسلامی در دانشگاه‌هاست و این روند تا اواخر دهه 30 ادامه می‌یابد، این گروه نگاه مذهبی، علمی و منطقی و در عین حال به شدت سیاسی دارند و از نگاه این جریان سازمان مجاهدین خلق متولد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ظهور امام خمینی (ره) در ابتدای دهه 40 و علی شریعتی در اواخر این دوره اتفاق دیگری است که برای احزاب اسلام‌گرا می‌افتد، عنوان کرد: بعد از پیروزی انقلاب، مارکسیست به تدریج در مقابل انقلاب قرار می‌گیرد و طرفداران سازمان مجاهدین در بخش اسلام‌گرا حل می‌شوند.

اتحاد جنبش دانشجویی با دولت خاتمی تعطیل شد

زیباکلام عنوان کرد: جنبش دانشجویی اسلام‌گرا در سال 58 به شدت معتقد به آرا و اندیشه‌های رادیکالی در اقتصاد است و با سرمایه‌داری و اقتصاد بازار آزاد مخالف است.

استاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: بنابراین طبیعی است که وقتی هاشمی رفسنجانی می‌خواهد، اصلاحات بنیادی انجام بدهد، این جنبش دانشجویی در مقابل آن قرار می‌گیرد اما از یک طرف با مشکل در مقابل نظام و در عین حال با سیاست اقتصادی بازار آزاد هاشمی قرا می‌گیرد و در این مرحله است، جنبش دانشجویی طی سال‌های 68 تا 76 وارد مرحله کما می‌شود.

وی تصریح کرد: جنبش دانشجویی طی این سال‌ها عملا حضوری ندارد و حضورش تشریفاتی است، بزرگترین فعالیت این جنبش طی آن سال‌ها علیه شرکت کوکاکولا در زمان هاشمی بود.

این استاد دانشگاه بیان داشت: سال 76 دوم خرداد یک‌جور احیای جنبش دانشجویی بود، همان طور که دوم خرداد در سطح جامعه طغیان اجتماعی به راه انداخت و خاتمی میلیونی رأی آورد.

وی تاکید کرد: بخش قابل توجهی از پیروزی خاتمی مدیون جنبش دانشجویی بود، دانشجویان نیز با تمام قوا در ستاد خاتمی فعالیت کردند و بعد از سال 76 بود که جنبش دانشجویی اسم جنبش دانشجویی گرفت.

زیباکلام ادامه داد: ما در آن سال‌ها شاهد حضور خاتمی در اکثر دانشگاه‌های کشور بودیم، اما آن شور خیلی دوام نیاورد و اشکال اساسی این بود که مطالبات اجتماعی سیاسی جنبش دانشجویی از جریان اصلاحات خیلی جلوتر و این خوب بود اما از منظر تاثیرگذاری بد بود و تقابل و تضادهایی به وجود آورد.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com
منبع: farsnews.com

مطالب پیشنهادی:
اسفندیار رحیم مشایی از خود گذشتگی کرد و از سیاست کنار کشید!
هدیه عجیب عربستان به آمریکا!
تجمع پرستاران مقابل نهاد ریاست جمهوری!
کتاب داعش برای تعامل با اسرای زن+ عکس
وارد شدن کامیون به فروشگاه های میدان هفت تیر!