معضل به نام افزایش کرایه ها!
کافی است گشتی در سطح شهر بزنید و از مردمی که هر روز برای رفتن به سر کار، دانشگاه، مدرسه و... مجبورند از اتومبیل شخصی یا وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند بپرسید آیا از شرایط کرایه‌ها راضی هستند یا خیر
 این روزها همین که پا به خیابان‌ها بگذارید؛ (پیاده و سواره اش فرقی نمی‌کند) و با مردم هم صحبت شوید صحبت‌ها مشترک است. از انصراف یارانه‌ها تا قیمت بنزین و از همه مهمتر کرایه‌هایی که ابتدای هفته جاری شاهد افزایش قیمت آن خواهیم بود.

 البته بماند که در همین روزها برخی از تاکسی‌ها و موتوری‌ها پیشواز رفته و کرایه‌ها را خود جوش بالا برده اند و وقتی از آنها می‌پرسیم چرا قیمت‌ها بالا رفته است می‌گویند: «قرار است بنزین گران شود!» در این گزارش علاوه بر اینکه پای صحبت مسئولان نشسته ایم به سطح شهر رفتیم تا مردم و همچنین راننده‌های تاکسی از دغدغه هایشان در خصوص افزایش قیمت کرایه‌ها و بنزین بگویند.

مردم چه می‌گویند؟

کافی است گشتی در سطح شهر بزنید و از مردمی که هر روز برای رفتن به سر کار، دانشگاه، مدرسه و... مجبورند از اتومبیل شخصی یا وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند بپرسید آیا از شرایط کرایه‌ها راضی هستند یا خیر سفره دلشان را باز می‌کنند و می‌گویند که چندان حال خوشی ندارند.

حسین 12 سال است برای رفتن به سر کار از کرج به تهران از اتومبیل شخصی اش استفاده می‌کند و می‌گوید برای رسیدن به سر کارش نمی‌تواند از وسایل حمل و نقل عمومی بهره ببرد: «برای اینکه به ترافیک نخورم هر روز 5 صبح از خانه بیرون می‌روم تا 8 به سر کارم برسم و اگر بخواهم با وسایل عمومی این کار را بکنم زودتر از 9:30 به سر کارم نمی‌رسم برای همین مجبورم با اتومبیل خودم بروم و الان با این وضعیت قیمت بنزین و حقوق کمی که می‌گیرم نمی‌دانم امسال باید چه کار کنم.»

سولماز هم سال هاست در ابتدا برای رفتن به دانشگاه و بعد از آن سر کار از تاکسی و اتوبوس استفاده می‌کند: «زمانی که پول تو جیبی می‌گرفتم بیشتر مسیرم را با اتوبوس ومترو می‌رفتم اما هم زمان زیادی از من گرفته می‌شد و هم شلوغی امان من را می‌برید الان هم با این وضعیت کرایه‌های سنگین و حقوق‌های کم بیشتر درآمدم را باید صرف رفت و آمد کنم و چک و چانه زدن با راننده تاکسی ها. اگر هم بخواهم با اتوبوس و مترو بروم زمان زیادی را باید در مسیر باشم و خیلی خسته خواهم شد.»

راننده تاکسی‌ها هم گله دارند

راننده تاکسی‌ها نیز با وجود آنکه کرایه‌ها قرار است افزایش پیدا کند دل خوشی از وضعیت موجود ندارند. مرتضی 21 سال است که در تاکسیرانی کار می‌کند و می‌گوید: «آنقدر خرج ماشین بالاست و آنقدر در ترافیک کلاج و ترمز گرفته ام که پا و کمری برایم نمانده. دود و دم و حرص و جوش را با هم می‌خوریم و غرهای مسافرها را هم باید با جان و دل پذیرا باشیم.» رضا هم 6 سالی می‌شود با ماشینش کار می‌کند: «از یک طرف کرایه‌ها را بالا می‌برند و از طرف دیگر خرج‌های دیگر هم بالا می‌رود. خرج بنزین، لاستیک، تعمییر ماشین و... آخر پولی نمی‌گذارد برای ما بماند. از صبح تا شب هم کار کنیم باز هم کفاف خرج و مخارج خانه را نمی‌دهد. 25

درصد کرایه‌ها افزایش پیدا می‌کند و 75 درصد مابقی چیزها...» مجتبی راننده تاکسی دیگری است که او هم در این میان دل پری دارد: «نمی دانم چرا مردم ما را در گران شدن کرایه‌ها مقصر می‌دانند طوری سر ما غر می‌زنند که انگار ما قشر ثروتمند جامعه هستیم و داریم حسابی پول پارو می‌کنیم. با این وضعیت در خانه بنشینم درآمدم بیشتر خواهد بود تا در این شلوغی و گرانی جان خودم را ذره ذره بگیرم و بی اعصاب به خانه بروم. نه پولی به خانه برده ام نه روی خوش...»

