کاهش مصرف لبنیات خطرناکتر از مصرف روغن پالم است
یک متخصص تغذیه با خطرناک برشمردن روغن پالم برای سلامتی گفت: حذف لبنیات از رژیم غذایی بسیار خطرناکتر است و مردم نباید مصرف لبنیات را متوقف کنند.
مرتضی صفوی، در مورد استفاده از روغن پالم در محصولات لبنی، اثرات سوء روغن پالم و عدم مصرف لبنیات توضیحاتی داد. وی با اشاره به زمانی که مسئولیت دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت را بر عهده داشته گفت: زمانی که در سال 84 مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت بودم با مشکل روغن‌های با ترانس بالا مواجه شدیم.

این متخصص تغذیه ادامه داد: مشکل ما در آن زمان واردات روغن‌های با ترانس بالا بود که مردم برای بعضی از آنها سر و دست می‌شکاندند و روغن کوپنی خود را با این روغن‌ها تعویض می‌کردند.

وی یادآور شد: ما روی این قضیه حساس شدیم و روغن مشهور را مورد آزمایش قرار دادیم و دیدیم متاسفانه در شرایطی که در دنیا دیگر از چربی‌های ترانس استفاده نمی‌شود، ترانس این روغن مشهور بسیار زیاد است و حدود 40 درصد است.

صفوی خاطرنشان کرد: روغن‌های ترانس، مشکلات قلبی و عروقی و افزایش کلسترول در پی دارد و خیلی خطرناک است؛ اصولا درصد ترانس در روغن باید زیر 5 درصد باشد.

وی تاکید کرد: واردات روغن پالم چیز جدیدی نیست و این موضوع تاریخچه طولانی دارد و ما از مالزی و اندونزی از سال‌های دور پالم وارد کشور می‌کنیم. اما باید بدانیم که وقتی روغن مایع را هیدروژنه می‌کنند تا جامد شود، ترانسش بالا می‌رود و برای سلامتی خطرناک می‌شود. جالب است بدانید که در مالزی بندری مخصوص صادرات پالم وجود دارد.

مدیرکل اسبق دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، افزود: خوشبختانه در آن سال‌ها شرکت‌های تولید روغن را تشویق به این موضوع کردیم که ترانس را در محصولات خود کاهش دهند و آن را به زیر 5 درصد برسانند که خوشبختانه این شرکت‌ها با ما همکاری کردند.

وی با بیان اینکه برای واردات روغن نیز قوانین سفت و سختی وضع شد، گفت: اساسا نوع برخورد با مسائلی مانند وجود پالم در لبنیات باید پخته‌تر حساب شده‌تر و با مبنای علمی و منطقی باشد، بخصوص زمانی که جایگاهی داریم که حرفمان برای مردم اهمیت پیدا می‌کند.

صفوی افزود: ما نمی‌توانیم هر چیزی را بدون در نظر گرفتن جو جامعه بگوییم، وقتی مسئولی این مطلب را می‌گوید، مردم هول شده و مصرف لبنیات در کشور کاهش پیدا می‌کند.

وی در مورد اینکه ضرر پالم در شیر بیشتر است یا چربی طبیعی شیر، گفت: ضرر پالم به مراتب بیشتر از چربی طبیعی لبنیات است به این دلیل که پالم ترانس دارد و مشکلات عدیده‌ای برای انسان بوجود می‌آورد.

این متخصص تغذیه با تاکید بر این نکته که تمامی روغن‌های گیاهی فاقد کلسترول هستند، گفت: من به عنوان یک استاد دانشگاه به مسئولان توصیه می‌کنم که جامعه را ملتهب نکنند و این مسئله را هم به مردم بگویند که وجود پالم در بعضی محصولات قانونی و ضروری است.

وی کاهش مصرف لبنیات در جامعه را بسیار خطرناک دانست و گفت: درست است که پالم خطر دارد اما عدم مصرف لبنیات آسیب‌های جبران ناپذیری به بدن انسان می‌رساند.

صفوی با بیان اینکه اکنون اغلب زنان بالای 35 سال کشور به پوکی استخوان دچار هستند، گفت: بیش از یک دهه است که در مورد خطرات کاهش مصرف لبنیات فریاد می‌زنیم و حتی زمانی که دولت قصد داشت یارانه لبنیات را حذف کند به این مسئله اعتراض کردیم چرا که متاسفانه بالای 90 درصد مردم ما به اندازه کافی لبنیات مصرف نمی‌کنند.

وی با تاکید بر این مطلب که باید به هر طریقی مصرف شیر در کشور افزایش پیدا کند، یادآور شد: به دلیل کمبود کلسیم کودکان و نوجوانان ما دچار مشکل کوتاه قدی شده‌اند ضمن اینکه کلسیم بسیار برای عملکرد درست خون و جلوگیری از فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی و عروقی مناسب است.

 انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود.



گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: tasnimnews.com

مطالب پیشنهادی :
کاهش 3درجه‌ای دمای هوای پایتخت
بنیانگذار اصلی داعش را بشناسید
کاهش میلیونی قیمت لکسوس
ماجرایی که مثل آب خوردن حل شد!
بانوی ایرانی نخستین برنده زن "مدال فیلدز" ریاضی شد+ تصاویر