شورای رقابت تسلیم شد؟!
براساس اظهار نظر های نمایندگان مجلس در این جلسه 3 ساعته رئیس شورای رقابت گزارشی از شیوه قیمت گذاری خودرو ارائه کرد و در مقابل نمایندگان نیز با اسناد و تکیه بر تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی بر غیر واقعی بودن قیمت ها اصرار کردند.
در پی کشمکش شورای رقابت و نمایندگان مجلس بر سر قیمت های خودرو، دیروز جلسه ای با حضور رئیس و اعضای شورای رقابت و اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس برگزار شد تا ابهامات به وجود آمده از میان برداشته شود. اما پس از پایان جلسه سه روایت متفاوت از  آن منتشر شد. برخی نمایندگان از تسلیم شورای رقابت سخن گفتند، مدیر عامل ایران خودرو این خبر را تکذیب کرد.

براساس اظهار نظر های نمایندگان مجلس در این جلسه 3 ساعته رئیس شورای رقابت گزارشی از شیوه قیمت گذاری خودرو ارائه کرد و در مقابل نمایندگان نیز با اسناد و تکیه بر تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی بر غیر واقعی بودن قیمت ها اصرار کردند.

با آنکه فرمول انتخاب شده برای قیمت گذاری از سوی رئیس شورای رقابت ارائه شد اما اعضای کمیسیون معتقدند که اگر تعیین قیمت بر عهده خود خودروسازان بود هم قیمت نهایی کمتر از نرخ اعلام شده بود.

پس از پایان جلسه عده ای از نمایندگان مجلس از تسلیم شورای رقابت و بازبینی مجدد قیمت ها خبر دادند.

علی‌لو ، عضو کمیسیون صنایع مجلس اعلام کرد در این جلسه اسناد و مدارکی در مورد شرکت‌های خودروساز از سوی کمیسیون صنایع ارائه شد و رئیس شورای رقابت اعلام کرد که این اسناد را در اختیار نداشته و اطلاعات شورای رقابت در این مورد ضعیف بوده است.

او گفت: «قرار شد اسناد و آنالیزهای کمیسیون صنایع مجلس در اختیار شورای رقابت قرار گیرد و بر این اساس، فرمول قیمت‌گذاری خودرو بازنگری شود.»

علاوه بر آن روح الله عباسپور، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص نتیجه جلسه دیروز توضیح داد: «پس از بررسی ها مشخص شد که شورای رقابت به صورت شکلی این موضوع را بررسی کرده، یعنی قیمت ها بر اساس فرمول شورای رقابت و نرخ اعلام شده از سوی خودروسازان بوده و از نظر ماهیتی بدون بررسی و غیرموثق است، به همین دلیل شورای رقابت هم قبول کرد که بررسی ها ناقص و قیمت اعلام شده غیرمنطقی است، از این رو مقرر شد که قیمت ها بازنگری شوند».

به عقیده این نمایندگان در صورت بازنگری فرمول قیمت‌گذاری خودرو، قیمت خودروها حداقل 10 تا 15 درصد نسبت به قیمت‌های قبل از مصوبه اخیر شورای رقابت کاهش خواهد یافت.

در مقابل این اظهارات اما برخی دیگر از نمایندگان اعلام کردند که این جلسه بدون نتیجه پایان یافته و دلایل رئیس شورای رقابت در افزایش قیمت خودرو برای نمایندگان مجلس قانع کننده نبوده است.

بهروز نعمتی، عضو کمیسیون صنایع مجلس اعلام کرد: «جلسه دیروز بدون کسب نتیجه قانع کننده ای پایان یافت اما باید این نکته را متذکر شوم که نمایندگان از پیگیری دلایل افزایش قیمت خودرو کوتاه نخواهند آمد و از تمام ابزارهای قانونی خود برای تعیین تکلیف این موضوع استفاده می کنند».

نادر قاضی پور یکی دیگر از اعضای کمیسیون صنایع مجلس نیز اعلام نتیجه را به آخر هفته جاری موکول کرد و با اشاره به تشکیل کارگروهی 3 نفره گفت: «با تشکیل کارگروهی متشکل از بنده و آقایان علیلو و فولادگر مستندات شورای رقابت برای افزایش قیمت خودرو مورد بررسی قرار میگیرد و این کارگروه با همکاری اعضای شورای رقابت تا پایان هفته موضوع دلایل افزایش قیمت خودرو را مورد ارزیابی قرار خواهد داد.»

روایت های این جلسه تنها به این موارد محدود نشد. خودروسازان نیز نسبت اخبار منتشر شده واکنش نشان دادند.

مدیرعامل ایران خودرو با قدرت از عدم بازنگری فرمول قیمت خودرو خبر داد و گفت: «ظرف ۱۰ روز آینده توضیحات خود را درباره گزارش تحقیق و تفحص از خودروسازان منتشر می کنیم.»

هاشم یکه زارع  درباره تاکید نمایندگان مجلس بر بازنگری فرمول شورای رقابت گفت: «قرار بر بازنگری فرمول قیمت گذاری خودرو نیست اما برخی قیمت های فعلی شورای رقابت را مبهم می دانند که در این رابطه قرار است کار کارشناسی صورت گیرد.»

به این ترتیب به این روایت های متناقض می توان نتیجه گرفت که هنوز کشمکش ها ادامه دارد.



گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: fararu.com

مطالب پیشنهادی :
واکنش بازارها به تمدید مذاکرات
پوشش عجیب فلسطینی ها در نبردهای غزه +عکس
داعش زن ۲۶ ساله سوری را سنگسار کرد + عکس
توضیح حسینیه ارشاد درباره خبر درگیری
سئوال جالب یک نماینده مجلس از وزیر راه...