امروز اخباری مبنی بر تقاضای بازنشستگی محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی بر خروجی رسانه‌ها قرار گرفت. بنا بر آخرین اخبار، گویا محمود بهمنی، دو هفته پیش، تقاضای بازنشستگی داده و این تقاضا از سوی دولت پذیرفته شده است، حال آن که امروز در مجلس تقاضای تحقیق و تفحص از بانک مرکزی به تصویب رسیده است. رئیس کل بانک مرکزی از چه می‌گذرد؟

امروز اخباری مبنی بر تقاضای بازنشستگی محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی بر خروجی رسانه‌ها قرار گرفته است. بنا بر آخرین اخبار محمود بهمنی، گویا دو هفته پیش، تقاضای بازنشستگی داده و گویا این تقاضا مورد پذیرش دولت واقع شده است؟ این در حالی است که امروز در مجلس تقاضای تحقیق و تفحص از بانک مرکزی به تصویب رسیده است. رئیس کل بانک مرکزی از چه می‌گذرد؟
به گزارش «تابناک»، در حالی که طی روز‌ها و هفته‌های اخیر، تحلیل‌هایی مبنی بر آهنگ مخالف بهمنی با دولت و سخنان سایر دولتیان مطرح بوده، اکنون خبر می‌رسد که وی تقاضای بازنشستگی داده است.

مهر در گزارشی با اشاره به موضوع تحقیق و تفحص مجلس از بانک مرکزی، بحث تقاضای بازنشستگی محمود بهمنی را مطرح کرده است و از سوی دیگر، فارس به نقل از یک مقام مسئول گزارش داده که موضوع درخواست بازنشستگی رئیس کل بانک مرکزی از دو هفته پیش مطرح و اعلام شده بود و شنیده‌ها هم حاکی است ظاهراً هفته گذشته با درخواست بازنشستگی وی موافقت شده است.

بنا بر این گزارش، در ماه‌های اخیر و به ویژه پس از بروز بحران ارزی در کشور و ناتوانی بانک مرکزی برای تعدیل نرخ ارز در بازار آزاد، فشار‌ها بر بانک مرکزی افزایش یافت. رشد نقدینگی در کشور، افزایش نرخ تورم، برداشت از حساب بانک‌ها و عدم تطابق سیاست‌های پولی بانک مرکزی با شرایط کشور، تبدیل شدن بانک مرکزی به بازوی عملیاتی دولت در مالیه و همچنین وعده‌های پیاپی که عملی نشده، از جمله مواردی است که منجر به انتقادات شدیدی از بانک مرکزی و به خصوص شخص بهمنی شده بود.

فشار‌ها بر بانک مرکزی در ‌‌نهایت منجر به مطرح شدن بحث تحقیق و تفحص از بانک مرکزی از سوی مجلس شد؛ طرحی که پس از اظهارات شمس‌الدین حسینی مبنی بر عدم مسئولیت در خصوص مسائل ارزی به ذهن نمایندگان رسید و امروز به تصویب رسید.

اما از روز‌ها و هفته‌های قبل می‌شد به خوبی جهت مخالفی را که بانک مرکزی و بهمنی با نقل قول‌های رئیس جمهور و وزیر اقتصاد در پیش گرفته بود، به خوبی مشاهده کرد. بحث تورم زا بودن فاز اول و عدم حباب در بازار سکه و ارز و عدم حذف دلار و یورو از مرکز مبادلات ارزی.

آنچه بهمنی گویا در این آخرین روزهای دولت با آن روبه‌رو بود، فشار افکار عمومی از یک سو و فشار برای اثبات استقلال بانک مرکزی به شکل همزمان بوده است. اما چنانچه محمود بهمنی تقاضای بازنشستگی داده باشد و در صورت درستی موافقت دولت با این امر و همچنین در صورت عدم ادامه کار بهمنی در بانک مرکزی، تکلیف تحقیق و تفحص چه خواهد بود؟ آیا آن گونه که گفته می‌شود، تقاضای بازنشستگی بهمنی ارتباطی با طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی دارد؟

تحقیق و تفحص شخصی نیست

ارسلان فتحی‌پور، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با تابناک، اشاره کرد که تحقیق و تفحص از بانک مرکزی، شخصی نیست و در خصوص سیاست‌های اعمالی این بانک است. وی با بیان اینکه امروز این طرح با ۱۸۱ رأی به تصویب رسیده است، گفت: این طرح بر اساس قانون اساسی و برای شفاف‌سازی کارکرد بانک مرکزی است و ارتباطی با شخص رئیس کل بانک مرکزی ندارد.

فتحی‌پور تأکید می‌کند: اگر در این راستا، محقق شود که رئیس کل بانک مرکزی تخلفی از قانون صورت داده است، حتی اگر بازنشسته شود یا استعفا دهد، باید در برابر مجلس پاسخگو باشد و برکناری، استعفا یا بازنشستگی وی خللی در این روند ایجاد نخواهد کرد.

در نتیجه کاملاً مشخص است که مجلس و طرح تحقیق و تفحص بدون توجه به جایگاه و مسئولیت محمود بهمنی، در صورت احراز تخلف وی می‌تواند از وی پاسخگویی بخواهد. در نتیجه نمی‌توان گفت که موضوع بازنشستگی بهمنی فراری از موضوع تحقیق و تفحص است.

آنچه به نظر می‌رسد این است که فشارهای اخیر اقتصادی و سیل انتقادات به کارکرد بانک مرکزی، می‌تواند موضوعی برای درخواست بازنشستگی محمود بهمنی باشد؛ انتقاداتی که در بیشتر موارد شخص رئیس کل و حتی تخصص و تجربه وی را زیر سؤال برده و ناتوانی وی را در حوزه اقتصاد هدف گرفته بودند.

این فشار‌ها روی محمود بهمنی شاید همزمان با فشارهای فعلی و آتی است که دولت قرار بوده با سیاست‌گذاری‌های اقتصادی خود بر بانک مرکزی بار کند. واگرایی سخنان بهمنی با دیگر دولتیان نیز می‌تواند شاهدی بر این امر باشد که اکنون بهمنی دیگر توان تحمل فشارهای دولت بر بانک مرکزی را ندارد.

به هر حال، هنوز اخبار موثقی مبنی بر درستی و نادرستی این تقاضای بهمنی در دست نیست؛ اما در صورت درستی این امر باید گفت، محمود بهمنی کشتی توفان زده بانک مرکزی را‌‌ رها می‌کند، زیرا شاید توفانی بزرگ‌تر را می‌بیند که در آینده در راه است و از هم اکنون آسایش خود را از درگیری با آن توفان می‌طلبد.








گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:tabnak.ir

مطالب داغ سایر بخشها:
نرخ ارز‌ها در مرکز مبادلات ارزی کشور (91/11/01)
تصمیم ویژه مجلس و دولت برای اختصاص کارت اعتباری به اقشار کم درآمد
ثبت‌نام پذیرش بدون آزمون 91 دانشگاه آزاد تا شنبه تمدید شد
کشف جسد زن در زاینده‌رود
چه كسانی از رانت برنج بهره می برند