یاران بابك زنجانی چه كسانی هستند؟
شاید در پرونده‌های فساد اقتصادی ایران هیچ پرونده‌ای به اندازه بابك زنجانی جنجال‌آفرین نبوده است. این پرونده از نظر فساد اقتصادی كماكان رتبه اول را به خود اختصاص داده است.
تا قبل از اعمال تحریم نفتی، بابك زنجانی اگر از صادرات سالامبور و پوست و روده توانست پولی به‌هم بزند و خود را چهره موفقی در این زمینه نشان دهد اما باید سال‌ها كار می‌كرد تا این‌گونه سرشناس شود و پولدار، به‌طوری كه هلدینگ بزند و شركت‌های اقماری در ایران و تاجیكستان تاسیس كند. آنچه به كمك او آمد و توانست روزنه امید را به رویش باز كند، تحریم‌های نفتی ایران بود.

شاید در پرونده‌های فساد اقتصادی ایران هیچ پرونده‌ای به اندازه بابك زنجانی جنجال‌آفرین نبوده است. این پرونده از نظر فساد اقتصادی كماكان رتبه اول را به خود اختصاص داده است. فسادی حدود سه میلیارد یورو آن قدر بزرگ است كه به گفته یك مقام عالیرتبه نفت، اختلاس یا فسادهای دیگری كه طی چند سال گذشته در این صنعت رخ داده و ارقام كلانی هم به نظر می‌رسد، در مقابل آن گم است. او در این ارتباط به رقم 400 میلیارد تومانی اشاره می‌كند كه از منابع نفت برداشته‌اند و یك آب خنك هم روی آن نوشیده‌اند.

به نوشته اعتماد، در ارتباط با پرونده بابك زنجانی تاكنون هفت نفر بازداشت شده‌اند و بازداشتی‌ها كه افزایش می‌یابد، مقام و سمت‌های آنها هم رو به بالا می‌رود. اگر زمانی دستیار بابك زنجانی دستگیر می‌شد، ابهامی به این بازداشت وارد نبود اما زمانی كه بازداشتی‌ها به سوی مدیران عالیرتبه دوره گذشته صنعت نفت می‌رود، این سوال مطرح می‌شود كه نقش این مدیران در پولدار شدن بابك زنجانی چه بوده است؟ بابك زنجانی از كدام روزنه توانست استفاده كند تا منابع نفت و كشور را ببلعد؟بدون شك ماجرای تحریم‌ها نقش مهمی در این رخداد ایفا كرده است.

تا قبل از اعمال تحریم نفتی، بابك زنجانی اگر از صادرات سالامبور و پوست و روده توانست پولی به‌هم بزند و خود را چهره موفقی در این زمینه نشان دهد اما باید سال‌ها كار می‌كرد تا این‌گونه سرشناس شود و پولدار، به‌طوری كه هلدینگ بزند و شركت‌های اقماری در ایران و تاجیكستان تاسیس كند. آنچه به كمك او آمد و توانست روزنه امید را به رویش باز كند، تحریم‌های نفتی ایران بود چه آنكه ایران برای فروش نفت خود نیاز به واسطه‌گران و دلالانی داشت كه برخی آنان تا پیش از تحریم‌ها امكان گذر از كنار شركت ملی نفت را به ذهن خود راه نمی‌دادند چه برسد به آنكه یك طرف میز مذاكره قرار بگیرند.

اما تحریم‌های نفتی ایران به سرعت این زمینه را برای آنها فراهم كرد زیرا شرایط فروش نفت خام پس از اعمال تحریم‌ها زمین تا آسمان فرق كرده بود. تا پیش از اعمال تحریم‌ها، ایران برای فروش نفت خود شرایطی داشت كه دو مورد آن بسیار مهم بود و در اصل مشتریان را غربال می‌كرد و خریداران معتبر وارد جرگه فروش و معاملات نفت خام ایران می‌شدند: اول، خریدار یا پالایشگر نفتی و صاحب پالایشگاه باشد یا آنكه با یك یا چند پالایشگاه قرارداد معتبر داشته باشد. از این رو نفت ایران روی آب نمی‌ماند و فروش می‌رفت؛ شرط دوم هم این بود كه سه بانك معتبر جهانی خریدار نفت ایران را تایید كنند.

این دو شرط عملا خریداران نفت ایران (حقوقی یا حقیقی) را معتبر و ریشه‌دار می‌ساخت. از این رو مشتریان تازه از راه رسیده امكان ورود به فهرست خریداران نفت ایران را پیدا نمی‌كردند. اما تحریم‌های نفتی فرصتی را برای برخی واسطه‌گران فراهم ساخت تا به فهرست خریداران نفت ایران راه یابند. زیرا با شروع تحریم‌ها این دو شرط عملا از شرایط قرارداد فروش نفت ایران حذف شد و حذف آن چنان حیرت‌آور بود كه حتی خود نفتی‌ها باور نداشتند بتوان به این راحتی چوب حراج به نفت ایران زد، به‌طوری كه یكی از این مقامات در گفت‌وگویی به این نكته اشاره می‌كند و می‌گوید: «... هیات‌مدیره شركت ملی نفت، تنها مقررات فروش نفت را اصلاح كرده بود.

