خودرو در جاده تک‌نرخی + جدول
در شرایطی که سه هفته از اعلام نرخ رسمی خودروهای داخلی توسط شورای رقابت می‌گذرد، خبرها از کاهش فاصله قیمتی کارخانه و بازار خودروها حکایت دارند.
آن‌طور که کارشناسان می‌گویند، با توجه به کم شدن این فاصله، بازار خودرو نیز مانند ارز در مسیر تک نرخی شدن افتاده و اگر از سوی مسوولان دولت و نمایندگان مجلس، دخالتی در قیمت‌ها صورت نگیرد، شاید تا پنج، شش ماه دیگر شکاف قیمت خودرو به حداقل خود برسد. بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد شکاف قیمتی برای برخی از خودروها تقریبا نصف شده است.

 اگرچه این روزها نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دنبال تغییر دستوری قیمت خودروهای داخلی هستند و مردم نیز در انتظار تحقق وعده آنها به سر می‌برند، اما خبرها از کاهش شکاف قیمتی کارخانه و بازار خودروها حکایت دارد.

آن طور که از بازار خبر می‌رسد، مردم همچنان نسبت به تعدیل قیمت خودرو امیدوارند و مواضع اخیر نمایندگان مجلس نیز به این امیدواری افزوده است و از همین رو بسیاری مشتریان برای خرید و فروش دست نگه داشته و منتظر رخ دادن اتفاقاتی در این زمینه هستند. در واقع، عرضه خودرو به بازار از یک سو و کمبود تقاضا از سوی دیگر، سبب شده تا بازار خودرو کشور در بلاتکلیفی فرو رفته و خرید و فروش چندانی در آن انجام نشود.

این در شرایطی است که شورای رقابت 3 هفته پیش نرخ رسمی و جدید خودروها را تعیین و با این کار، از شکاف قیمت کارخانه و بازار خودروهای تولید داخل کاست. هرچند این اتفاق با واکنش منفی مردم و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و حتی دولت روبه‌رو شد، اما شورا تا این لحظه روی حرف خود ایستاده و قطعا اگر فشار مجلسی‌ها را دوام بیاورد، از حرفش بر نخواهد گشت. شورای رقابت تاکید دارد که نرخ جدید خودروها با توجه به هزینه‌های تولید خودروسازان به دست آمده، اما مجلسی‌ها این موضوع را قبول نداشته و بر کاهش قیمت اصرار می‌ورزند.

از طرفی اقتصاددانان از منظر اقتصادی نگاهی مثبت به نرخ جدید خودروها دارند، چه آنکه معتقدند نزدیک شدن قیمت کارخانه و بازار، سبب تک نرخی شدن قیمت و در نتیجه حذف تدریجی دلال‌ها خواهد شد. حالا هم آن طور که از بازار خبر می‌رسد، اتفاق مدنظر اقتصاددانان تا حدی رخ داده و از شکاف قیمت کارخانه و بازار خودروها کاسته شده است.
البته هنوز هم فاصله میان قیمت کارخانه و بازار خودروها به چشم می‌آید و به اعتقاد کارشناسان، با گذشت زمان و به شرط تغییر نکردن نرخ رسمی خودروها، می‌توان به کمتر شدن این فاصله امیدوار بود.

کارشناسان بر این باورند که بازار خودرو شاید هیچگاه به معنای واقعی کلمه، تک نرخی نشود؛ زیرا همواره هزینه‌هایی جانبی وجود دارند و این هزینه‌ها اجازه چنین اتفاقی را نمی دهند. با این حال، همین که بازار خودرو به سمت تک‌نرخی شدن حرکت کرده، اتفاق خوبی (از دید اقتصاددانان) به شمار می‌رود.

بنابر بررسی‌های صورت گرفته، پس از اعلام قیمت جدید خودروها در اوایل تیرماه، شکاف قیمت کارخانه و بازار بسیاری از خودروهای داخلی کم شده و آن‌طور که کارشناسان عنوان می‌کنند، با ادامه این روند، شکاف موجود تا پنج شش ماه دیگر به حداقل خود خواهد رسید.
اما نگاهی بیندازیم به قیمت فعلی خودروهای داخلی در کارخانه و بازار، تا ببینیم این قیمت‌ها در مقایسه با روزهای پیش از اعلام نرخ‌های جدید توسط شورای رقابت، چه تغییر کرده‌اند. اگر مبنا را قیمت کارخانه و بازار خودروها در اوایل اردیبهشت‌ماه قرار بدهیم و آن را با قیمت‌های فعلی مقایسه کنیم، متوجه خواهیم شد که تا حد قابل‌توجهی از شکاف قیمتی کارخانه و بازار خودروها کاسته شده است. در این بین، برخی خودروها تا مرز تک نرخی شدن نیز پیش رفته اند، به نحوی که مثلا رانا با اختلافی کمتر از 200 هزار تومان در قیمت کارخانه و بازار خود روبه‌رو است.

