ایران بالاترین قیمت CNG در جهان را دارد
اگر تناسب میان قیمت CNG و بنزین درست رعایت شود دیگر مهم نخواهد بود قیمت بنزین چقدر افزایش یابد.
با نزدیك شدن به زمان اعلام نرخ‌های جدید حامل‌های سوخت و آغاز مرحله دوم هدفمندی، گمانه زنی‌ها پیرامون قیمت‌های در نظر گرفته شده برای بنزین، گازوئیل و CNG افزایش یافته است اما آنچه اهمیت دارد نه قیمت نهایی سوخت بلكه تاثیر این قیمت‌ها بر تورم و سطح رفاه و قدرت خرید مردم است. در این مسیر بدیهی است كه مدیریت توزیع و سیاست‌های درنظر گرفته شده برای قیمت گذاری انواع سوخت می‌تواند تاثیر بسیاری بر جو روانی بازار گذاشته و به صورت مستقیم نیز قیمت كالاهای مصرفی و واسطه ای را افزایش دهد.

در این مسیر دولت برای اجرای هرچه بهتر مرحله دوم هدفمندی نیازمند نظرات دست‌اندكاران و فعالان بخش سوخت كشور است و بدیهی است نظرات آنان در تعیین سیاست‌های در نظرگرفته شده بی اثر نیست.

 اردشیر دادرس، رئیس جایگاه داران CNG در گفت‌وگو با ابتكار با تاكید بر ضرورت توجه به نسبت قیمت بنزین، CNG و گازوئیل با یكدیگر برای تعیین قیمت بنزین پس از آغاز مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها گفت: اگر تناسب میان قیمت CNG و بنزین درست رعایت شود دیگر مهم نخواهد بود قیمت بنزین چقدر افزایش یابد چرا كه تاثیری در تورم نخواهد داشت.

هم اكنون ایران بالاترین قیمت گاز دنیا را در اختیار خودروها قرار می‌دهد و نسبت میان قیمت CNG و بنزین،75درصد است. این درحالی است كه برای استفاده از همین بنزین هم، شهروندان باید ساعت‌‌ها در صف‌های طولانی منتظر شوند. اگر بنزین قرار است هزار تومان شود قیمت CNG نه تنها نباید از 300تومان افزایش یابد بلكه دولت باید قیمت آن را كاهش دهد. قیمت CNG اهرم دولت برای كنترل قیمت‌ها و تورم است.

دادرس با تاكید بر ضرورت تك نرخی شدن قیمت سوخت گفت: اگر قرار است نرخ دومی برای بنزین در نظر گرفته شود باید به گاز تعلق گیرد بدین نحو كه دولت گاز را با نازل ترین قیمت عرضه كند تا حمل و نقل عمومی بتواند از این سوبسید استفاده كند. هم اكنون به ازاء هر مترمكعب CNG كه در ایران به فروش می‌رسد 55سنت برای دولت سود ایجاد می‌كند و ما نباید رسالت و هدف اصلی خود را در گازسوز كردن خودروها، كه همان حفظ و نجات محیط زیست بود فراموش كنیم.

با قیمت‌های كنونی CNG و با تفاوت قیمت آن با بنزین، نمی‌توان شهروندان را برای استفاده از CNG تشویق كرد. در اغلب كشورهای دنیا نسبت قیمت بنزین به CNG از 2درصد شروع می‌شود و حداكثر تا 30درصد می‌رسد. درحالی كه این درصد در ایران 67درصد است. پس از هدفمندی یارانه‌ها بهتر است برای شهروندان كارت انر‍ژی صادر شود و مابه التفاوت سوبسید بنزین را به گاز اختصاص یابد.

وی در پاسخ به پرسخ خبرنگار ابتكار، مبنی بر اینكه آیا جایگاه‌های كنونی CNG، پس از افزایش قیمت بنزین و افزایش احتمالی تقاضای CNG می‌توانند پاسخگوی نیاز شهروندان باشند یا نه، گفت: با توجه به نزدیكی قیمت بنزین به گاز، 45درصد ناوگان به ما مراجعه نمی‌كنند. ظرفیت اسمی جایگاه‌های CNG، 34میلیون مترمكعب است در حالی كه فقط 19میلیون متر مكعب از این ظرفیت مورد استفاده قرار می‌گیرد كه 60درصد آن محسوب می‌شود.

دادرس افزود: چون قیمت گاز، بالا و نرخ كارمزد پایین بود جایگاه داران نتوانستند جایگاه‌های خود را تجهیز كنند و همین امر مشكلات بسیاری را به وجود آورده است. بهتر است دولت یازدهم پس از آغاز مرحله دوم هدفمندی، برای جایگاه ها، بسته‌های حمایتی تعریف كند تا سود خود را افزایش داده و جایگاه‌های CNG را تجهیز كنند.

رئیس جایگاه داران CNG با تاكید بر ضرورت حركت از هدر رفتن یارانه‌ها به سوی هدفمندی منابع گفت: باید منابع خود را به نحوی قیمت گذاری كنیم كه استان به استان و بر اساس نرخ‌های ترجیحی و با توجه به شعاع حمل و نوع سوخت متفاوت باشند.برای مثال اگر قیمت CNG در یك استان یا محله محروم50 تومان باشد باید در بالاشهر یا كلان شهرها 200تومان قیمت گذاری شود تا منافع مردم و دولت تامین شود.

وی با رد برخی اظهارات درباره ضرورت كاهش مصرف بنزین برای مبارزه با آلودگی هوا گفت: كمیت مصرف بنزین هیچ اثری بر آلودگی ندارد بلكه كیفیت بنزین و CNG، نسبت قیمتی آنها، كیفیت موتور خودروها و نوع مصرف تعیین‌كنندگان اصلی میزان آلودگی هوا هستند.




گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: ebtekar.ir

مطالب پیشنهادی :
ژاپن دو قسط از پول ایران را پرداخت کرد
گفتگوی ایران و آمریکا بر سر "ابوطالبی"
ثبت نام صلواتی یارانه نقدی در یک سازمان!
لحظه های زیبای بخشش اعدامی پای چوبه دار + عکس
اعلام زمان دور جدید مذاکرات ایران و 1+5