ایران در سی سال گذشته در دوره های مختلف از یک تا سه میلیون پناهنده پذیرایی کرده و آنان را در میان مردم خویش پذیرفته و امکانات و تسهیلات فراوانی را دراختیار انان قرار داده است و این درحالیست که...

 ایران سی سال گذشته نخستین کشور پناهنده پذیردنیا بوده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر ، مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور امروز درپانزدهمین اجلاس کمیسیون سه جانبه بازگشت داوطلبانه افغانها در مشهد گفت : ایران در سی سال گذشته در دوره های مختلف از یک تا سه میلیون پناهنده پذیرایی کرده و انان را در میان مردم خویش پذیرفته و امکانات و تسهیلات فراوانی را دراختیار انان قرار داده است و این درحالیست که در بسیاری از کشورهای مدعی حقوق بشر پناهندگان درکمپهای ویژه و شرایطی دشوار زندگی می کنند.

تقی قائمی با اشاره به مهاجرت بسیاری از افغانها در سه دهه اخیر به ایران افزود ما سعی کرده ایم در این مدت بهترین امکانات را در اختیار مهاجران افغان قراردهیم  و تحصیل بسیاری از این مهاجران در ایران دلیل این مدعاست .

وی افزود هم اکنون ازهمه افغانهایی که درایران تحصیل کرده و به درجات علمی و تخصصی رسیده اند فهرست کاملی داریم و آماده هستیم این افراد را به دولت کابل معرفی کنیم و نیز انتظار داریم دولت افغانستان از این افراد همانند تحصیل کردگان درغرب به خوبی استفاده کند.

سرپرست وزارت بازگشت مهاجران دولت افغانستان نیزدراین نشست با اشاره به علاقه مندی مهاجران افغان برای بازگشت به کشورشان گفت راهبرد دولت افغانستان در این زمینه بازگشت مهاجران و تسهیل شرایط زندگی در این کشور است و به این منظور ساخت شهرکهای مسکونی ، اشتغالزایی و واگذاری رایگان زمین به مهاجران در دستور کار دولت افغانستان قراردارد.

عبدالرحیم سید جان با ابراز ناخرسندی ازحضور نیروهای نظامی غرب به بهانه مبارزه با تروریسم در افغانستان افزودحضور بیگانگان در افغانستان موجب بروز نابسامانی های اقتصادی وامنیتی فراوانی برای مردم این کشور شده است .

او گفت حضورمهاجران به افغانستان متضمن امنیت این کشور است و دولت افغانستان در این خصوص آماده ارائه همه گونه امکانات به این افراد است .

سید جان با قدردانی ازخدمات جمهوری اسلامی ایران درپذیرایی ازمهاجران افغان درسی سال گذشته حضور جدی تر ایران را در بازسازی افغانستان و ایجاد اشتغال در این کشور خواستار شد.

رئیس دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در تهران نیز در این نشست گفت بررسی ها نشان می دهد ایران در ارائه خدمات بهداشتی ، آموزشی و اشتغال همانند اتباع خود با مهاجران افغان برخورد کرده است .

کارلوس زاکاگنینی از دولت افغانستان خواست تا برنامه کامل خود را برای بازگشت مهاجران برای تعامل هر چه بیشتر با ایران و کمیساریا ارائه کند.

صلاحی استاندار خراسان رضوی هم در این نشست گفت هم اکنون حدود 150 هزار مهاجر افغان در استان خراسان رضوی حضور دارند.

صلاحی افزود ما در چند سال گذشته به همه تعهدات انسانی و بین المللی خود در قبال این مهاجران در ایران و افغانستان عمل کرده ایم و انتظار داریم که کمیساریای عالی پناهندگان ، دولت افغانستان و سایر کشورهای حاضر در افغانستان به تعهدات خود در بازسازی این کشور عمل کنند تا هر چه سریعتر مشکل این مهاجران برای بازگشت به کشورشان بر طرف شود.

 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:iribnews.ir