در حج واجب امسال زائرانی كه در سال گذشته نوبت آنها فرا رسیده بود اما مشرف نشدند...

  
امسال حج عمره انجام می‌شود و پیش‌بینی می‌كنیم با توجه به اینكه 3 ماه از عملیات اعزام زائر به حج عمره عقب هستیم، امسال تعداد زائر كمتری برای حج عمره به عربستان اعزام شود.
به گزارش ایلنا، علی لیالی در اولین نشست رسانه‌ای خود در سال 89 كه بعد از بازگشت او از عربستان انجام شد، گفت:‌ در حج واجب امسال زائرانی كه در سال گذشته نوبت آنها فرا رسیده بود اما مشرف نشدند در اولویت هستند بنابراین زائرانی كه در سال گذشته به دلیل آنفلوآنزای نوع A از تشرف آنها به حج جلوگیری شده بود در صورتی كه پزشك كاروان توانایی آنها را برای حج تائید كند و خود زائران نیز آمادگی تشرف داشته باشند امسال به حج واجب اعزام می‌شوند.
او ادامه داد: البته ایران از كشور عربستان درخواست كرد كه در سال جاری افزایش اعزام زائر داشته باشد كه دولت عربستان قول قطعی در رابطه با افزایش تعداد زائر به ایران نداد، ولی ما توانستیم قول مساعدی را در این رابطه از كشور عربستان بگیریم و امیدواریم در سال‌های آینده افزایش اعزام زائر به كشور عربستان داشته باشیم كه البته این افزایش منوط به مذاكرات و تفاهمات بعدی است.

اعزام با محدودیت حج‌عمره
لیالی در رابطه با وضعیت حج عمره در سال 89 گفت: هر ساله در ماه‌های محرم و صفر اقدامات مقدماتی برای اعزام زائر به حج عمره در كشور آغاز می‌شد و در آغاز ماه ربیع زائران به كشور عربستان سفر می‌كردند اما امسال به دلایل مختلف و پاره‌ای مشكلات كه در عمره سال 88 اتفاق افتاد اقدامات لازم برای اعزام زائر به حج عمره آغاز نشد و مسئولین حج و زیارت ایران منتظر ماندند تا ابتدا با مسئولان حج و زیارت عربستان در رابطه با مشكلات گفت‌وگو كنند كه امكان این گفت‌وگو در سفر اخیر به كشور عربستان امكان‌پذیر شد و مسئولین حج و زیارت ایران مشكلات و ناراحتی‌هایی را كه از اعزام زائر به حج عمره در سال 88 اتفاق افتاده بود، به مسئولان عربستانی انتقال دادند كه خوشبختانه در فضایی دوستانه اما جدی سعی شد مشكلات حل و فصل شود و مسئولان حج و زیارت عربستان قول دادند كه رفتاری مطابق با رفتار با سایر زائران كشورهای اسلامی را با ایرانی‌ها نیز داشته باشند و زائران ایرانی در آرامش و رفاه بیشتری به عربستان سفر كنند.
لیالی ادامه داد: امسال حج عمره انجام می‌شود و پیش‌بینی می‌كنیم با توجه به اینكه سه ماه از عملیات اعزام زائر به حج عمره عقب هستیم پیش‌بینی می‌شود امسال تعداد زائر كمتری برای حج عمره به عربستان اعزام شود.
او تصریح كرد: سعی می‌كنیم تا اواخر فروردین ماه و اوایل اردیبهشت پیش‌گروه‌ها و نیروهای ستادی را در مكه و مدینه مستقر كنیم و امیدوار هستیم در نیمه اول اردیبهشت اعزام زائران برای حج عمره به عربستان امكان‌پذیر شود.
او ادامه داد: تعداد اعزام زائر به عربستان برای حج عمره سقف مشخصی ندارد و به هر میزان و امكانی كه داشته‌ باشیم می‌توانیم زائر برای حج عمره به عربستان بفرستیم اما از آنجایی كه امكانات پروازی محدود است ما چاره‌ای جز رعایت این محدودیت‌ها نداریم.
او ادامه داد: با توجه به اینكه در سال گذشته در حدود 800 هزار نفر زائر برای حج عمره به عربستان اعزام شدند پیش‌بینی می‌كنیم با توجه به سه ماه از دست رفته امسال در حدود نصف پارسال یعنی 400 هزار نفر برای حج عمره اعزام شوند.
رئیس سازمان حج و زیارت گفت: وزارت حج و زیارت عربستان اعلام كرده است كه ارائه خدمات برای همه زائران كشورهای اسلامی به صورت مساوی و یكسان است.

