یادگار امام: آزادی به شجاعت نیاز دارد
اینکه من فکر کنم تمام جهان بر‌مدار محور من می‌چرخد، یک‌توهم است و این وظیفه هنر است که انسان را به تخیل و درک‌ دیگران می‌رساند.
حجت‌الاسلام سید‌حسن خمینی در دیدار با جمعی از هنرمندان پیشکسوت کشورمان در حرم امام خمینی(ره)، تشکیل مجموعه هنرمندان پیشکسوت را اقدامی مثبت و لازم دانست و با تشکر از وزارت ارشاد به‌دلیل این اقدام، یادآور شد: «انقلاب‌اسلامی در چهار‌دوره زمانی یعنی شکل‌گیری، پیروزی، تثبیت و استدامه به هنر نیاز دارد. در زمان شکل‌گیری انقلاب از زبان هنر در قالب‌های مختلف مانند شعر، در راستای خدمت‌گزاری به انقلاب استفاده شد.
 
در روزهای اوج انقلاب و پس از پیروزی، زبان هنر زبان کارآمدی بوده است. در روزهایی که انقلاب باید تثبیت می‌شد هم شاهد هنر بودیم اما در مقطع استدامه انقلاب، بیش از سه مقطع قبل به هنر نیاز داریم؛ زیرا هیچ‌زبانی مانند هنر، بین نسلی و بین اقوامی حرکت نمی‌کند. زبان هنر نیاز به ترجمه ندارد و می‌توانیم با آن از یک‌نسل‌ به ‌نسل‌ دیگر پل بزنیم.»

او در ادامه گفت: «برخی بزرگان گفته‌اند تخیل رمز اخلاقی‌زیستن و توهم رمز ضداخلاقی‌بودن است. توهم یعنی انسان فکر کند هرچه به او نزدیک‌تر است ارزش زیستن دارد و هرچه از او دورتر شد کم‌ارزش‌تر است، اما تخیل یعنی انسان بتواند خود را جای دیگران بگذارد و در محیطی غیر از محیطی که هست او را قرار دهد. این همان نقطه‌ای است که هنر آن را بارور می‌کند، لذا بشریت به هنر محتاج است و هنر، انسان را توسعه داده و او را به هر‌جا که می‌خواهد می‌کشاند.»

یادگار امام با بیان اینکه رمز سقوط اخلاقی توهم است، یادآور شد: «اینکه من فکر کنم تمام جهان بر‌مدار محور من می‌چرخد، یک‌توهم است و این وظیفه هنر است که انسان را به تخیل و درک‌ دیگران می‌رساند.»

وی با بیان اینکه انقلاب به علل متعددی یک انقلاب اخلاقی بود و نیاز به هنر دارد، افزود: «هنر به چندچیز احتیاج دارد: اولین مساله عشق است. اینکه گفته‌اند هنر دستوری نمی‌شود به این دلیل است که احساس مستقیم با هنرمند دارد. شما با دیدن تک‌تک نقاط یک‌اثر هنری می‌توانید استخراج کنید که یک‌اثر اداری است یا آمیخته‌به‌عشق است. عشق نیز محتاج آزادی است و هنرمند باید بتواند آنچه به آن عشق‌می‌ورزد را آزادانه ابراز کند شما می‌توانید هنرمند را عاشق کنید، اما هنرمندی را که عاشق «الف» است نمی‌توانید وادار به «ب» کنید باید تلاش کنید او را عاشق «ب» کنید تا آزادانه خودش اثر هنری تولید کند و به‌این‌صورت اثر هنری مانند نطفه یک‌نوزاد شکل گرفته و متولد می‌شود.»

سید‌حسن خمینی ادامه داد: «البته آزادی به شجاعت نیاز دارد و هم مدیران فرهنگی و هم خود هنرمندان وقتی به چیزی ایمان دارند باید بتوانند با شجاعت آن را به منصه ظهور برسانند.»
وی تاکید کرد: « انقلاب زبان گویایی برای استدامه می‌خواهد و این زبان جز زبان بین‌نسلی و بین‌اقوامی هنر، زبان دیگری نیست. ارایه این زبان احتیاج وافر به عشق، آزادی و شجاعت دارد که همت را نیز باید به این عوامل اضافه کرد.»

یادگار امام با بیان اینکه جامعه سالم، جامعه‌ای نیست که نقاط اوج آن پشت‌سرش باشد، بلکه باید پیش‌روی آن باشد، گفت: «بزرگ‌ترین انتظار یک‌هنرمند این است که شاگردانش بهتر از خودش باشند، زیرا در این صورت هنر او بیشتر است. به این دلیل که علاوه بر هنرمندبودن توانایی انتقال آن هنر را نیز به خوبی داشته است.» او گفت: «هیچ‌وقت غبطه گذشته را نخوریم بلکه به آن افتخار کنیم و درعین‌حال چشم‌مان به آینده باشد.»


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: روزنامه شرق

مطالب پیشنهادی:
هشدار جدی سپاه پاسداران به اسرائیل!!
ما تمایلی برای نشستن با سگ های هار نداریم!!
3 میلیون پردرآمد یارانه بگیر تهران شناسایی شدند
گرد و غبار مدارس خوزستان را تعطیل کرد
هلاکت داعشی ها و اجساد متلاشی شده آنها در کرکوک(18+)