طلا باز هم غافلگیر کرد
طلا باز هم کارشناسان را غافلگیر کرد. فلز زرد در هفته‌ای که بنا بود بر اساس پیش‌بینی‌ها با افزایش قیمت روبه‌رو شود، با 29 دلار کاهش روبه‌رو شد.
طلا دو هفته پیش با افزایش 19 دلاری به بهای 1339 دلار رسید که باعث شد کارشناسان برای هفته کاری گذشته افزایش قیمت‌ها را پیش‌بینی کنند؛ اما فلز زرد از همان روز نخست هفته در مسیر کاهش قرار گرفت که افزایش قیمتی روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه نیز روند کاهشی هفتگی را معکوس نکرد.

طلا نخستین روز هفته کاری را با قیمت 1306 دلار به پایان برد. افت 33 دلاری دوشنبه عمدتا از سودگیری معامله‌گران ناشی می‌شد. سودگیری رفتاری است که در روزهای خیز سریع قیمت‌ها نمایان می‌شود و عبارت است از فروش کالا در زمان افزایش سریع قیمت‌ها که معمولا باعث افت موقت قیمت‌ها می‌شود. روز سه‌شنبه روز تداوم افت قیمت‌ها بود، روزی که اونس طلا در بازارهای جهانی حتی از مرز 1300 دلار نیز پایین‌تر آمد به قیمت 1293 دلار رسید.

سه‌شنبه تقویت شاخص دلار و همچنین افت قیمت نفت آتی، «عوامل خارجی» موثر بر بازار طلا بودند. فروش فنی نیز به این عوامل افزوده شد تا قیمت طلا كاهش بیشتری را تجربه كند. در حالی كه روز دوشنبه سودگیری معامله‌گران عامل اصلی افت قیمت بود، سه‌شنبه كاهش قیمت‌ها موجب تغییر تحلیل‌های فنی كوتاه‌مدت شد، تحلیلی که چهارشنبه غلط از آب درآمد. اما خبری كه از روزهای قبل مهم‌ترین خبر اقتصادی سه‌شنبه در نظر گرفته شده بود، تاثیری كمتر از انتظار بر بازار داشت.

 سه‌شنبه عصر به وقت تهران جنت یلن، رئیس فدرال رزرو در كنگره ایالات‌متحده درباره سیاست‌های پولی آینده این نهاد سخنرانی كرد، ‌اما هیچ جزئیات تازه‌ای كه باعث شگفتی  فعالان بازار و اقتصاددانان شود، ارائه نداد. او چهارشنبه عصر به وقت تهران نیز در کمیته مالی سخنرانی داشت که دوباره با بی‌توجهی بازار مواجه شد. در واقع دلیل اصلی رشد چهارشنبه پوشش کوتاه‌مدت بود.

 افرادی که از افت قیمت کالای خریداری شده ضرر کرده‌اند، با کاهش بیشتر قیمت‌ها، دوباره همان کالا را با قیمت کمتری می‌خرند تا ضرر کوتاه‌مدت خود را با این سود کوتاه‌مدت پوشش داده باشند. این رفتار را «پوشش کوتاه‌مدت» می‌خوانند و این امر چهارشنبه قیمت طلا را به 1299 دلار رساند. پنج‌شنبه نیز روز خوبی برای طلا بود تا این کالای ماندگار به قیمت 1318 دلار در هر اونس برسد.

رسیدن خبر سقوط هواپیمای خطوط هوایی مالزی با 295 سرنشین نزدیک مرز اوکراین و روسیه، بار دیگر این بحران ژئوپلیتیک را در کانون توجه‌ها قرار داد. این حادثه که دولت‌های غربی، جدایی طلبان هوادار روسیه را عامل آن اعلام کرده‌اند، پنج‌شنبه باعث افزایش خرید طلا به عنوان سرمایه امن شد تا بازار روی قیمت 1318 دلار متوقف شود.

 در این روز آمار هفتگی میزان مطالبات بیمه بیکاری در آمریکا  و همچنین گزارش اقتصادی بانک مرکزی فیلادلفیا نیز منتشر شد که هر دو حاوی علائمی منفی بودند و به افزایش قیمت طلا کمک کردند. اهمیت یافتن دوباره بحران‌های ژئوپلیتیک روز جمعه نتوانست از کاهش قیمت‌ها جلوگیری کند، اما توانست طلا را روی سطح 1310 دلار نگه دارد. تعدیل نمودارهای فنی مهم‌ترین دلیل کاهش 8دلاری قیمت اونس طلا در آخرین روز هفته کاری گذشته بود.



گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: donya-e-eqtesad.com

مطالب پیشنهادی :
بازار داغ اجاره روزانه خانه مبله در تهران + جدول
واکنش قیمت دلار به اخبار مذاکرات
اخبار مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5: موضوعات حل‌ نشده در مذاکرات از نگاه گاردین
دیدار ظریف با جان کری در وین +عکس
ویلیام هیگ: ایران باید واقع‌بین‌تر باشد