قیمت دلار 93 رکورد زد
روز گذشته در همان آغاز دادوستدها در بازار آزاد، قیمت این ارز به 3128 تومان هم رسید.
طی 2 روز گذشته كه بازارهای جهانی طلا در تعطیلات به سر می‌بردند، نوسانات دلار بود كه به بازارهای نقدی و آتی سكه جهت می‌داد. دلار تا میانه معاملات روز شنبه در محدوده 3070 تا 3080 تومان نوسان می‌كرد، اما با نزدیك شدن به ساعات پایانی معاملات این روز، با ورود تقاضای جدید به بازار دلار، بهای این ارز تا 3116 تومان بالا رفت؛ این در حالی بود كه دلار در یك ماه اخیر تنها یك بار توانسته بود از سطح 3100 تومان عبور كند، آن هم چهارشنبه گذشته بود كه قیمت این ارز به 3120 تومان هم رسید. حالا اما دلار در حال ثبت ركوردهای جدیدی است. روز گذشته در همان آغاز دادوستدها در بازار آزاد، قیمت این ارز به 3128 تومان هم رسید.

اغلب فعالان بازار ارز معتقدند دلیل باقی ماندن دلار در مدار صعودی، انتظارات از اعلام نرخ جدید بنزین است. در همین راستا روز گذشته جایگاهداران بنزین هم برای دریافت و اعمال این نرخ اعلام آمادگی کردند. از روز پنجشنبه كه بهای دلار رو به افزایش گذاشته، تا دیروز 74 تومان معادل 5/1 درصد رشد داشته است.

البته هم روز شنبه و هم دیروز، دلار پس از رسیدن به یك سقف قیمتی، از مسیر خود برگشت. به گفته معامله گران بازار ارز، دلیل این مساله تزریق دلار توسط بانك مركزی برای جلوگیری از افزایش بیش از حد قیمت عنوان می‌شود.

با ریزش 7 دلاری بهای اونس طلا در روز جمعه و ركود نسبی بازار دلار تا میانه معاملات روز شنبه، بازارهای نقدی و آتی سكه بدون نوسان شدید قیمتی تاحدودی از بهای سكه‌ها كم كردند. این روند آرام تا میانه روز ادامه داشت تا زمانی كه با ورود تقاضای جدید برای دلار، این ارز در مدت كوتاهی با افزایش به 3116 تومان رسید.

این مساله موجب شد تا بازارهای سكه تغییر جهت دهند و در مسیر صعودی گام بردارند. به این ترتیب بر قیمت سكه‌های بازار نقدی حدود 5000 تومان - به نسبت بهای روز پنجشنبه - افزوده شد و تابلوی آتی سكه هم به سبز تغییر رنگ داد.

حركات این روزهای دلار به شدت بازار آتی سكه را تحت تاثیر قرار داده است. روز گذشته هم بر قیمت سكه‌های آتی در همان آغاز به كار بازار، بین سه تا 29 هزار تومان افزوده شد. این در حالی بود كه قیمت سكه نقدی حدود 6000 تومان افزایش داشت. در همان زمان قیمت نزدیك ترین سررسید آتی یك میلیون تومان بود یعنی 23 هزار تومان بالاتر از سكه نقدی. در ادامه معاملات دیروز تا 37 هزار تومان - بیش از سه درصد - بر قیمت سررسید آبان افزوده شد؛ اما دلار پس از رسیدن به 3128 تومان، مسیر رفته را بازگشت و تا 3102 تومان افت كرد؛ همزمان بازار آتی سكه نیز تا حدودی از قیمت‌ها كاست.

از سوی دیگر اغلب پیش‌بینی‌ها برای قیمت جهانی طلا در هفته جاری - كه معمولا در تعطیلات پایان هفته میلادی صورت می‌گیرد - حاكی از افزایش قیمت این فلز است. همین پیش‌بینی در هفته گذشته نیز صورت گرفته بود. در این هفته بر قیمت طلا حدود 21 دلار معادل 6/1 درصد افزوده شد. در شرایط فعلی برخی كارشناسان اقتصادی نیز پیش بینی می‌كنند قیمت طلا در روزهای آینده با سطح مقاومتی 1325 تا 1330 دلاری روبه‌رو خواهد بود. در هفته گذشته طلا از سد مقاومتی 1310 دلاری عبور كرده بود.

در بازار سكه آتی، همچنان خوش اقبال‌ترین سكه، سررسید آبان است. در 2 روز گذشته این سررسید باز هم بیشترین تعداد قراردادهای باز را در اختیار داشت. به این ترتیب تعداد قراردادهای باز سررسید آبان به تنهایی معادل سه سررسید دیگر بود.

از سوی دیگر روز شنبه قیمت سررسیدهای شهریور و آبان بیش از حد بالا بود و بهای سررسید تیر از میزان انتظار پایین‌تر بود. به این ترتیب سود آربیتراژی سالانه خرید سررسیدهای اردیبهشت و تیر حدود  26 درصد و شهریور و آبان به ترتیب 30 و 33 درصد بود؛ به این معنی كه به‌طور مثال سود سالانه خرید سكه آبان به نسبت سكه نقدی، 33 درصد بالاتر است.

یك دلیل این مساله نقدشوندگی بهتر سررسید آبان است. عمدتا كسانی كه در آتی سكه روزانه كار می‌كنند و نوسان گیرند، سررسید آبان را به دلیل حجم معاملات بیشتر و ریسك نقدشوندگی كمتر، ترجیح می‌دهند. روز شنبه پیش بینی می‌شد اگر سایر سررسیدهای این بازار 5000 تا 6000 تومان افزایش قیمت بگیرند، اختلاف قیمت بین سررسیدها هم منطقی‌تر خواهد شد.

آنچه در روزهای پیش رو می‌تواند بازار آتی سكه را تحت تاثیر قرار دهد، از یك سو چشم‌انداز افزایشی قیمت جهانی طلا و از سوی دیگر اعلام خبرهایی از نرخ جدید بنزین و زمان قطعی اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها است. به نظر می‌رسد دلار همچنان تا مشخص شدن قیمت جدید بنزین، تلاش‌هایی در جهت صعود صورت دهد، اما در همین حال برخی تحلیلگران بازار بر این باورند كه بانك مركزی اجازه افزایش بیش از حد قیمت دلار در بازار آزاد را نخواهد داد




گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: fararu.com

مطالب پیشنهادی :
راهکارهای دولت برای عدم افزایش قیمت خودرو
دیدار ظریف با هاشمی + عکس
پیامک‌های سوال برانگیز نوروزی روحانی
پیام‌های یارانه‌ای صدا و سیما دردساز شد
واشنگتن: ایران باید از ابوطالبی صرف نظر کند