سونامی سرطان در کشور نداریم ، خودتان تماشا کنید + عکس
«سونامی سرطان در کشور نداریم» این گفته وزیر بهداشت هفته گذشته و در واکنش به برجسته‌شدن اخبار و اعداد مربوط به سرطان در کشور پس از مرگ مرتضی پاشایی بر اثر ابتلا به این بیماری بود.
وزیر بهداشت پایین‌تر بودن ضریب اشغال تخت در برخی بیمارستان‌ها را نشانه دروغ بودن ادعای پر شدن بیمارستان‌ها در نتیجه گسترده شدن موج سرطان دانست‌. اما جالب توجه‌ترین نکته‌ای که وزیر بهداشت به آن اشاره کرد، 5تا 6برابر بودن آمار سرطان در کشورهای اروپایی نسبت به ایران بود. بررسی این اظهارنظر در منابع غیرایرانی به چند منبع مشخص و البته معتبر در دنیا می‌رسد که مرکز تحقیقات سرطان بریتانیا یکی از آنهاست.‌ در آخرین گزارش منتشرشده در سایت این مرکز نقشه توزیع سرطان در جهان منتشر شده است.

آمار سرطان در سراسر جهان

براساس این گزارش 1 /14میلیون بزرگسال در جهان مبتلا به سرطان در سال 2012تشخیص داده‌ شده‌اند و 2 /8میلیون مرگ ناشی از سرطان ثبت شده است. مقایسه اعداد و اطلاعات این نقشه‌ عدم وجود سونامی‌ سرطان در ایران را تأیید می‌کند. ایران در این نقشه در زمینه سرطان از بسیاری از کشورهای پیشرفته اوضاع بهتری دارد. ضریب اعتماد به آمار‌های این گزارش در 8 سطح طبقه‌بندی شده‌اند که آمار ایران در سطح سوم است. البته قرار گرفتن آمار کشوری مانند آلمان در سطح 2 و چین در سطح 3 نشان می‌دهد این گزارش را باید قابل اعتنا دانست. خلاصه همه این عدد و رقم‌ها این است: خبری از سونامی سرطان نیست.

روی دیگر همه این حرف‌ها البته توجه به این نکته است که با وجود همین آمار پایین باز هم خطر افزایش ابتلا به سرطان با مدرن شدن زندگی‌ها و فاصله گرفتن از زندگی‌های سالم پیشین کشور را تهدید می‌کند و اگر حواسمان نباشد سرنوشت ما هم شبیه به کشورهایی نظیر کشورهای اروپایی و آمریکایی در تعداد بالای مبتلایان به سرطان خواهد بود.‌

سرطان‌ها در ایران

از 85 هزار مورد سرطان جدید در سال، 5 /55درصد را مردها و 5 /44درصد را زنان تشکیل می‌دهند. شایع‌ترین سرطان در میان مردان، سرطان معده و سپس مثانه و روده بزرگ است. در میان زن‌ها شایع‌ترین سرطان‌ها، سینه، پوست و سپس معده است. شایع‌ترین سرطانی که باعث مرگ در هر دو جنس می‌شود سرطان معده است. بیشترین آمار ابتلا به سرطان در میان زنان در استان یزد و در میان مردان در استان مرکزی گزارش شده است.







گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: isna.ir

مطالب پیشنهادی :
فروش کالباس گوشت خوک در تهران
مرد افغان نوعروس 16 ساله‌اش را کشت
دادگاهی که هر روز برگزار می‌شود
مردان سیاسی ایرانی که در کربلا دفن شده‌اند
دروغ نداریم، آب تهران سالم است