فهرست قیمت انواع لوازم‌ التحریر در بازار
شهریورماه فصلی است که بیشتر بوی ماه مهر می دهد. ماهی که در آن نیازهای قشر عمده ای از جمعیت جوان کشور باید از بازار تامین شود و
 با نزدیک شدن ماه شهریور به نیمه دوم خود، بازار خرید لوازم التحریر، دفترچه های مدارس و کیف و کتاب داغ شده و تقریبا بازار خرید و فروش کالاهایی که به نوعی با دانش آموزان و دانشجویان سروکار دارند، رونق گرفته است؛ به خصوص اینکه کلاس اولی‌ها نیز به زودی به مدرسه خواهند رفت و بنابراین تقاضای زودهنگام آنها وارد بازار شده است.

شهریورماه فصلی است که بیشتر بوی ماه مهر می دهد. ماهی که در آن نیازهای قشر عمده ای از جمعیت جوان کشور باید از بازار تامین شود و همین امر، فضایی را فراهم می آورد تا در بیشتر صنوف برای پاسخگویی به این تقاضاها، فروشندگان دست به کار شوند و خریدهای خود را آغاز کنند تا به مشتریان که همان خریداران عمده بازار هستند، عرضه کنند.

در عین حال، بازار گسترده ای برای دست فروشانی فراهم می شود که دلشان می خواهد بدون حساب و کتاب های مالیاتی و اجاره مغازه ها، به عرضه محصول پرداخته و سودی را نصیب خود کنند، بنابراین بساط آنها نیز در پیاده روها و مراکز عمده و پرتردد شهر گسترده است. فروشگاه‌های زنجیره ای نیز وارد عمل شده اند و تلاش دارند تا مایحتاج دانش آموزان از کیف و کفش و لوازم التحریر گرفته تا روپوش مدارس را به نوعی در معرض دید عموم قرار داده و از قفسه هایی که بیشتر در گوشه های فروشگاه قرار داشتند، آنها را به مرکز فروشگاه منتقل کنند.

در این میان بازار ارایه تخفیف های ویژه نیز گرم است و حتی برخی فروشندگان تلاش دارند تا با دامپینگ، بتوانند فروش بیشتری داشته باشند، در عین حال، در بازارچه های هفتگی نیز، همین کالاها با قیمت بسیار نازل عرضه می شوند که البته برخی از کالاها نیز کیفیت لازم را ممکن است نداشته باشند و به همین دلیل، قیمت های آنها بسیار پایین تر است و متاسفانه وقتی که مشتری از همین دست فروشان مستقر در بازارچه های هفتگی خرید می کند، دیگر قادر نیست که شکایت به جایی ببرد و از حق خود دفاع کند.

قیمت دفترچه هایی که با جیب پدرها و مادرها همخوانی ندارد

در این میان، قیمت برخی از دفترچه ها به شدت بالا است و برخی از آنها با جیب مردم همخوانی ندارد، به این معنا که اگر به طور متوسط هر دانش آموز برای شروع مدرسه خود به 6 دفترچه نیاز داشته باشد و به طور متوسط قیمت هر دفترچه را 3500 تومان در نظر بگیریم، تنها برای یک دانش آموز، والدین باید 21 هزار تومان باید فقط برای خرید دفترچه هزینه شود؛ بنابراین اگر قیمت کیف و کفش و خودکار و روپوش مدارس را نیز به آن اضافه کنیم، به طور قطع رقم بالایی باید به دانش آموزان اختصاص یابد.

در عین حال، مراکزی هم هستند که دفترچه های دولتی یا همان تنظیم بازاری عرضه می کنند که قیمت آنها به شدت پایین تر از قیمت سایر دفترچه های موجود در بازار است، اما به لحاظ کیفی، طبیعتا از جنس کاغذ با کیفیتی نسبت به آنچه که در دفترچه های به اصطلاح فانتزی دیده می شود، برخوردار نیستند.

البته این نکته را نباید فراموش کرد که قیمت دفترچه های فانتزی که به قیمت گزافی در بازار به فروش می رسند، تنها به دلیل طراحی مناسبی است که بر روی آنها انجام شده است، البته بیشتر نیز بر طبق شخصیت های کارتونی غربی است و به صراحت می توان گفت که هیچ طرح ایرانی پسندیده ای در میان انواع طرح های موجود در بازار وجود ندارد.

یک فروشنده در گفتگویی می گوید: این دفترچه ها عمدتا چینی هستند که به داخل کشور وارد شده اند، ضمن اینکه برخی از تولیدکنندگان ایرانی نیز با همان طرحهای غربی در حال تولید هستند و برند شاخص ایرانی در این زمینه وجود ندارد.

وی می افزاید: امسال قیمت دفتر به نسبت سال گذشته از افزایش حدود 80 درصدی برخوردار بوده است، ضمن اینکه قیمت سایر نوشت افزار نیز به طور متوسط از 20 تا 60 درصد افزایش داشته؛ البته بخشی از این افزایش قیمت مربوط به افزایش تقاضا هم هست.

