رحم اجاره ای ۳۵میلیون تومان!
در بسیاری از کشورهای دنیا روش درمانی رحم اجاره ای، یا رحم جایگزین ممنوع است اما...
ماجرا به این شکل است که اسپرم مرد و تخمک زن در آزمایشگاه لقاح داده می شوند و «گامت» به رحم زن دیگری منتقل می شود تا او این جنین را تا تولد در رحم خود نگهداری کند. در ایران این مجوز به زوج هایی که خانم، به دلایل پزشکی توان حمل جنین و وضع حمل را ندارد ارایه می شود.
 در بسیاری از کشورهای دنیا روش درمانی رحم اجاره ای، یا رحم جایگزین ممنوع است. در بسیاری دیگر پرداخت و دریافت پول به این علت ممنوع است و فردی که رحم خود را اجاره میدهد باید به شکل داوطلبانه حاضر به این کار شود. اما در ایران هر دو جایز است. زنی که تخمک متعلق به اوست مادر بوده و زنی که رحم خود را در اختیار قرار داده مادر رضایی خواهد بود. یعنی بر خلاف کشوری همچون فرانسه، حدود ۱۲ سال است که زوج های نابارور در ایران می توانند از این شیوه درمان استفاده کنند.

 به نقل از فرانس ۲۴، ماجرا به این شکل است که اسپرم مرد و تخمک زن در آزمایشگاه لقاح داده می شوند و «گامت» به رحم زن دیگری منتقل می شود تا او این جنین را تا تولد در رحم خود نگهداری کند. در ایران این مجوز به زوج هایی که خانم، به دلایل پزشکی توان حمل جنین و وضع حمل را ندارد ارایه می شود.

با اینکه این شیوه درمانی در ایران قانونی است اما قانون در این زمینه بسیار ناقص به نظر می رسد.[نمونه ای از قرارداد بین زوج های نابارور و مادران جایگزین] به طور مثال سازمان ثبت احوال بر اساس نام زنی که کودک را به دنیا آورده شناسنامه را صادر می کنند و نه مادر واقعی. در این راستا زوج ها و بیمارستان ها دست به عملی غیرقانونی می زنند و زن حامل جنین را با شناسنامه مادر واقعی جنین بستری می کنند.

متاسفانه برخی از زوج ها به علت انتخاب نادرست «مادر جایگزین» درگیر زنانی می شوند که معتاد هستند و برای پول مواد خود دست به این کار می زنند که مسلما برای سلامت کودکان مضر است و یا به علت نبود قانون دقیق و مدون در این زمینه به نحوی از خانواده ها اخاذی می شود و پول بیشتری نسبت به توافق اولیه درخواست می شود. به گفته ناظر ما در تهران، «دست در این کار زیاد شده» و بسیاری از زنان و دخترانی که به هر دلیل حاضرند رحم خود را اجاره دهند، در سالن های مراکز ناباروری به دنبال زوج هایی می گردند که آنها خود به دنبال «رحم اجاره ای» هستند. افرادی که الزاما قابل اطمینان نیز نیستند.

سازمان های معتبری مانند موسسه ناباروری رویان نیز خود لیستی از خانم های «قابل اطمینان» برای معرفی به زوج های خواهان دارند اما باید در صف های انتظار چند ساله منتظر ماند.

زهرا، خود را پل بین زوج های نابارور و زنانی که حاضرند رحمشان را اجاره دهند می خواند، اوسال ها در بخش زایمان بیمارستان ها پرستار بوده و حالا بعد از بازنشستگی به پزشکان «رحم های جایگزین مطمئن» را معرفی می کند.

او به ناظران فرانس ۲۴، می گوید:
«خانم هایی که رحم اجاره ای در اختیار می گذارند یا بیوه هستند و یا طلاق نامه دارند و یا اینکه شوهر دارند و شوهرشان به این کار راضی هستند و من هم خانم هایی را به زوج ها معرفی می کنم که خودم از هر لحاظ آنها را ضمانت می کنم این خانم ها از طریق آشنایان معرفی می شوند. من همه جوره از این ها تحقیقات می کنم و آزمایش های پزشکی کاملی هم از اینها گرفته می شود. در مواردی که این خانم ها شوهر داشته باشند که فراوان هم هستند من پیش از اینکه با آنها صحبت کنم با شوهرشان صحبت می کنم که متوجه بشوم کاملا راضی هستند یا خیر و اینکه آنها هم باید به مواردی متعهد بشوند. ۱۵ روز پس از واردن شدن نطفه به رحم، آزمایش حاملگی گرفته می شود، در صورتی که آزمایش مثبت بود قرارداد بین والدین و خانم صاحب رحم اجاره ای بسته می شود.

