سیف: زنجانی راننده نوربخش نبود
ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی به صراحت عنوان کرد سال ۹۵ تورم تک‌رقمی خواهد شد.
 ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی با حضور در برنامه پایش اقدامات یک ساله کل بانک مرکزی را تشریح کرد.ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی به صراحت عنوان کرد سال ۹۵ تورم تک‌رقمی خواهد شد.

 بخش هایی از اظهارات ولی الله  سیف رئیس کل بانک مرکزی در ادامه آمده است:

*اکنون بازاری با ثبات نرخ ارز داریم.

* در تیر 93 نسبت به تیر 92، قیمت متوسط نرخ ارز 6 درصد کاهش یافته است.

* یکی از مشکلات بانکداری در ایران که نتوانسته خود را با مدل های روز تطبیق دهد، دولتی بودن بانک ها است.

* بانک‌ها موظف اند طی 5سال سرمایه ثبتی خود را به 30 درصد بازگردانند. در گذشته طی بخشنامه‌ای سرمایه بانک ها از 30 درصد به 70 درصد افزایش یافته بود که اکنون بازگرداندن به 30 درصد به سرعت قابل تحقق نیست.

*در ایران هیچ سهامداری نمی تواند به دلیل نیاز خود، بانک تاسیس کند.

*امسال شرایط را به نحوی کرده ایم که هیچ بانکی نمی تواند مجمع سالانه برگزار کند مگر اینکه تقسیم سود مشاع بین سپرده گذار و بانک را حسابرس تایید کند.

*برنامه‌ای برای ارائه مجوز جدید تاسیس بانک نداریم و اولویت ساماندهی بانک‌ها است.

*درباره سهامداران بانکی، اکنون تمرکز سهامداری مخفی شده است و در حالیکه بانک ها دارای سهامدار هستند اما بانک مرکزی نمی تواند آن را مسئول خطاب کند. تغییر این دیدگاه در حال بررسی است و نیاز به اصلاحیه مجلس دارد.

*معیارهایی که برای محاسبه سود بانک ها در سال استفاده می شود ناشی از تفاوت قیمت اسمی هر سهم بانک و سود عرضه شده بانک است. به واقع بانک های دولتی زیان ده هستند و برای بانک های خصوصی نیز سود 20 تا 25 درصدی محقق شده، طبیعی است.

*بانک های واگذار شده خصوصی نیستند بلکه در مسیر خصوصی شدن قرار دارند.

*در حال حاضر سعی می کنم عبارت بانکداری اسلامی را به کار نبرم و به جای آن از بانکداری بدون ربا استفاده کنم. اکنون در دستورالعمل ها و ضوابط اثری از ربا نیست. بانک ها ما به التفاوت نرخ سود را پرداخت می کنند، گرچه در برخی شعب کم توجهی هایی می شود. در واقع حرکت از بانکداری اسلامی به سمت بانکداری بدون ربا است.

*اکنون با تجدید نظر در سقف وام مسکن غیر مهر، مبلغ وام به 35 میلیون تومان و برای زوج ها به 50 میلیون تومان افزایش یافته است.

*در گذشته یکی از بدترین روش های تامین مالی برای مسکن مهر انتخاب شده بود. به طوری که از 100 هزار میلیارد تومان پایه پولی 43 هزار میلیارد تومان برای مسکن مهر بود و حجم عظیم نقدینگی را به جامعه سرازیر کرده بود. اکنون با بهترین روش تصمیم گرفته شد که در عین تکمیل مسکن مهر، آثار تورمی از بین برود.

* درباره ساماندهی نام موسساتی با نام‌ها مذهبی، بخشی از کار انجام شده و کار با جدیت دنبال می‌شود و اگر بانک مرکزی در این کار موفق نبود بدانید که کوتاهی کرده است. نام موسسه ثامن الحجج اصلاح شد و نام موسسه عسگریه نیز صرف نظر از نام مذهبی، یک نام است.

*علت توزیع اسکناس‌های نوی بانک مرکزی با امضای رئیس کل سابق، صرفه جویی بوده است. این اسکناس‌ها قبلا چاپ شده بوده اند.

*اخیرا با بررسی های انجام شده، سرعت پرداخت های قرض الحسنه افزایش یافته است. اما حجم متقاضیان قرض‌الحسنه زیاد است و باید مدت زمان انتظار کاهش یابد.

