موضوع تب کریمه کنگو به عنوان یکی از بیماریهای قابل انتقال از دام آلوده به انسان، این روزها از مشهد به تهران کشیده است. این در حالی است که مسئولان وزارت بهداشت، مشاهده مواردی از ابتلا به این بیماری در پایتخت را به شدت تکذیب می کنند.
 
مهر: به دنبال مشاهده مواردی از ابتلا به تب کریمه کنگو در شرق کشور، برخی شهروندان در این ایام نسبت به مصرف گوشت قرمز اندکی حساس شده اند به طوریکه سعی می کنند با وسواس و دلهره ، غذایی تهیه کنند که گوشت قرمز در آن استفاده می شود. البته مسئولان وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی بر این نکته تاکید دارند که این بیماری فقط از طریق دامهایی که غیربهداشتی ذبح می شوند، قابل انتقال است و دامهایی که مهر و تایید دامپزشکی را دارند، هیچ مشکلی برای مصرف ندارند.

تب کنگو چیست
تب کریمه کنگو یک عفونت ویروسی است که به شدت واگیردار است. این بیماری از طریق تماس با حیوان آلوده و در هنگام ذبح حیوان و تماس با امعاء و احشاء حیوان آلوده در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی به انسان منتقل می‌شود.

بروز علائم شبیه سرماخوردگی و استخوان درد در مراحل اولیه و تب همراه با خونریزی در مراحل بعدی از نشانه های این بیماری است و کادر درمانی و افرادی که با این دسته از بیماران مواجه می شوند باید سریعا مراتب را به مراکز بهداشتی درمانی اطلاع دهند.

تکذیب تب کنگو در تهران
دکتر محمد زینلی کارشناس مسئول بیماریهای مشترک مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: شرایط بیماری تب کریمه کنگو در کشور مثل سالهای گذشته است و هیچ نگرانی از بابت این بیماری وجود ندارد.

وی، میزان مرگ و میر ناشی از تب کریمه کنگو را بین ۳۰ تا ۵۰ درصد عنوان کرد و افزود: موارد منجر به فوت در کشورمان کمتر از ۱۷ درصد بوده که نشان می دهد وضعیت خوبی در کنترل بیماری داریم.

زینلی در ارتباط با اینکه گفته می شود تب کریمه کنگو در تهران نیز مشاهده شده است، گفت: این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد.

کارشناس مسئول بیماریهای مشترک مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، با اعلام اینکه تاکنون ۱۷ نفر در کشور به تب کریمه کنگو مبتلا شده اند، افزود: تاکنون ۴ مورد فوتی بر اثر ابتلا به این بیماری داشته ایم که یک پزشک و قصاب در بین آنها دیده می شود.

وی با عنوان این مطلب که تب کریمه کنگو در ابتدا هیچ علامتی ندارد، گفت: بیمار ممکن است در مرحله دوم بیماری به پزشک مراجعه کند که بیماری شدید باشد و نتوان برای او کارهای درمانی انجام داد.

گرمای هوا و افزایش موارد ابتلا
از سوی دیگر، دکتر آراسب دباغ مقدم رئیس کمیته بهداشت مواد غذایی جامعه دامپزشکان نیز در ارتباط با میزان شیوع تب کریمه کنگو در ماههای پیش رو، به خبرنگار مهر گفت: با توجه به اینکه بیماری از طریق کنه ها منتقل می شود، فعالیت کنه ها با گرمتر شدن هوا بیشتر شده و در نتیجه احتمال می رود موارد ابتلا به بیماری افزایش یابد.

وی با تاکید سم پاشی دامها به منظور جلوگیری از انتقال بیماریهای مشترک دام و انسان، تصریح کرد: به نظر می رسد با توجه به مشکلاتی که در تامین هزینه های سم پاشی وجود دارد، با مشکل مواجه شویم.

دباغ مقدم همچنین از قیمت گوشت قرمز در ایران در مقایسه با همسایه های شرقی به عنوان عامل و انگیزه ای برای قاچاق دام به کشور نام برد و افزود: گران بودن گوشت قرمز در کشور باعث می شود دامهای قاچاق را از مرزهای شرقی وارد ایران کنند و در نقاط پرجمعیت که تقاضا برای مصرف گوشت بالاست، توزیع شود.



گردآوری:گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:mehrnews.com
 

مطالب داغ سایر بخشها:
مرگ كودك يك ساله به دست سگ دست آموز در روز تولدش!
مرد سوئدی در حین جراحی بیدار شد!
ممنوعیت واردات 9 برند خودرو به کشور
جاده هراز را با مترو بروید!
عکس دیده نشده از سردار و سالار ملی