رابطه برق و برنج میان دو همسایه
با توجه به میزان ذخیره انبارها تا پایان امسال باید ۳۰۰ هزار تن برنج به کشور وارد شود که البته نمی‌توانیم تمام این میزان را در ازای بدهی‌های برق با پاکستان تهاتر کنیم.
در پی اعلام خبر تهاتر طلب‌ ۱۰۰ میلیون دلاری ایران از صادرات برق به پاکستان با برنج، دبیر انجمن برنج کشور گفت:‌ با توجه به میزان ذخیره انبارها تا پایان امسال باید ۳۰۰ هزار تن برنج به کشور وارد شود که البته نمی‌توانیم تمام این میزان را در ازای بدهی‌های برق با پاکستان تهاتر کنیم.

جمیل علیزاده‌ شایق با بیان اینکه بنا بر اعلام سازمان گمرک 300 هزار تن برنج در سه‌ماه نخست امسال به کشور وارد شده است، افزود: با توجه به میزان کشت برنج در کشور و برای تامین نیاز بازار مصرف، باید سالیانه 600 هزار تن واردات برنج داشته باشیم که تنها 300 هزار تن آن باقی مانده است.

وی تصریح کرد: در گذشته به دلیل تحریم‌ها ناچار به تهاتر بدهی‌های نفتی هند با برنج بودیم اما اکنون که امکان دریافت ارز در ازای فروش خود از نفت و یا برق را داریم، منابع پاکستانی اعلام کرده‌اند که بودجه کافی ندارند و می‌توانند در ازای بدهی خود از بابت واردات برق ایران، برنج تهاتر کنند.

علیزاده‌ شایق با تاکید بر اینکه برنج پاکستانی از نظر کیفی نسبت به برنج هندی ارجحیت دارد، ادامه داد: برنج باسماتی پاکستان شاید بیش از 20 گونه داشته باشد و اگر قرار است که در ازای برق برنج وارد کنیم، باید بهترین نوع و کیفیت آن باشد.

وی تاکید کرد: اگر ‌آمریکا و انگلیس برنج بسماتی پاکستانی وارد و بخشی از نیاز خود را از طریق آن تامین می‌کنند یقینا بهترین نوع این محصول از لحاظ کیفی است و همین‌امر باید برای واردات برنج به ایران نیز صورت گیرد.

علیزاده‌ شایق توجه به کیفیت محصول و میزان نیاز به واردات را امری ضروری در واردات برنج از پاکستان اعلام و اضافه کرد: البته در صورت واردات کیفی‌ترین برنج بسماتی نیز باید میزان نیاز به واردات در نظر گرفته شود و دروازه‌های کشور برای واردات بی‌حد و اندازه دو میلیون تنی گذشته باز نشود.

دبیر انجمن برنج کشورهای صادرکنندگان برنج به ایران را تایلند، ویتنام و هند عنوان کرد و گفت: ایران برای حفظ روابط تجاری خود باید در واردات از کشورها توازن و تعادل را برقرار کند و نمی‌تواند واردات تمام این 300 هزار تن کسری را از برنج پاکستانی انجام دهد.

پیش از این منابع پاکستانی از لغو ممنوعیت صادرات انبه این کشور به ایران توسط تهران خبر داده و اعلام کرده بودند که بدهی 100 میلیون دلاری خود به ایران را با برنج باسماتی تهاتر می‌کنند.

این موضوع در نشست مسئولان وزارتخانه‌های مختلف پاکستان به ریاست اسحاق دار، وزیر دارایی این کشور، مطرح شده بود که در این نشست، وقار مسعود، از مسئولان وزارت دارایی پاکستان گفته بود: شرکت ملی انتقال‌وتوزیع برق پاکستان تمایل دارد بدهی‌های معوق خود به ایران از بابت تامین برق مناطق مرزی را تسویه کند.

این مقام پاکستانی گفته بود: روش‌های زیادی وجود دارد که با استفاده از آنها می‌توان با ایران به تجارت پرداخت که یکی از این روش‌ها تجارت کالاهای خارج از فهرست تحریم‌های سازمان‌ملل است اما بانک‌ها تمایل چندانی به انجام تراکنش‌های مالی نشان نمی‌دهند.



گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: ibna.ir

مطالب پیشنهادی :
شوک جابجایی شماره‌های موبایل دامن همراه اول را گرفت
رئیس جدید بنیاد مستضعفان معرفی شد
ثبت دردناک لحظه به لحظه مرگ یک جوان فلسطینی+ تصاویر
اطاق ۵ اعصاب کودکان در شب قدر+ تصاویر
لیست کاملی از قیمت انواع ماشین ها + جدول