مسئولان چه می‌گویند؟

ابولفضل قناعتی، عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران نیز از افزایش قیمت کرایه‌ها از ابتدای هفته آینده خبر داد و به این نکته اشاره کرد که زمان تعیین شده برای افزایش قیمت کرایه تاکسی‌ها اول اردیبهشت تعیین شده بود: «‌براساس مصوبه شورای شهر ابتدای اردیبهشت زمان تعیین شده برای اعمال افزایش 25 درصدی قیمت تاکسی‌ها بود اما به دلیل درخواست دولت از شورای شهر به منظور دست نگه داشتن تا اجرای فاز دوم هدفمندکردن یارانه‌ها منتظر ماندیم و با توجه به اینکه پایان هفته جاری به عنوان زمان اعلام شده برای تعیین قیمت سایر حامل‌های انرژی از جمله بنزین، مشخص شده است، از ابتدای هفته آینده افزایش قیمت کرایه‌ها براساس قیمت‌های مشخص شده انجام می‌شود.»

از آنجایی که قرار است قیمت مترو و اتوبوس نیز افزایش پیدا کند این عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران می‌گوید: «با اشاره به اینکه دولت قصد ندارد نرخ بنزین را زیاد بالا ببرد علاوه بر این با توجه به اینکه 70 درصد تاکسی‌ها دوگانه‌سوز هستند اجرای افزایش 25 درصدی قیمت کرایه تاکسی‌ها چندان با مشکلی مواجه نخواهد بود، اما در خصوص اتوبوس و مترو باید مسائل مختلف مدنظر قرار گیرد.»

قناعتی ادادمه می‌دهد: «مترو برق زیادی مصرف می‌کند و دولت باید با توجه به قیمت مشخص شده در خصوص برق کمک‌های لازم را انجام دهد. این در حالی است که باید برای گازوئیل اتوبوس‌ها نیز کمک‌های لازم انجام شود تا در این زمینه به مشکل نخوریم هرچند دولت قول مساعد داده تا کمک‌های لازم را در این زمینه انجام دهد.»

به گفته او، این در حالی است که بنزین ماشین‌های شخصی در ماه اخیر شارژ نشده اما بنزین تاکسی‌ها شارژ شده و این نشان‌دهنده توجه دولت به این موضوع است. عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه پیش‌بینی می‌کنیم در کنار افزایش قیمت کرایه‌ها و اجرای هدفمندکردن یارانه‌ها دولت کمک‌های لازم را در این زمینه انجام دهد، گفت:‌ «در صورتی که در این زمینه کمک‌های مساعد از طرف دولت انجام شود افزایش قیمت کرایه‌ها با عدد مصوب مدیریت شده و از ابتدای هفته آینده قابلیت اجرا دارد.»

محسن پیرهادی، عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران نیز در مورد برخورد با افزایش قیمت کرایه تاکسی‌ها تا پیش از زمان اجرایی شدن فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها گفت: ‌»تاکنون گزارشی از افزایش غیرمجاز قیمت کرایه‌ها در سطح شهر نداشته‌ایم.» او افزود:‌ «آنچه مشخص است افزایش یافتن قیمت‌ها در تمام زمینه‌ها و حتی حقوق کارمندان دولت است، اما این افزایش قیمت‌ها در مورد تاکسی‌ها و حمل‌ونقل عمومی انجام نشده و به این علت که نمی‌توانیم دو بار افزایش قیمت‌ها را اعمال کنیم باید منتظر اجرای هدفمندی یارانه‌ها بمانیم.»




گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:ebtekar.ir

مطالب پیشنهادی :
فردا شب بنزین گران می‌شود
عیدی جالب ظریف به خانواده های ایرانیان مقیم مسکو
دولت از انصراف یارانه ها چقدر پول بدست آورد؟؟؟
فرم دریافت یارانه جالب +عکس
بابک زنجانی در انتظار روز دادگاه