اشتون :در مرحله سختی قرار داریم
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: اتحادیه اروپا تمایل دارد با ایران در زمینه‌های اقتصادی و فرهنگی ارتباط داشته باشد و ما در حال حاضر در مرحله سخت انتخاب‌های خود قرار داریم.
 کاترین اشتون در دیدار با استاندار اصفهان با بیان اینكه سفر به ایران فرصتی را برای من ایجاد كرد كه از شهر تاریخی اصفهان دیدن كنم و با این شهر زیبا بیشتر آشنا شوم، اظهار داشت: مسئولان اروپائی كه از این شهر دیدن كرده بودند، اصفهان را استثنائی برشمردند و تاكید كردند كه حتما از این شهر دیدن كنم.
 
وی با اشاره به مذاكرات صورت گرفته و سفرهای اخیر اروپائیان به كشور ایران گفت: این مذاكرات و این سفرها علامت و سیگنالی است كه به ایران فرستاده می‌شود كه در صورت موفقیت‌آمیز بودن مذاكرات، پیشرفت‌های بیشتری حاصل می‌شود.
 
اتحادیه اروپا خواستار ارتباط با ایران است
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به روابط ایران و اروپا در ادوار مختلف تاریخی اشاره کرد و افزود: اتحادیه اروپا واقعا تمایل دارد كه با ایران در زمینه‌های اقتصادی و فرهنگی ارتباط داشته باشد اما باید بدانیم كه هر مذاكره‌ای نیاز به مصالحه دارد و ابتدا باید مصالحه‌ای بین طرفین صورت گیرد.
 
در مرحله سخت قرار داریم
وی ادامه داد: این مصالحه نیازمند انتخاب‌های مهم است و این انتخاب‌ها برای طرفین سخت است و ما امروز در مرحله این انتخاب‌های سخت قرار داریم.
 
وی با بیان اینكه صنایع دستی اصفهان با مهر اصالت یونسكو بسیار حائز اهمیت است، تصریح کرد: اصفهان با داشتن جاذبه های تاریخی، گردشگری، صنعتی وكشاورزی، فوق‌العاده قابل توجه بوده ولی این استان احتمالا با چالش‌هایی نیز روبرو است.
 
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نگهداری و بازسازی بناهای تاریخی اصفهان را یكی از این چالش‌ها عنوان كرد و گفت: نگهداری این بناها با تاریخ كهن، كار بسیار مهمی است؛ من در بازدید از میدان نقش جهان، با دانش‌آموزان زیادی روبرو شدم و برایم جالب بود كه آن‌ها مرا می‌شناختند.
 
پایان مذاکرات هسته‌ای قبل از نوروز
وی اظهار داشت: به احترام نوروز، مذاكرات این دوره یك روز قبل از عید نوروز به پایان خواهد رسید تا مقامات مذاكره كننده ایران برای این عید باستانی در ایران باشند.
 
استاندار اصفهان نیز در این دیدار با اشاره به تاریخ 5 هزار ساله ی ایران گفت: ایرانیان پایه گذار تمدنی بزرگ و با شكوه در دنیا بوده‌اند و نخستین اروپائی در 7 قرن پیش از كشور اسپانیا به عنوان سفیر رسمی این كشور به ایران سفر كرده بود و در طول 400 سال اخیر، اكثر سفرای كشورهای اروپایی ساكن اصفهان بوده‌اند.
 
وی با بیان اینكه اصفهان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی است، افزود: وزیر خارجه كشور سوئد درسفر به این شهر، اصفهان را دروازه ورود به ایران نامید.
 
حضور 8 وزیر امور خارجه و معاون در اصفهان
استاندار اصفهان بیان داشت: بعد از مذاكرات ژنو حضور اروپائیان به ایران افزایش یافته و در طول 3 هفته ی گذشته 8 وزیر امور خارجه و یا معاونانشان به اصفهان سفر كرده‌اند.
 
وی گفت: مهمانان خارجی این استان در ورود به این شهر، اصفهان را نصف‌جهان می‌دانند و لی در بازگشت اذعان دارند كه اصفهان به واقع تمام جهان است.
 
زرگرپور با بیان اینكه اصفهان مركز اتحاد ادیان توحیدی است، افزود: 400 سال است كه مسلمانان، مسیحیان، یهودیان و زرتشتیان این شهر به صورت كاملا مسالمت‌آمیز در كنار هم زندگی کرده و این اتحاد در كمتر شهری در دنیا دیده می‌شود.
 
وی با بیان جایگاه صنعتی، كشاورزی، تجاری و گردشگری اصفهان در بین استان‌های كشور، بیان داشت: بیش از 1600 اثر تاریخی اصفهان ثبت ملی شده و 4 اثر تاریخی این شهر نیز به ثبت جهانی رسیده و با وجود تاریخ كهن و تمدن ساز ایران، ایرانیان هیچ گاه كشور دیگری را مورد تجاوز خود قرار نداده‌اند.
 
ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست
استاندار اصفهان با بیان اینکه مردم غیور و قدرتمند ایران در هنگام تجاوز دشمنان با غیرت مثال زدنی از خاك كشور دفاع می‌كردند، ادامه داد: هم به دلیل سابقه تاریخی و هم به دلیل مسلمان بودن مردم ایران و همچنین وجود خصلت انسان دوستی مردم ایران و فتوای رهبر معظم انقلاب، ایران‌ به دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و استفاده از آن به فكرشان نیز خطور نكرده است.
 
وی اظهار داشت: به همان دلایل ذكر شده، تیم مذاكره كننده هسته‌ای دولت یازدهم به نمایندگی از ملت ایران در پی شفاف سازی و اثبات این مدعا بوده زیرا ایرانیان به انرژی هسته‌ای به عنوان یك غرور ملی می‌نگرند و مردم ایران توسعه فناوری هسته‌ای را حق مسلم خود می‌دانند.
 
حاشیه ها:
اشتون در بخشی از دیدار با استاندار با تمجید از اطلاعات دقیق هسته‌ای رسول زرگرپور، استاندار اصفهان بیان داشت: باید دنبال كنیم كه شما را به تیم هسته‌ای ایران در مذاكرات، اضافه کنیم




گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:mehrnews.com

مطالب پیشنهادی :
اعتراض حسینیان به دیدار کاترین اشتون با محکومان فتنه سال 88
عیدی‌ خودروسازان‌ به‌ مصرف‌کنندگان! + عکس
اشتون در دیدار با فعالان زن در ایران + عکس
آخرین یارانه ۹۲ را فردا دریافت کنید
خلافکاران زیرزمینی باز داشت شدند