عربستان قول داده كه حقی از زائران ایرانی ضایع نشود
او ادامه داد: در هنگام حج اگر مشكلی برای زائران ایرانی توسط ماموران نیروهای سعودی ایجاد شود، حتما مشكلات به وزارت حج عربستان منعكس می‌شود و وزارت حج عربستان نیز قول داده است كه اجازه ندهد حقوقی از زائران ایرانی ضایع شود و در صورتی كه ماموران سعودی رفتار نامناسبی با ایرانی‌ها بدون دلیل رفتار مناسبی با ایرانی‌ها داشته باشند با آنها برخورد می‌كند.

اعزام كاروان‌های دخترانه به عربستان ممنوع شد
لیالی در رابطه با اعزام زنان به حج عمره گفت: در قوانین و مقررات عربستان اعزام زن بدون محرم ممنوع است و این ممنوعیت هم مختص ایران نیست و بر اساس قوانین عربستان هر زنی كه به حج عمره اعزام می‌شود باید یك محرم همراه خود داشته باشد تا قبل از سال گذشته كشور عربستان در زمینه اعزام زن بدون محرم با كشور ایران همكاری داشت و اغماض‌هایی در رابطه با این قانون نسبت به ایران انجام می‌داد اما از سال گذشته به جد اعلام كرد كه دیگر زنان بدون همراه محرم نمی‌توانند به حج عمره اعزام شوند و این جزو قوانین و مقررات كشور عربستان است و ما نیز چاره‌ای جز پذیرش این محدودیت نداریم بنابراین دیگر اعزام كاروان‌های دانشجویی و دانش‌آموزی زنان و دختران به عربستان امكان‌پذیر نیست.
او ادامه داد: البته اعزام زنان زائر بالای 45 سال بدون همراه به حج عمره امكان‌پذیر است.
لیالی در رابطه با انگشت‌نگاری از زنان كه در سال گذشته در حج عمره صورت گرفته بود، گفت: در سال گذشته فقط در مقطع كوتاهی این انگشت‌نگاری‌ها انجام شد و بعد از اعتراض‌های ایران این اقدام متوقف شد و مسئولان سعودی قول داده‌اند كه امسال چنین اتفاقی صورت نگیرد.
تا سه‌سال آینده از هیچ زائری برای عمره ثبت‌نام نمی‌شود
رئیس سازمان حج و زیارت در رابطه با عمره دانشجویی گفت: از آنجایی كه امسال اعزام زائر برای حج عمره سه ماه تاخیر داشته است و دانشجویان معمولا در عمره شعبانیه و رجبیه مشرف می‌شدند و آن مقطع زمانی به علت تعطیلات برای آنها مناسب‌تر بود احتمالا امسال كاروان‌های دانشجویی تمایل چندانی به تشرف به حج عمره ندارند البته هنوز مذاكرات با مسئول عمره دانشجویی صورت نگرفته است.
او در رابطه با وضعیت ثبت‌نام‌های جدید برای حج عمره گفت: با توجه به تعداد ثبت‌نام‌ها و قرعه‌كشی‌های صورت گرفته تا سه سال آینده از هیچ زائری برای اعزام به حج ثبت‌نام نمی‌شود.
لیالی در پاسخ به این سئوال كه با توجه به تاخیر سه ماهه در اعزام زائر به حج عمره این امكان وجود ندارد كه طول مدت سفر عمره كاهش پیدا كند، گفت: اعزام زائران به مدت ده روز به حج عمره به جای 12 روز یكی از فرضیه‌هایی است كه برای افزایش تعداد زائر به حج عمره مطرح شده است اما خود این موضوع مسائل فراوانی را به دنبال خواهد داشت مثلا در زمینه پروازها و خدماتی كه باید به زائران ارائه شود و همچنین هتل باید هماهنگی‌های لازم صورت گیرد و هنوز در رابطه با كاهش مدت حج عمره تصمیم‌گیری نهایی صورت نگرفته است. البته تا قبل از زمان انتشار اطلاعیه برای حج عمره تكلیف این موضوع را روشن می‌كنیم.
 
 
گردآوری:گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news 
منبع:ilna.ir