آنچه از شمارشگر قیمت بنزین تا به امروز نمی دانستید!!!
حتما شما هم در زمان سوختگیری به شمارشگرهای نازل های بنزینی نگاه می کنید تا از هزینه خود باخبر شوید....این شمارشگرها امکان درج چند رقم را دارند؟
در روزهای پر تب و تاب بنزینی که همه منتظر هستند قیمت نهایی بنزین و زمان افزایش آن اعلام شود، یک نکته ساده از چشم خیلی ها دور مانده است. حتما شما هم در زمان سوختگیری به شمارشگرهای نازل های بنزینی نگاه می کنید تا از مجموع لیتر استفاده شده و هزینه خود باخبر شوید اما تا به حال به این نکته دقت کرده اید که این شمارشگرها امکان درج چند رقم را دارند؟!

مشکل از همین جا آغاز می شود که در حدود 80 هزار نازل بنزین کشور قدیمی هستند و اگر قیمت بنزین به بالای هزار تومان برسد، این نازل ها به مشکل خواهند خورد و امکان نمایش آن را نخواهند داشت. بگذارید ماجرا را به زبان ساده توضیح دهیم. نمایشگرهای نازل های بنزین دارای سه پارامتر برای نمایش هستند؛ مجموع هزینه بنزین مصرفی، مجموعه لیتر مصرفی و قیمت واحد بنزین.

این مشکلات برای پارامترهای اول و سوم به وجود خواهد آمد. در نمایشگرهای تعبیه شده برای درج قیمت واحد بنزین تنها امکان نمایش چهار رقم وجود دارد و قیمت ها به ریال است؛ یعنی در حال حاضر قیمت واحد بنزین سهمیه ای 4000 ریال و آزاد 7000 ریال درج می شود. حالا اگر قیمت بنزین آزاد بخواهد به بالای هزار تومان کوچ کند این نمایشگرها امکان درج آن را نخواهند داشت! بنابراین تنها راهی که باقی خواهد ماند آن است که این قیمت ها به صورت تومان در آن درج شود.

مشکل دیگر نیز در نمایش قیت نهایی بنزین مصرفی به وجود می آید. این نمایشگرها توانایی درج مبلغ تا 99 هزار تومان و به عبارتی 999 هزار ریال را دارند و پس از آن صفر می شوند! با این حساب خودروهای مصرف بالا و همچنین خودروهای سنگین که از گازوئیل استفاده می کنند با این مشکل روبرو خواهند شد.

جالب آن است که این نمایشگرها پس از درج مبلغ 999 هزار ریال صفر می شوند و بدون آنکه نازل را قطع کنند به سوختگیری ادامه می دهند. معنی این اتفاق آن است که اگر کسی بیشتر از این مبلغ اقدام به سوختگیری کند، نمایشگر او صفر خواهد شد و بنابراین فرضا 110 هزار تومان فقط نمایش داده خواهد شد!

نکته ای که اتحادیه جایگاه داران نیز در گفتگویی آن را تایید و تاکید می کند که هزینه تعویض هر نازل در حدود 350 هزار تا 400 هزار تومان است و بنابراین یک پمپ بنزین معمولی باید در حدود 11 تا 12 میلیون تومان صرف تعویض نازل ها کند.

بیژن حاج محمدرضا در این مورد توضیح می دهد: «مدتی است که درباره این موضوع با وزارت نفت در حال گفتگو هستیم تا راه حلی برای آن پیدا کنیم. راه حل موقت درباره این موضوع آن است که بر روی همه نازل ها برگه ای را نصب کنیم و این موضوع را اطلاع دهیم.

