ممنوعیت نصب پکیج در واحدهای متراژ پایین
از یکسو خانواده‌ها برای کاستن از هزینه‌های جاری خود به تکاپو افتاده و تلاش دارند با اتخاذ راهکارهای مختلف، بهینه تر مصرف کرده و کمتر هزینه کنند و از سوی دیگر برخی آب را گلالود یافته و می‌کوشند ماهی گرفته و خواسته‌های خود را به مردم القا کنند.
در حالی که بر اساس آمارهای مرگ خاموش، روند صعودی این تلفات شکسته شده بود، شاهدیم که با آغاز هدفمندسازی این روند بار دیگر شدت گرفت و اکنون هم پیش بینی می‌کنیم که با فاز دوم هدفمندی، ابر دیگر بر این شمار افزوده شود؛ با چنین شرایطی نمی‌دانیم چرا عده‌ای سعی دارند برای خود بازار گرمی کرده و محصول رقیب را به نرخ جام عده‌ای از هموطنان‌مان بزنند؟

یارانه حامل‌های انرژی کاسته شده و با فاز دوم، بار دیگر نرخ سوخت به نرخ واقعی نزدیک تر خواهد شد که معنای آن در افکار عمومی، گران شدن امثال بنزین، گاز و دیگر سوخت‌های رایج است و برای بسیاری اضطراب آفرینی می‌کند و همین اضطراب برای برخی دستمایه خوبی فراهم آورده که منویات خود را پی بگیرند!

 در روزگاری که بسیاری تللاش دارند تا مدیریت بهینه هزینه‌ها و هدفمند مصرف کردن را به مردم آموزش داده و تلاش کنند تا با بهبود اوضاع آمارهای نامطلوبی همچون مصرف پنج برابر انرژی در کشورمان به نسبت دیگر کشورهای جهان، مصرف بالای آب و غیره، اوضاع نابسامان وابستگی کشور در این زمینه ها به دیگر کشورها را کاسته و در کنار آن به یاری مدیریت هزینه‌های خانوار کمک کنند، ظاهرا برای برخی این اهداف هیچ اهمیتی ندارد.

از یکسو خانواده‌ها برای کاستن از هزینه‌های جاری خود به تکاپو افتاده و تلاش دارند با اتخاذ راهکارهای مختلف، بهینه تر مصرف کرده و کمتر هزینه کنند و از سوی دیگر برخی آب را گلالود یافته و می‌کوشند ماهی گرفته و خواسته‌های خود را به مردم القا کنند.

از جمله این سودجویی ها، تاختن بر استفاده از پکیج در منازل است که می‌توان حدس زد از خارج شدن آن از دور، چه کسانی سود می‌برند. تاختنی که پیشتر هم سابقه داشته اما این بار به شکلی جدید بروز کرده است؛ «استفاده از پکیج برای واحدهای کوچک‌تر از 60 متر ممنوع است»!

همین جمله نصفه و نیمه و ناقص کافی‌ست تا امثال انبوه سازان علیه قوانین بشورند و پیرو ایشان، احتمالا خرید و فروش مسکن تحت تاثیر قرار گرفته و همه کسانی که در صف خرید خانه قرار دارند و البته زورشان به خرید واحدهای بزرگ نمی‌رسد، پا در هوا بمانند که چرا ممنوع است؟ از کی ممنوع شده و چاره چیست؟

جواد نوفرستی، كارشناس بهینه سازی انرژی و ایمنی ساختمان در این باره می‌گوید: اینکه گاه برخی به ممنوعیت نصب پکیج در آپارتمان‌های زیر 60 متر می‌پردازند، اگر چه درست است اما ناقص و به شدت جهت دار بیان می‌شود. یعنی درست است اما شرط هایی برای آن بیان شده که گفته نمی‌شود تا این باور ایجاد شود که قانون جدیدی تصویب شده و قرار است اعمال شود.

وی می‌افزاید: بر اساس مقررات ملی ساختمان، مبحث هفده، نصب وسایل گازسوز گرمایشی در فضای داخلی ساختمان و امثال پکیج در واحدهای مسکونی با مساحت متر از 60 متر ممنوع است مگر آنکه هوای مورد نیاز برای احتراق آن از بیرون تامین شود اما چرا این «مگر» گفته نمی‌شود را باید مورد دقت قرار داد.

