آیا مرزهای کشور در برابر ورود ابولا مقاوم است ؟
خبر سرایت بیماری ابولا در دیگر کشورها به جز سه کشور درگیر در آفریقا ،باعث ایجاد نگرانی هایی شده است.
در موسم حج این گونه اخبار که نشان دهنده ابتلای برخی در کشورهای اروپایی و آمریکا به ابولا است بسیار نگران کننده است مردم از یکدیگر می پرسند آیا مرزها ما در برابر ورود ابولا مقاوم است ؟ آیا در صورت ابتلای فردی قوه تشخیص و قرنطینه در کشور ما وجود دارد؟

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که تعداد افرادی که در ارتباط با ابولا جان خود را از دست داده‌اند، از چهار هزار نفر فراتر رفته است.

به گزارش بی بی سی،دیوید نابارو، نماینده ویژه سازمان ملل متحد که روند مقابله با ابولا را پیگیری می‌کند، هشدار داده است که اگر تقریبا تمام کشورها علیه ابولا بسیج نشوند، ممکن است که جهان تا ابد گرفتار این بیماری باشد.

پیش از این، سازمان ملل متحد خواهان اختصاص حدود یک میلیارد دلار منابع مالی برای مقابله با بحران شیوع ابولا شده بود، ولی اعلام شده است که تاکنون تنها یک چهارم این مبلغ تامین شده است.

براساس گزارش‌ها، سه کشور گینه، لیبریا و سیرالئون بدترین وضعیت را بین کشورهای درگیر با ابولا دارند و تازه‌ترین داده‌ها نشان می‌دهد که تنها در این سه کشور، چهار هزار و ۲۴ مورد مرگ افرادی گزارش شده است که یا به ابولا مبتلا بودند یا ظن آن می‌رفت که دچار این بیماری شده باشند.
هشت مورد از مرگ افراد در ارتباط با ابولا در سنگال و یک مورد هم در آمریکا ثبت شده است.
در مجموع، تاکنون هشت هزار و ۳۹۹ مورد ابتلا یا مشکوک به ابتلا به ابولا ثبت شده است که بیشتر آنها در غرب آفریقا بوده است.

گزارش‌های مربوط به افزایش تعداد مرگ‌های مرتبط با ابولا در شرایطی منتشر شده‌اند که نمایندگان مجلس لیبریا حاضر نشده‌اند برای مقابله با بحران ابولا به رئیس‌جمهور آن کشور اختیارات بیشتری بدهند.

تاکنون ۲ هزار و ۳۱۶ نفر از مبتلایان به ابولا یا کسانی که ظن آن می‌رفت که به این بیماری مبتلا باشند، در لیبریا جان خود را از دست داده‌اند. الن جانسون سرلیف، رئیس‌جمهور لیبریا در کشور خود وضعیت اضطراری اعلام کرده است که براساس آن، می‌تواند بخش‌هایی از کشور را در قرنطینه قرار دهد.

سازمان ملل متحد اعلام کرده است که در کشورهای غرب آفریقا بیش از ۲۳۳ نفر از افرادی که در بخش بهداشت و درمان فعالیت می‌کردند، بر اثر ابولا جان خود را از دست داده‌اند.

توماس فریدن، رییس مرکز کنترل و جلوگیری از بیماری‌ها در آمریکا، گفته است که شیوع بیماری ابولا در غرب آفریقا از زمان ظهور بیماری ایدز تا کنون بی سابقه بوده است.
دکتر فریدن گفته است که دنیا باید با سرعت و جدیت بیشتری برای مقابله با ویروس ابولا دست به کار شود تا با یک "ایدز دوم" مواجه نشود.
مورد مقدونیه و اسپانیا

در اسپانیا یک پرستار آلوده به ابولا اولین مورد ابتلا به ابولا در اروپا بود که 52 نفر را تحت قرنطینه نگاه داشت
یک بریتانیایی هم که احتمالا به ویروس ابولا آلوده بود در جمهوری مقدونیه درگذشت.

نمونه خون این فرد برای آزمایش های پزشکی دقیقتر به آزمایشگاهی در آلمان ارسال شده و هنوز وجود ویروس ابولا در خون او تایید نشده است. با این وجود علایم بالینی نشان این تبعه بریتانیا با علایم ابولا منطبق است.

همزمان هتل محل اقامت این فرد تعطیل شده و کارکنان و یک بریتانیایی دیگر قرنطینه شده اند.

عربستان و موسم حج

پیش از این وزارت بهداشت عربستان اعلام کرده بود که یکی از شهروندان این کشور که مشکوک به ویروس ابولا بود، فوت کرده است.

این شهروند عرب پس از بازگشت از غرب آفریقا به بیماری ابولا مشکوک بود و همراه با تب و عفونت شدید و ناراحتی معده راهی یک بیمارستان تخصصی در جده شد.

عربستان با مشکل سندروم عفونت حاد تنفسی ( کرونا ) نیز دست به گریبان است و به همین دلیل و به دلیل موسم حج تدابیر امنیتی در فرودگاههای این کشور اعمال شده و عربستان از پذیرفتن زائر ازکشورهای آفریقایی مشهور سر باز زده است.
وزیر حج عربستان پیش از این از تدابیر پیشگیرانه این کشور علیه ویروس خطرناک ابولا برای عاری بودن موسم حج امسال از وجود آن خبر داه بود.

«بندر حجار» در جریان بازدید از موسسات طوافه متولی خدمات رسانی به حجاج کشورهای مختلف گفت: عربستان تدابیری برای پیشگیری از ورود ویروس ابولا انجام می دهد.

وی گفت: مسوول نظارت درمانی و پیشگیرانه در خصوص بیماری ابولا، وزارت بهداشت عربستان است که این کار را با هماهنگی وزارت حج و وزارت خارجه این کشور انجام می دهد.همچنین تلاش های مستمر و فشرده ای برای نظارت و پیگیری ویروس ابولا در

حال انجام است و وزارت حج، توصیه های وزارت بهداشت را در این زمینه اجرا می کند.

حجاج ایرانی و ابولا
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر گفت تاکنون هیچ گزارشی از بیماری ابولا و کرونا در عربستان برای حج تمتع گزارش نشده است.

سیدعلی مرعشی در حاشیه مراسم همایش پزشکان حج تمتع 93 گفت: فعلا بیماری ابولا در عربستان گزارش نشده است و از 19 تیرماه نیز هیچ بیماری کرونا و ویروس جدید نیز مشاهده نشده است.

هفته قبل هم وزیر بهداشت در خصوص احتمال شیوع بیماری «ابولا» و «کرونا» در پی سفر حجاج به عربستان گفت: جای هیچگونه نگرانی در مورد احتمال شیوع این دو بیماری در کشور وجود ندارد و در این زمینه نیز معاون بهداشتی وزارتخانه کنترل‌های لازم را انجام می‌دهد و اگر موردی احتمال داده شود، معاونت بهداشتی وزات اعلام خواهد کرد، هر چند که تاکنون یک مورد هم در بین حجاج مشاهده نشده است.



گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: salamatnews.com

مطالب پیشنهادی :
طرح حمایت از امر به معروف در خودرو، آپارتمان‌ و هتل‌!
گورخر باغ وحش پارک ارم، دو انگشت پسر بچه را کند
یک شایعه بازار موبایل را لرزاند
چهاردهمین جشنواره غذای خیریه رعد برگزار می شود
تقدیر رهبری از ظریف در آن سالهای دور +سند