حال و روز صنعت نفت پس از مذاکرات وین
در حالی که مذاکرات ایران با گروه 1+5 از کاهش فروش نفت جلوگیری کرده و باعث شده ایران بتواند به دور از تنش با خریداران نفت مذاکره کند، اما توافقات کوتاه‌مدت صورت‌گرفته تاثیری در بیمه شدن نفت‌کش های ایرانی نداشته است.
در پی تحریم‌های اعمال شده میزان صادرات نفت ایران به میزان چشم گیر کاهش یافت اما مقامات نفتی کشور امیدوار بودند که با به نتیجه رسیدن مذاکرات1+5 در وین میزان صادرات نفت ایران افزایش یابد.

در این راستا، سید محسن قمصری، مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران جلوگیری از کاهش دوباره ٢٠ درصدی فروش نفت خام ایران را از نکات مثبت مذاکرات اخیر ایران با کشورهای عضو گروه ١+٥ برشمرد و خاطرنشان کرد: جلوگیری از افت فروش نفت از نکات مثبت مذاکرات وین بود.

وی تاکید کرد تنها نکته مثبت مذاکرات اخیر این بوده است که جلوی کاهش ٢٠ درصدی فروش نفت ایران گرفته شد.

قمصری با بیان این که توافقهای کوتاه مدت به نوعی حالت نه جنگ و نه صلح را دارد، افزود: توافقهای این گونه شرایط را برای فروش نفت ایران نامشخص می کند، زیرا مسائلی مانند حمل و نقل، مسائل بانکی و بیمه، طولانی مدت است و به طور معمول شرکت های حاضر در این بخش‌ها رغبتی برای تغییر دایره فعالیت‌هایشان در کوتاه مدت ندارند.

وی با اشاره به این که تحریم بیمه کشتی ٦ ماه گذشته و در مذاکرات آذر ماه برداشته شد اما هیچ اتفاق خاصی در این زمینه نیفتاده است، گفت: در ٦ ماه گذشته هیچ شرکت بیمه‌ای حاضر نشد نفتکشهای ایرانی را بیمه کند و بعید به نظر می رسد در این چهار ماهه توافق جدید هم اتفاق خاصی بیفتد. در واقع این مذاکرات به لحاظ کمی اثری نداشته است.

قمصری با بیان این که جلوگیری از کاهش ٢٠ درصدی تا حدودی تصمیمهای جاری را در زمینه فروش نفت تسهیل می کند، افزود: با این تصمیم می توان با خریداران نفت به دور از تنش مذاکره و گفتگو کرد.

وی پیش‌تر گفته بود که شرکت‌هایی که پیش از تحریم نفت ما را خریداری می کردند آمادگی خود را برای خرید نفت ایران اعلام کرده‌اند.

بر اساس این گزارش چندی پیش بلومبرگ اعلام کرد که در شرایطی که گفتگوهای هسته‌ای ایران با شش قدرت جهانی برای چهار ماه دیگر تمدید شده، صادرات نفت خام ایران در بالاترین سطح دو سال گذشته باقی خواهد ماند.

براساس اطلاعات بلومبرگ، صادرات نفت و میعانات ایران در سال 2012 روزانه به‌طور متوسط حدود یک میلیون و 170 هزار بشکه و در سال 2013 روزانه حدود یک میلیون و 40 هزار بشکه بوده است.

بنا به اعلام پایگاه خبری بلومبرگ، آمارهای آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد، فروش نفت خام و میعانات گازی ایران به شش مشتری اصلی آسیایی خود در شش ماه اول امسال روزانه به ‌طور متوسط یک میلیون و 270 هزار بشکه بوده است و بنا به اعلام تحلیل‌گران صادرات نفت ایران در نیمه دوم امسال نیز در همین سطح باقی خواهد ماند.

براین اساس آمریکا به شش مشتری نفت ایران شامل چین، هند، ژاپن، کره جنوبی، ترکیه و تایوان اجازه می‌دهد مادامیکه مجموع واردات آنها روزانه حدود یک میلیون و 100 هزار بشکه باشد، از ایران نفت بخرند. این سقف صادرات فروش میعانات گازی (یک نوع نفت سبک که به همراه گاز استخراج می‌شود) را شامل نمی‌شود.

البته پیش از این نیز علی ماجدی،معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت در گفت و گویی،مهم ترین دستاورد توافق موقت 6 ماهه ایران با 1+5 تغییر فضای بین المللی به نفع ایران دانسته و از آغاز مذاکره با برخی شرکت های بین المللی خبرداده بود.

به گفته او پیش از توافق، میزان صادرات ایران به طور مرتب کاهش می یافت و لذا خریداران تلاش می کردند که جایگزینی برای نفت ایران پیدا کنند اما طی 6 ماه گذشته با خیال راحت و بدون دغدغه اقدام به خرید کردند.



گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: isna.ir

مطالب پیشنهادی :
بابک زنجانی به دنیای مجازی بازگشت
ماجرای ممنوع‌البیانی خاتمی به فرانسه رسید
واکنش به خبر تاثیر پارازیت بر طوفان تهران
قیمت جدید تندر 90 کی مشخص می شود؟؟؟
ظریف:‌ بازی مذاکراتی راه و روش ما نیست