طی این قرارداد، خانم صاحب رحم تضمین می کند طی ۹ ماه به هیچ گونه کار و اقدامی که برای جنین خطرناک است دست نزند، داروهایی که پزشک معالج تجویز می کند استفاده کند، از سوی دیگر خانواده صاحب جنین نیز متعهد می شود تا تمامی هزینه های این خانم را طی این نه ماه به عهده بگیرند. هزینه هایی از قبیل رفت و آمد، خرد و خوراک، دارو و درمان، مسکن. همچنین دستمزدی در حدود ۲۰ میلیون تومان که با باقی مخارج کلا، چیزی حدود ۳۵ میلیون تومان هزینه برمی دارد.

قراردادی که من تنظیم می کنم توسط چند وکیل نوشته شده، این قرارداد درست مثل یک معامله تجاری است. در برابر مقدار مشخصی از پول این خانم ها موظفند کارهای لازم را انجام دهند و چون شکل یک معامله رسمی دارد نمیتوان در آن مشکلی ایجاد کرد، طبق قرارداد خانواده ها حق دارند مرتبا به خانم حامله سر بزنند تا از همه چیز مطمئن باشند. البته گاهی مسایل غیرقابل پیش بینی هم رخ می دهد، به طور مثال موردی داشتیم که جنین در ۵ ماهگی مرد، از لحظه مرگ جنین، قرارداد فسخ می شود.

طبق تجربه من بیشتر این خانم ها ناگهان به مشکلات شدید مالی برخورده اند به خصوص در زمینه تهیه مسکن. این خانم ها با پولشان خانه رهن می کنند.
خانم هایی داریم که حتی چند بار رحم خود را اجاره داده اند. خانم بسیار با شخصیتی هست که شوهرش به خاطر چکی صد میلیونی تحت پیگرد بود تا حالا دوبار این کار کرده تا شوهرش زندانی نشود.

یا بیوه ای ۲۳ ساله چند سال پیش با ۱۶ میلیون در روستایی در استان گلستان که زندگی می کرد برای خودش یک خانه بخرد. در واقع این پول زندگی این خانم ها را متحول می کند و این کودک هم زندگی آن خانواده را.

معمولا زوج ها نیز به این خانم ها لطف زیادی دارند مثلا خانمی به من می گفت من در تمام عمرم اندازه این ۹ ماه یخچال خانه ام پر از خوراکی نبوده است، یا خانم دیگری بود اصلا خانه اش فریزر نداشت و خانواده صاحب جنین، اول برایش فریزر خریدند. یکی از مهمترین دلایلی هم که مشکلی تاکنون پیش نیامده همین است. البته نباید از این بگذریم که این خانم ها اساسا احساس انجام کار خیر هم میکنند.

من می دانم زنانی هم هستند که رحم خود را اجاره می دهند اما برای صاحبان کودک مشکلاتی هم به وجود می آورند. حتی گاهی چون یک سری مسایل رعایت نشده و به بچه وابستگی عاطفی می کنند.

در این زمینه باید کارهایی کرد که از نظر روانی خانم صاحب رحم به بچه وابسته نشود، در این زمینه دارو هم به خانم ها داده می شود، نکته دیگر اینکه این خانم ها پس از زایمان به هیچ وجه کودک را دیگر نمی بینند.

جالب اینکه ما مراجعانی از خارج ایران از جمله امریکا و ایتالیا نیز داشتیم. البته اینها اصالتا ایرانی بودند اما چون آنجا ممکن نبود، اینجا این کار را انجام دادند. سال پیش زوجی از تگزاس امریکا با همین روش در ایران صاحب یک دوقلوی پسر و دختر شدند. نطفه ها را به صورت فریز شده به ایران ارسال کردند، ما در اینجا آن را در رحم قرار دادیم، بهمن ماه سه هفته مانده به زایمان، مادر کودک از تگزاس به ایران آمد، از طریق سفارت سوییس شناسنامه دوقلوهای خود را گرفت با دو نوزاد پسر و دخترش بازگشت.

یک دکتر بسیار معروف ایرانی در انگلیس به من می گفت در تجربه ای که داشته ۱۰ سال طول کشید تا برای کودک در آن کشور شناسنامه صادر شود.»




گردآوری:گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:afkarnews.ir


مطالب پیشنهادی:
اظهارات تلخ دخترانی که مبتلا به ایدز هستند
اثرات مثبت توافق هسته‌ای بر بازار کار
مذاکره برای ساخت ۲نیروگاه جدید اتمی
دوچرخه سواری ابطحی بی عبا و عمامه + عکس
کشف جسدی سوخته در یک دستگاه خودرو