*اکنون نباید برای حذف سه صفر یا چاپ اسکناس های نو عجله کنیم زیرا نیاز به بازسازی پولی داریم. در سال 95 که تورم تک رقمی شد و در اوضاع با ثبات این تصمیم ها منطقی خواهد بود.

*ایده جدیدی به نام کیف پول الکترونیک در دستور کار است که در آن شهری بدون اسکناس و مدیریت با موبایل را خواهیم داشت.

* کسانی که نسبت به قیمت دلار حساس هستند باید ثبات قیمت دلار را مدنظر داشته باشند. تلاش این است که اجازه ایجاد التهاب نوسان ارز داده نشود.

* از مردم می خواهم با همت جمعی از فساد رشوه جلوگیری کنند. سایت بانک مرکزی و بخش نظارت بانک مرکزی با جدیت این موضوع را دنبال می کند و اطمینان می‌دهیم که در صورت گزارش مورد توسط مردم، مشکلی برای گزارش دهنده پیش نخواهد آمد. بارها افرادی به من مراجعه می کنند و می گویند مبالغی بالایی مانند 50 میلیارد دلار دارند که می خواهند وارد کشور کنند و وقتی می گویم حواله کنید ناپدید می‌شوند. این موضوعات و پیشنهادهای وامی، دام هایی است که برای افزار ساده لوح پهن می شود.

*حجم نقدینگی بانک های کشور 500 هزار میلیارد تومان و 485 هزار میلیارد تومان مانده نظام بانکی است.

*قدرت تسهیلات دهی 240 هزار میلیارد تومان بود که اکنون به 280 هزار میلیارد تومان رسیده است.

*از دستاوردهای دولت یازدهم، کنترل و کاهش تورم است. مردم می پرسند که پس چرا قیمت اجناس بالا رفته است؟ باید گفت که تورم به معنی افزایش قیمت است و کاهش تورم یعنی سرعت افزایش قیمت پایین آمده است.

*به شرط اینکه شرایط بین المللی به ثبات برسد پس از 5 ماه می توانیم دلار را تک نرخی کنیم.

*مبنای قیمت ارز آزاد تعادل عرضه و تقاضا است و بازار قیمت را مشخص می کند. به این دلیل نمی توان برای ارز آزاد قیمتی را در آینده پیش بینی کرد.

*بخش مسکن در رکود است و تولید نمی شود، نیاز داریم که طبق متوسط بتواند برای تهیه مسکن برنامه ریزی کند.

*موسسه گیتی پسند در برهه ای از زمان از اعتماد مردم سوء استفاده کرده اما معتقدم که منابع را جای دوری نبرده است.

*محمود رضا خاوری همکار سابق من در مسیر غلطی گام برداشت و بدتر اینکه رفت. اما فکر می کنم حتما زمانی باید در محاکم قضایی ایران پاسخگو باشد.

*محمود بهمنی تلاش هایی کرد اما در شرایط مدیریت قبل نمی توانست کارهایی را انجام دهد.

*آقای احمد توکلی دیر قانع می شوند و دیر نظرشان را تغییر می دهند اما از ایشان می خواهم که توضیحات را گوشی کنند و اگر قانع کننده بود بپذیرند.

*درباره ستار عبدلی، از آقای افخمی خواهش کردم موضوع را از ابتدا ریشه یابی کنند و دنبال شود.

*معتقدم که بابک زنجانی به تنهایی نمی توانسته تا این حد پیچیده عمل کند تا جایی که به اندازه 2 میلیارد و 600 میلیون دلار به این فرد اعتماد شود. وی اکنون چنین پولی را برای بازگرداندن ندارد. شنیده هایی نیز مطرح شده که راننده آقای نوربخش بوده که هیچ یک از مدارک از جمله سوابق کارگزینی این حرف ها را تایید نمی کند و نمی دانم با چه هدفی این حرف ها را اعلام کرده است.



گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:khabaronline.ir

مطالب پیشنهادی :
شما این روش خانه خریدن را نمی دانستید!
نهرانی ها مجبور به تخلف کردن هستند
دانشجویان بازمانده از تحصیل، بدون شهریه ادامه تحصیل دهند
هشدار فرجی دانا در مراسم تودیع
قیمت جدید املاک نوساز تهران +جدول