هاشمی، وزیر بهداشت و درمان گفتگوی کوتاهی با روزنامه اعتماد درباره طرح تحول سلامت انجام داده است که در پی می‌آید.
با وجود آنكه طبق مصوبه هیات وزیران، وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی باید در طرح تحول سلامت همكار وزارت بهداشت باشد اما به نظر می‌رسد كه وزارت رفاه چندان مایل نیست تحت تسلط وزارت بهداشت قرار بگیرد و ممانعت از تجمیع صندوق‌های بیمه‌گر و كند كردن روند تجمیع، یكی از مصداق‌های این بی‌رغبتی است. تلقی شما از موانع ایجاد شده از سوی اعضای هیات دولت در مقابل وزارت بهداشت چیست؟

وزارت بهداشت سلطه‌گر نیست.

تولیت سلامت بر عهده وزارت بهداشت است؟
تولیت بر عهده وزارت بهداشت است و ساز و كار آن را هم باید مجلس مشخص كند كه این هم دستور رهبری است و باید در قالب اجرای سیاست‌های كلی سلامت كه ایشان ابلاغ كردند مورد تبعیت همه قرار بگیرد و شورای نگهبان هم از اجرای این سیاست‌ها مراقبت كرده و مجمع تشخیص مصلحت نظام هم نظارت می‌كند كه قانونی برخلاف این سیاست‌ها تصویب نشود.

مجموعه دولت هم خوشبختانه، همراهی می‌كند زیرا تبعیت از این سیاست‌ها دستور رییس‌جمهوری است و بنابراین، تولیت سلامت و توجه به سلامت، برنامه وزارت بهداشت نبوده بلكه برنامه دولت است كه در واقع برنامه و جهت‌گیری مداومی است كه طی 35 سال گذشته باید اجرا می‌شده اما به نظر می‌رسد كه در این زمینه كمی غفلت صورت گرفته است كه امروز مردمی كه بیمار می‌شوند، برای بهبودی و سلامت خود، یا خانواده‌شان حاضرند از تمام زندگی شان بگذرند.

 این واقعیت دارد كه امروز بعضی افراد، منزل مسكونی و فرش زیر پا و اتومبیل‌شان را برای تامین هزینه‌های درمان می‌فروشند و این یك اتفاق زشت است. به نظر می‌رسد كه دولت، مصمم است كه این زشتی‌ها را یكی بعد از دیگری از بین ببرد. در مجموعه دولت، وزرا و همكاران من و معاونان رییس‌جمهوری، همه به اولویت سلامت توجه دارند البته دولت با محدودیت‌هایی مواجه است كه ما هم متوجه این محدودیت‌ها هستیم و امیدواریم این محدودیت‌ها برطرف شود و آن طور كه شایسته است و ما هم انتظار داریم و بیش از گذشته بتوانند از ما حمایت كنند.

دلخور هستید از وضعیت توزیع اعتبارات. از اینكه سهم وزارت بهداشت از هدفمندی یارانه‌ها به طور كامل داده نشده و بیمه‌ها هنوز تجمیع نشده‌اند و هنوز مشكل اعتبارات و امكانات برقرار است. مردم مراجعه‌كننده به مراكز درمان دولتی امروز راضی هستند. شما چه زمان به رضایتمندی می‌رسید؟

ما نگران هستیم كه مردم ناراضی باشند. البته باید آینده‌نگری هم داشته باشیم و باید بدانیم كه آنچه به مردم ارائه می‌شود، خدمات حداقلی است و باید بسیار بیشتر از اینها در اختیار مردم قرار بگیرد و این خدمات‌دهی باید استمرار داشته باشد علاوه بر آنكه، منابع باید پایدار باشد. منابع حاصل از هدفمندی یارانه‌ها برای همیشه قابل تامین نخواهد بود. درپی این هستیم كه با اعمال سیاست‌هایی، قدم‌ها و نتایج، ربطی به دولت‌ها و اشخاص پیدا نكند و مستمر باشد و روزهای قبل هم دوباره تكرار نشود. من اگر صحبتی می‌كنم، علاقه‌مندم كه آن چه كه به عنوان قانون تصویب شده و مورد قبول هم هست اجرا شود و همه ما برای اجرای قانون تلاش كنیم و اگر اشكالی در قانون وجود دارد، تلاش‌مان بر رفع آن اشكال از مسیرهای قانونی باشد. امیدوارم در برنامه ششم توسعه، اشكالات فصل سلامت قانون برنامه پنجم یا سایر قوانین و همچنین پیش‌بینی‌های غیرواقعی و اجرا نشده، برطرف شده و به مرحله اجرا برسد. البته به نظر من قانون برنامه پنجم به خوبی به بحث بیمه‌های سلامت و تجمیع بیمه‌ها پرداخته كه امیدوارم به زودی عملیاتی شود.

پس شما هم به زودی به رضایتمندی می‌رسید؟

الان هم راضی هستم. فكر می‌كنم اگر مردم نارضایتی خود را به زبان نمی‌آورند از بزرگواری‌شان است و نتیجه كار ما نیست.





گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: etemaad.ir

مطالب پیشنهادی :
همخانه شدن مجردهای غریبه در زندگی سفید!
چرا زنجانی اینقدر بی خیال است ؟؟؟
افشاگری علیه بلایی که داعش سر زنان می‌آورد
سرقت گوشی، مسافر پرواز ایران 140 را از مرگ نجات داد
۳۰ ثانیه تا مرگ: مصاحبه با زن و شوهر نجات‌یافته از «ایران ۱۴۰» +عکس