همچنین افراد حاضر در جایگاه ها نیز باید در جلوی نازل ها میزان لیتر مصرفی را مشاهده تا پس از صفر شدن آن را ثبت و در قیمت نهایی منظور کنند. تعویض همه این نازل ها اقدامی زمانبر و هزینه بر است که هزینه آن را نیز جایگاه داران باید پرداخت کنند. هزینه تعویض هر نازل در حدود 350 تا 400 هزار تومان است و اگر یک پمپ دو نازل داشته باشد هزینه آن به 700 تا 800 هزار تومان خواهد رسید. یک جایگاه معمولی در حدود 15 نازل دارد و بنابراین هزینه تعویض همه آنها برای یک پمپ بنزین در حدود 12 میلیون تومان خواهد شد.»

بنابراین از صحبت های رییس اتحادیه جایگاه داران نیز این موضوع کاملا حس می شود که چند اتفاق با یکدیگر گره خورده و معادلات بنزینی را پیچیده کرده است. از یک طرف این جایگاه داران هستند که باید هزینه های تعویض نازل ها را پرداخت کنند و از طرف دیگر اگر این کار صورت نگیرد سوختگیری مردم با دشواری روبرو خواهد شد. تصور کنید رقم های مجموعه هزینه بنزین مصرفی صفر شود و بخواهید بر سر میزان دقیق هزینه مصرفی با متصدیان مربوطه گفتمان کنید!

صفرها آماده افزایش قیمت بنزین نیستند!

براساس گفته های مسئولان دولتی قرار است در ادامه اعلام وضعیت متقاضیان دریافت یارانه، قیمت نهایی بنزین به زودی از سوی دولت اعلام شود. در این میان احتمال افزایش 24 درصدی نرخ بنزین شنیده شده است که در صورت تحقق این افزایش قیمت، نرخ بنزین سهمیه ای به 800 تومان و بنزین آزاد 1200 تومان خواهد بود.

این در حالی است که بعضی از کارشناسان معتقدند جایگاه های عرضه سوخت در حال حاضر امکانات لازم برای افزایش قیمت را ندارند. از سوی دیگر به گفته رییس هیات مدیره کانون کارفرمایی جایگاه های اختصاصی بنزین کشور، هنوز نرخی برای قیمت بنزین به این جایگاه ها اعلام نشده است و هماهنگی های لازم برای افزایش قیمت صورت نگرفته است. حالا با پایان یافتن زمان ثبت نام دریافت یارانه و نرخ گذاری بهای بنزین و گازوئیل براساس میزان انصراف دهندگان باید به چند نکته توجه کرد:

1- افزایش بهای بنزین در اول هر سال به عنوان یک چالش و دغدغه مدیران دولتی قرار می گیرد و اگر دولت های قبل براساس مصوبه مجلس در اواخر دهه 70 که بهای حامل های انرژی در هر سال باید 20 درصد افزایش یابد تا به نرخ جهانی و آزاد برسد اجرای آن را آغاز می کردند امروز دیگر شاهد این معضلات و پرداخت یارانه سوخت نبودند و دولت ها هزینه گزاف نیز برای ایجاد سامانه هوشمند و ... پرداخت نمی کردند و درآمد آن صرف توسعه مجاری عرضه سوخت در حد استانداردهای جهانی و توجه به حمل و نقل عمومی و ... می شد.

2- در شرایط فعلی به دلیل اینکه در بخش نمایشگرهای پمپ های بنزین و گازوئیل موجود در کشور که بالغ بر 50 هزار نازل است شاید کمتر از 300 دستگاه آن هم در مدل های جدید ژاپنی مشکل وارد کردن اعداد در بخش بهای فرآورده تا بیشتر از چهار رقم را ندارند.

برای همین در صورت اعلام بهای بالاتر از 9999 ریال باید یک صفر را حذف کرد و در واقع بها به تومان محاسبه خواهد شد. در اینصورت عملا جایگاه داران اولین گام را برای حذف یک صفر اجبارا در یک بخش از بزرگترین مراودات مالی با مردم در حدود سه هزار جایگاه سوخت و مجاری عرضه برخواهند داشت.

