توضیح درباره لیست محرمانه کالاهای آسیب‌رسان به سلامت
معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو به جزئیات جدیدی از لیست محرمانه کالاهای آسیب رسان به سلامت، اشاره کرد و گفت: این لیست، یک جهت گیری تغذیه ای است.
دکتر رسول دیناروند : کالاهای آسیب رسان از نگاه وزارت بهداشت، کالاهایی نیستند که ممنوعیت مصرف داشته باشند بلکه وزارت بهداشت به این قبیل کالاها، نگاه تغذیه ای دارد. یعنی، کالایی که در مصرف آن نباید افراط شود.

وی در توضیح بیشتر این مطلب افزود: به عنوان مثال، کله پاچه آسیب رسان به سلامت است اما، این به معنای آن نیست که خوردن کله پاچه از فردا ممنوع می شود.

دیناروند از تشکیل کارگروهی در وزارت بهداشت برای پیگیری کالاهای آسیب رسان به سلامت خبر داد و گفت: تمام کالاهایی که مصرف بیش از حد آنها برای یک زندگی سالم مضر است، در این کارگروه احصاء شده اند.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: کالاهایی که شوری و چربی بیش از حد دارند و کالاهایی که اسید چرب ترانس و شکر بیش از حد دارند، کالاهای آسیب رسان به سلامت هستند.

دیناروند تاکید کرد: نمونه دیگری که می توان تاکید کرد، نوشابه است که مصرف بیش از حد آن برای سلامت فرد مضر است اما دلیل نمی شود که خوردن آن ممنوع باشد.

رئیس سازمان غذا و دارو با عنوان این مطلب که لیست کالاهای آسیب رسان به سلامت مربوط به برند و تولید کننده خاصی نیست، بلکه نوع کالاست، اظهارداشت: خیارشور از نظر ما آسیب رسان به سلامت است. این لیست، یک جهت گیری تغذیه ای است.

وی در ارتباط با اظهارات وزیر بهداشت که عنوان داشته 20 قلم کالای آسیب رسان به سلامت در این لیست قرار دارد، تاکید کرد: منظور وزیر، 20 نوع برند و یا کارخانه نیست. بلکه 20 نوع کالایی است که هر روز مصرف می کنیم.

دیناروند در پاسخ به این سئوال که پفک و چیپس هم می تواند شامل این لیست باشد، گفت: بله! ولی به برند کاری نداریم. ما می گوییم غلات حجیم شده از دید ما برای سلامت مضر هستند و معتقدیم که در مصرف آنها نباید افراط شود.

رئیس سازمان غذا و دارو در ارتباط با وضعیت لیست ارائه شده از کالاهای آسیب رسان به سلامت، اظهارداشت: این لیست را به کارگروهی داده ایم که آنچه باید جمع بندی شود، این است که هزینه ارزش افزوده این کالاها بالاتر برود. مثلا اگر تا دیروز، ماست با چربی 15 درصد را 1000 تومان می خریدم، حالا بشود 1100 تومان. برای اینکه، این هزینه صرف سلامت جامعه شود.



گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:mehrnews.com

مطالب پیشنهادی :
امدادخودروها ساماندهی می‌شوند
کاخ هوف‌ بورگ برای توافق‌ ایران و گروه ۱+۵ خود را آماده می کند
قتل آهنگساز کرجی با 154 ضربه چاقو + عکس
رزمی‌ کار سرشناس در باند سارقان!
فضای مجلس برای فرهادی مناسب است