در بین دیگر خودروها، پژو 405 بنزینی (تک‌ایربگ و مجهز به یورو4)، در اوایل اردیبهشت امسال قیمتی برابر با 25 میلیون و 800 هزار تومان در کارخانه و 31 میلیون تومان در بازار داشته است، که این موضوع از شکافی پنج میلیون و 200 هزار تومانی حکایت دارد؛ این در شرایطی است که پس از اعلام نرخ رسمی خودروها توسط شورای رقابت در اوایل تیرماه، به تدریج از این شکاف کاسته شده و در حال حاضر این خودرو 26 میلیون و 700 هزار تومان در کارخانه و 28 میلیون تومان در بازار قیمت دارد. با این حساب، سه میلیون تومان از قیمت بازار پژو 405 بنزینی کاسته شده و شکاف قیمتی آن نیز از پنج میلیون و 200 هزار تومان به یک میلیون و 300 هزار تومان رسیده است؛ یعنی سه میلیون و 900 هزار تومان (75درصد) کاهش.

یا مثلا پژوپارس سال دو ایربگ ، تا قبل از اعلام نرخ‌های جدید، 33 میلیون و 760 هزار تومان در کارخانه و 42 میلیون و 500 هزار تومان در بازار قیمت داشته است، حال آنکه در حال حاضر قیمت پارس در کارخانه 34 میلیون و 880 هزار تومان است و در بازار نیز باید 37 میلیون تومان برای خریدش هزینه کرد. با این حساب، پنج میلیون و 500 هزار تومان از قیمت بازار پارس کاسته شده و شکاف قیمتی کارخانه و بازار آن نیز از حدود 9 میلیون تومان اوایل اردیبهشت، به کمتر از دو میلیون و 500 هزار تومان رسیده است؛ یعنی افتی 75 درصدی.

از پژو 206 تیپ 5 نیز خبر می‌رسد که قیمت بازار آن از 40 میلیون و 200 هزار تومان اوایل اردیبهشت‌ماه، با کاهشی دو میلیون و 600 هزار تومانی به 37 میلیون و 600 هزار تومان نزول پیدا کرده است. همچنین فاصله قیمت کارخانه و بازار پژو 206 تیپ 5 در اوایل اردیبهشت امسال، حدود چهار میلیون و 800 هزار تومان بوده، اما حالا با توجه به اعمال قیمت جدید این خودرو و افت آن در بازار، شکافی کمتر از یک میلیون و 500 هزار تومان در قیمت کارخانه و بازار 206 تیپ 5 به چشم می‌آید و این موضوع از افت 71 درصدی شکاف قیمت این خودرو حکایت دارد.

بررسی تغییرات قیمتی برخی دیگر از خودروها نیز نشان‌دهنده افت قیمت و همچنین کاهش شکاف قیمتی کارخانه و بازار آنهاست، چه آنکه سمند و رانا نیز با 5/94 و 96 درصد کاهش در شکاف قیمتی خود روبه‌رو بوده‌اند.

آمارها همچنین نشان می‌دهد این دو خودرو به ترتیب با افتی دو میلیون و 800 هزار تومانی و پنج میلیون و 200 هزار تومانی در بازار  مواجه شده‌اند.

طبق اخبار رسیده از بازار، سمند مدل LX، در اوایل اردیبهشت‌ماه امسال قیمتی برابر با 26 میلیون و 630 هزار تومان در کارخانه و 29 میلیون و 800 هزار تومان در بازار داشته است؛ اما حالا که قیمت کارخانه‌ای آن به 28 میلیون و 640 هزار تومان افزایش یافته، قیمت بازار آن با یک میلیون تومان کاهش، به 28 میلیون و 800 هزار تومان افت کرده است. با این حساب، شکاف قیمت کارخانه و بازار سمند LX، از سه میلیون و 200 هزار تومان اوایل اردیبهشت‌ماه امسال به کمتر از 200 هزار تومان در حال حاضر رسیده که این موضوع از به حداقل رسیدن شکاف قیمتی سمند حکایت دارد.





گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: donya-e-eqtesad.com

مطالب پیشنهادی :
قیمت بلیت قطار ۱۰ درصد گران شد
محدودیت‌های ترافیکی نماز عید در مصلی
پدر تایوانی دخترش را زنده و ایستاده در کنار لاشۀ هواپیمای سقوط کرده یافت
شعارهای جالب در حاشیه راهپیمایی روز قدس
حضور تکفیری‌ها در اردبیل