این در حالی است که تعویض این دستگاه ها نیازمند ایجاد زیرساخت ها و تامین بودجه است. این موضوع قبل از رسیدن به مرحله عمل باید فرهنگ سازی شده، به دلیل اینکه جمع مبلغ کل دریافت فرآورده به ریال است و از طرف دیگر، نبود اطلاع رسانی و زمانبر بودن آن برای عامه دارندگان خودرو باعث بروز اشتباهات و سوءتفاهم ها بین مردم و جایگاه داران خواهد شد.

متاسفانه دولت ها در کارنامه خود تحمیل این چالش ها را بدون توجه به خسارت های مادی و معنوی وارد شده به جایگاه داران دارند که خاطرنشان می سازد در حدود 96 درصد جایگاه های سوخت کشور متعلق به بخش خصوصی و بنگاه های اقتصادی مستقل است و پیش از این نیز جایگاه داران موضوع نصب اجباری سیستم کارتخوان روی پمپ های خود را تجربه کرده اند. برای همین دچار مشکلات عدیده ای شدند و آن هم به دلیل انتخاب غیرکارشناسانه یک نوع POS منسوخ شده در جهان و دارای اشکالات اساسی است که تبعات آن را شاهد بوده و ایراد جدید آن خرابی بیش از حد، کسر چهار لیتر از سهمیه در هنگام بروز اختلال یا سریع برداشتن نازل و همچنین تراکنش برخی کارت های سوخته که معضل آن را متوجه جایگاه داران می کنند. در صورتی که سرور و سیستم عامل و کنترل شبکه نزد شرکت نفت است و در این مورد آخر، جایگاه داران در موضع اتهام و جریمه ظالمانه قرار می گیرند.

حالا سوال اینجاست که مگر دولت به ازای هر خودروی زیر دو هزار سی سی، 60 لیتر در ماه سهمیه در نظر نگرفته که موضوع را می توانست به صورت پرداخت در کارت مخصوص با همکاری چند بانک انجام و از این همه هزینه و صرف وقت و چالش های گذشته و پیش رو از جمله تاخیر در سوختگیری و اتلاف انرژی و مشکلات دیگر به خاطر مبلغ 18000 تومان سوبسید در هر ماه برای هر خودروی زیر 2000 سی سی جلوگیری می کرد؛ اینگونه بود که دولت با صرفه جویی در کاهش هزینه های غیرلازم به بهینه سازی مصرف سوخت و آموزش های لازم برای کاهش مصرف و سامانه های پرداخت الکترونیکی روز دنیا و عاری از اشکالات می پرداخت.

اگر به خاطر داشته باشید عوارضی تهران - کرج از محل قدیم در تقاطع پل آزادی - محمد علی جناح به چیتگر انتقال پیدا کرد و با توجه به حجم وسیع خودروهای عبوری در مسیر تهران - کرج و بالعکس کارشناسان بررسی کردند که عوارض دریافتی شاید به اندازه 5 درصد سوبسید دولت برای بنزین مصرفی در صف انتظار باجه های عوارضی نیز نمی شود و تصمیم به جمع آوری آن کردند که کار بجا و کارشناسانه ای بود.

بنابراین به نظر می رسد دولت یازدهم باید نسبت به حذف کارتخوان کارشناسانه تر عمل کند، چرا که این اقدام در حال حاضر جز هزینه و اتلاف انرژی و وقت شهروندان حاصل دیگری ندارد و بهتر است یارانه 60 لیتر را به صورت های دیگر ارائه دهند.




گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: 7sobh.com

مطالب پیشنهادی :
از امشب مراقب تماس های تلفنی خود باشید
بازپرس پرونده ریحانه از انگیزه قتل می گوید!
میهمانی در دفتر نمایندگی‌ایران با حضور زن جنجالی + عکس
عراقچی: سند توافق جامع را تدوین می کنیم
روحانی به درخواست هاشمی و خاتمی جواب منفی داد