دلایل کاهش رفت‌وآمدها و آسیب‌های آن در جامعه امروز
رئیس مرکز مشاوره حرم حضرت معصومه (س) گفت: اسلام برای تامین نیاز عاطفی و روانی انسان‌ها به رفت‌وآمد و صله رحم تاکید زیادی دارد
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین حق جو، با بیان این‌که «رفت و آمد با خویشاوندان یکی از ویژگی‌های انسانی است» اظهار کرد: آنهایی که با اطرافیان خود ارتباط ندارند دچار خلاءهای روحی و عاطفی می‌شوند. عدم رفت و آمد باعث می‌شود علم، دانش و اعتماد به نفس انسان‌ها و خیلی از موارد دیگر کاهش یابد.

وی با بیان این‌که «اسلام برای تامین نیاز عاطفی و روانی انسان‌ها به رفت‌وآمد و صله رحم تاکید زیادی دارد» تصریح کرد: دین اسلام برای ارتقای بعد اجتماعی، روحی و روانی انسان‌ها 40 برنامه مفید دارد که یکی از آن‌ها رفت و آمد و صله رحم است. بر اساس روایات دینی، صله رحم فقط خوردن و آشامیدن نیست، مهم این است که انسان‌ها با یکدیگر رفت و آمد داشته باشند.

رئیس مرکز مشاوره حرم حضرت معصومه (س) افزود: بر اساس روایات اسلامی، زمانی که انسان مریض می‌شود و افراد به عیادت او می‌روند و به نوعی صله رحم می‌کنند فرشتگان سه صف تشکیل می‌دهند از غرب تا شرق و برای آن فرد طلب استغفار و ارتقاء رشد معنوی می‌کنند.

حق‌جو افزود: یکی دیگر از مزایای رفت‌وآمد این است که اگر افرادی که با همدیگر زندگی می‌کنند مثل زن و شوهر و یا دو دوست و یا دو قبیله با هم اختلافی داشته باشند شاید رفت‌وآمد سایرین باعث شود که اختلافات آن‌ها کم شود و از بین برود. نیمی از مشکلات جامعه امروز ما به دلیل عدم رفت‌وآمدهای فامیلی است.

وی ادامه داد: روایات متعددی داریم که هرگاه مومنی شما را دعوت می‌کند دعوت او را اجابت کنید. این که بگوییم مزاحم می‌شویم درست نیست. دعوت کردن مهمان مستحب است، اما پذیرش دعوت او واجب است. رفت‌وآمد با یکدیگر باعث می‌شود که ارتباط انسان‌ها محکم‌تر و روابط فامیلی و ازدواج آن‌ها گسترش پیدا کند.

رئیس مرکز مشاوره حرم حضرت معصومه خاطرنشان کرد: صله رحمی که اسلام بر آن تاکید داشته به دلیل آن است که زمینه تامین نیازهای ضروری افراد را به وجود می‌آورد و باعث بالندگی اجتماعی، خانوادگی، فردی و شخصی می‌شود. ما متاسفانه خودمان را از رفت و آمد محروم کرده‌ایم و در نتیجه بسیاری از آسیب‌ها به ما وارد می‌شود. طبق سفارش مقام معظم رهبری ما از سبک زندگی اسلامی غافل شده‌ایم و به همین دلیل در جامعه دچار مشکلات زیادی می‌شویم.

حق‌جو تصریح کرد:یکی از عواملی که باعث کاهش رفت‌وآمدها شده این است که مردم جامعه ما متاسفانه با یکدیگر برای پذیرایی چشم و هم چشمی می‌کنند. اگر در یک مهمانی فردی دو نوع خورشت بگذارد نفر بعد باید سه نوع بگذارد. این نوع رفتار اصلا درست نیست. کسی که با چشم و هم‌چشمی از مهمان خود پذیرایی کند خداوند اجر و ثوابی به او نمی‌دهد. چون خداوند می‌فرمایند این کار را برای من انجام ندادی بلکه برای مهمانت بود.

وی در ادامه با اشاره به یکی دیگر از آسیب‌هایی که در رفت‌وآمدهای امروزی وجود دارد، گفت: یکی از دیگر از آسیب‌های امروزی رفت و آمدها که نتیجه و ماحصلی ندارد این است که وقتی خانواده‌ها دور یکدیگر جمع می‌شوند از اول تا آخر تلویزیون تماشا می‌کنند و اخبار و فیلم می‌بینند و کمتر با یکدیگر صحبت می‌کنند و این باعث می‌شود که انرژی‌های مثبت عاطفی را از همدیگر دریافت نکنند.

رئیس مرکز مشاوره حرم حضرت معصومه (س) ادامه داد: اگر دو انسان با یکدیگر به صحبت بپردازند به نوعی به همدیگر انرژی مثبت می‌دهند. کسی که افسرده و پرخاشگر است وقتی با او صحبت کنیم یک انرژی مثبتی به او می‌دهیم و با این صحبت باعث می‌شویم مشکل او حل شود و گفت‌وگو باعث تعامل و تقابل تجربه‌ها است.

حق‌جو گفت: خیلی از جوانان ما چون رفت و آمد نداشته‌اند و در جمع صحبت نکرده‌اند به راحتی نمی‌توانند حقوق خود را از سایرین بگیرند و وقتی در جامعه وارد می‌شوند دچار آسیب‌های روحی و روانی می‌شوند و مشکلات جوانان ما از همین عدم اعتماد به نفس است. وقتی اعتماد به نفس نداشته باشند قدرت نه گفتن هم ندارند که این خود یک مشکل بسیار عظیم و بزرگی است.

وی در پایان گفت: گاهی تکیه‌گاه‌های فامیلی باعث می‌شود که انسان‌ها در جامعه به هرکسی تکیه نکنند. ما اگر بتوانیم مسائل اجتماعی که مدنظر دین است را در جامعه پیاده کنیم می‌توانیم بسیاری از بزهکاری‌های فردی، اجتماعی و خانوادگی را کاهش بدهیم و در مقابل بسیاری از ارزش‌های انسانی اجتماعی را ارتقا بدهیم.



گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: isna.ir

مطالب پیشنهادی :
هشدار جدی درباره نیترات آب تهران
خبر بد مالیاتی ، برای مالکان خودروهای لوکس
کیم جونگ اون زیر تیغ رفت
وزیر اطلاعات در آن روزهای دور + عکس
توهین سفارتخانه‌های خارجی به متقاضیان ویزا