تعدیل مقررات فروش نفت، برای خود ما هم تعجب‌آور بود. پیش از این، امور بین‌الملل شركت ملی نفت، تنها به شركت‌هایی نفت می‌فروخت كه حایز یكسری ویژگی‌ها بودند؛ ازجمله اینكه پالایشگاه داشته باشند و سال‌ها در بازار نفت معامله كرده. یكسری مقررات مالی هم برای فروش نفت داشتند. نظیر اینكه شماره حساب‌های بانكی معتبر داشته باشند. اما با توجه به شرایط سخت تحریم‌ها، هیات‌مدیره شركت ملی نفت، شرط پالایشگاه داشتن را از شروط مشتریان نفت ایران برداشت.»

در این راستا است كه برای فروش نفت ایران خریدارانی از راه می‌رسند: «مجموعه‌هایی مانند آستان قدس رضوی، بانك صادرات و برخی نهادها با توجه به شرایط تحریم، مجوزهایی برای صادرات نفت گرفتند. برخی خریداران نفت از كشورهای دیگر هم نظیر روسیه، چین و كشورهای CIS برای خرید نفت ایران، اعلام آمادگی كردند. این شركت‌ها هم به امور بین‌الملل شركت ملی نفت معرفی می‌شدند... وقتی شرط داشتن پالایشگاه از مشتریان نفت ایران برداشته شد، آمدند گفتند كه اینها می‌توانند نفت بفروشند. یك مقداری هم به شكل فرمایشی بود.»آیا حذف این دو شرط توانست فروش نفت ایران را مطلوب نگه دارد، سوالی است كه باید در جریان بررسی پرونده بابك زنجانی به آن رسیدگی شود. به نظر می‌رسد كه دو فرد بازداشت شده‌ای كه جزو مدیران عالی ‌رتبه صنعت نفت بوده‌اند بتواند نوری بر این پرونده بتابانند.

افراد بازداشت شده چه كسانی هستند؟
س. ج. س: او از مردان نفتی دولت دهم بوده است. می‌گویند مرد شماره یك ایران در بازار نفت طی آن دولت بود واز مدیران عالیرتبه نفتی دولت احمدی‌نژاد كه سابقه مدیریت در چندین شركت اصلی نفتی را بر عهده داشت، چهار سال پیش از شركت ملی نفت به شركتی پا گذاشت كه ماموریت‌های اقتصادی، تجاری و كمك به كمبود منابع مالی داخلی شركت‌های تابع نفت را برعهده دارد و نقش مهمی در واردات بنزین و فروش بخش عمده‌یی از نفت خام ایران ایفا می‌كند و طی ماه‌های اخیر درگیر مباحث مربوط به سوآپ نفت ایران بوده است. نام این مدیر نفتی در فهرست تحریم‌های امریكا قرار دارد.

و. ا. ا. و: از مدیران و مشاوران نزدیك به وزیر اسبق نفت كه در دولت احمدی‌نژاد اصلاح ساختار امور حقوقی و قراردادهای صنعت نفت به وی سپرده شده بود.

ع. ع: از مدیران عامل اسبق یكی از مناطق آزاد تجاری صنعتی در دولت احمدی‌نژاد كه در مقطعی هم شایع شد در نزدیكی مرزهای غرب، حین فرار از كشور دستگیر شده است.

ح. م. ك: از معاونان و دوستان متهم اصلی كه پس از انتشار تصویر دو نفره‌شان بابك زنجانی وی را از «دوستان و تجار خوب» خواند. گفته می‌شود این فرد مدت زمان كوتاهی در بازداشت بوده و آزاد شده است.

ح. ش. م: نخستین فرد بازداشتی پس از بابك زنجانی، از دستیاران اصلی وی كه رسیدگی به امور مربوط به پروژه‌های كیش را بر عهده داشته است. او كمتر از یك هفته پس از دستگیری رییسش در دفتر كار خود بازداشت شد.

ب. ز: یكی از وابستگان بابك زنجانی.



گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: etemaad.ir

مطالب پیشنهادی :
برادر مه آفرید امیر خسروی هم محکوم شد
یک سرنوشت بسیار تلخ! + عکس
فرزند خلبان آنتونف 140: پدرم خلبان اف 5 بود
جزییات جدید از زلزله 6 ریشتری در ایلام
پخش نامه تخریبی علیه روحانی در مجلس