    • 17-3-2: نصب وسایل گازسوز گرمایشی (انواع بخاری، آبگرمكن و پكیج) در فضاهای داخلی ساختمانهای عمومی و خاص ممنوع است، مگر آنكه هوای مورد نیاز احتراق آنها از فضای خارج از ساختمان تامین شود.
    • 17-7-5-7: نصب وسایل گازسوز پر مصرف مانند آبگرمكن فوری و پكیج در واحدهای مسكونی یا غیر مسكونی كه مساحت آنها كمتر از 60 متر مربع می باشد ممنوع است مگر آنكه هوای مورد نیاز جهت احتراق گاز مصرفی آنها از طریق دریچه‌ی دایمی كه مستقیما" به هوای آزاد راه دارد، تامین گردد.

وی که عضو شورای سیاست‌گذاری انجمن جامعه ایمن كشور نیز هست، در ادامه می‌گوید: مصرف اکسیژن در خانه توسط لوازم گازسوز همواره دغدغه‌ای بسیار مهم در پیشگیری از مرگ خاموش است و به همین دلیل ما در كارگروه پیشگیری از مرگ های خاموش ناشی از گاز CO پیگیر هستیم که این متراژ را به هفتاد متر مربع ارتقا دهیم تا از خطر مرگ خاموش کاسته شود. اما این موضوع در تعارض با مزیت های به کارگیری پکیج نیست و هیچ کسی نمی‌تواند مانع به کارگیری پکیج هایی شود که دودکش دو جداره یا دو دودکش مجزا دارند که از یکی از آنها همیشه هوای تازه از خارج ساختمان تامین می‌شود و هوای داخل واحد را مصرف نمی‌کند.

رئیس كارگروه پیشگیری از مرگ‌های خاموش می‌افزاید: اگر این پکیج ها را با آبگرمکن‌ها یا حتی بخاری‌هایی که هوای خانه را مصرف می‌کنند تا کرمایش ایجاد کنند، قیاس کنیم، بی شک برتری پکیج حاصل خواهد شد که قانون گذار هم به آن توجه کرده است اما برخی تلاش دارند ماجرا را وارونه جلوه داده و از منعی قانونی به شکل نصفه و نیمه یاد کرده و بهره برداری شخصی و گروهی کنند.

نوفرستی با اشاره به هشداری که یکی دو سال پیش درباره افزایش مرگ‌های خاموش با هدفمندسازی یارانه‌ها داده شده بود، می‌گوید: در حالی که بر اساس آمارهای مرگ خاموش، روند صعودی این تلفات شکسته شده بود، شاهدیم که با آغاز هدفمندسازی این روند بار دیگر شدت گرفت و اکنون هم پیش بینی می‌کنیم که با فاز دوم هدفمندی، ابر دیگر بر این شمار افزوده شود؛ با چنین شرایطی نمی‌دانیم چرا عده‌ای سعی دارند برای خود بازار گرمی کرده و محصول رقیب را به نرخ جام عده‌ای از هموطنان‌مان بزنند؟

وی در توجیه دلایل این اتفاق، آشکار شدن ناکارآمدی موتورخانه‌ها با آغاز هدفمندی را مورد اشاره قرار داده و می‌گوید: سال‌های سال موتورخانه‌های با بهره‌وری پایین، اتلاف انرژی بالا و البته آلاینده هوا در سایه سوخت ارزان مورد استفاده قرار گرفته بودند که با کاسته شدن از مزیت نرخ سوخت، مشکلاتشان آشکار شد و جای خود را به بخاری‌ها، آبگرمکن‌ها و پکیج‌ها دادند که در این میان، پکیج‌ها رقیبی به مراتب جدی تر هستند و گویا تلاش برای از دور خارج کردنشان ریشه در همینجا دارد، وگرنه چه به لحاظ ایمنی و چه از نظر صرفه اقتصادی، پکیج برتری محسوسی نسبت به آبگرمکن و موتورخانه دارد.





گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: tabnak.ir

مطالب پیشنهادی :
فرزند پنجم را تحویل جامعه دهید، پنج میلیون تومان پاداش بگیرید!
ابهام در چگونگی انتخاب رئیس دانشگاه تهران
حاشیه‌های تمام نشده سفر اشتون به ایران
ناگفته های ریحانه درباره روز حادثه از زبان قاضی پرونده
در مهمانی همسر روحانی چه گذشت؟