این فروشنده می گوید: معمولا خانواده ها ترجیح می دهند که به تدریج مایحتاج مورد نیاز فرزندان خود را تامین کنند، به این معنا که در مرحله اول ترجیح می دهند که تعداد دفتر کمتری خریداری کرده تا زمانی که بچه ها وارد مدرسه شده و به گفته معلمان خود، به تهیه مایحتاج بپردازند و البته هزینه خرید نیز در میان ماههای مختلف سرشکن شود.

بسته پایش بازار بازگشایی مدارس

در عین حال، مجتبی فراهانی هم در گفتگو با خبرنگار مهر از تدوین بسته پایش بازار به مناسبت بازگشایی مدارس خبر می دهد و می گوید: بازرسان به تناوب به واحدهای صنفی و فروشگاههای زنجیره ای سرکشی خواهند کرد تا نرخ ها را کنترل نمایند.

معاون بازرسی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان می افزاید: بسته پایش بازار به 31 استان کشور ابلاغ شده و همزمان با اوج تقاضاهای این ایام بازرسی ها نیز به اوج می رسد. این در حالی است که تمرکز بازرسی ها در نیمه دوم شهریورماه خواهد بود.

وی اظهار داشت: بازرسی‌های سازمان در بازار مدارس به صورت هوشمندانه و کارشناسی خواهد بود و البته نشست‌هایی با اتحادیه‌های کیف و کفش مدارس، لوازم ورزشی و نوشت‌افزار نیز برگزار شده است تا با قیمت مناسب کالاهای خود را عرضه کنند و البته همه باید برچسب قیمت را نصب کنند.

قیمت دولتی انواع دفترچه های مدارس

دفترچه های دولتی در فروشگاه‌های نیمه دولتی همچون سپه و شهروند و رفاه عرضه می شود که بر این اساس، قیمت هر دفترچه 80 برگ تنظیم بازاری 1100 تومان، دفترچه 60 برگ تنظیم بازاری 850 تومان و دفترچه 40 برگ دولتی نیز 570 تومان است.

در عین حال، هر دفترچه سیمی 80 برگ تنظیم بازاری به قیمت 1550 تومان عرضه می شود، این در حالی است که به لحاظ ظاهری این دفترچه ها چندان مورد پسند دانش آموزان نیستند و آنگونه که فروشندگان می گویند، چندان مورد استقبال خریداران قرار نمی گیرد؛ چراکه در کنار دفترچه های فانتزی که در فروشگاه‌ها توزیع می شود، جذابیت ندارند.

قیمت بازار آزاد انواع دفترچه های فانتزی

بررسی ها از چندین مغازه و فروشگاه سطح شهر نشانگر این است که مغازه های سطح شهر از فروش کمتری نسبت به فروشگاهها برخوردار هستند و به همین دلیل، آنها نیز رو به فروش های فوق العاده آورده اند و اگرچه ممکن است که تنها فروشنده لوازم التحریر نباشند، اما تلاش دارند تا با نصب پارچه نوشته یا کاغذهایی قیمت ها را در معرض دید عموم قرار دهند تا مردم تشویق شده و نسبت به قیمت های آنها آگاهی یابند.

هم اکنون قیمت هر دفترچه 60 برگ نیمه فانتزی 2300 تومان، 80 برگ نیمه فانتزی 3500 تومان و 100 برگ نیمه فانتزی 4500 تومان است. همچنین قیمت هر دفتر 200 برگ نیمه فانتزی نیز 6000 تومان است.

قیمت هر دفترچه 60 برگ فانتزی گلاسه 3000 تومان، 80 برگ فانتزی گلاسه 4000 تومان و 200 برگ سیمی مرغوب نیز 8000 هزار تومان است.

همچنین قیمت هر خودکار ایرانی 1000 تومان و هر خودکار خارجی 2000 تومان است؛ قیمت مداد اتود 3600 تومان، قیمت مداد 1000 تومان، قیمت پاک کن 600 تومان، قیمت دفترچه یادداشت فانتزی 1600 تومان است. قیمت هر برگه A4 نیز 50 تومان است. قیمت هر دفترچه فانتزی نقاشی نیز 3000 تومان و قیمت هر دفترچه زبان انگلیسی فانتزی نیز 3500 تومان است.

نرخ سبد مایحتاج یک دانش آموز ایرانی

اگر به طور متوسط یک دانش آموز ایرانی به دو عدد خودکار، یک عدد مداد اتود، یک عدد پاک کن، یک دفترچه 200 برگ، دو دفترچه 100 برگ، یک دفترچه 80 برگ و دو دفترچه 60 برگ، یک دفترچه نقاشی، یک کیف با قیمت به طور متوسط 40 هزار تومانی، یک کفش به طور متوسط 30 هزار تومانی نیاز داشته باشد و یک روپوش مدارس به قیمت متوسط 30 هزار تومانی نیز در کنار این مایحتاج باشد، یک دانش  آموز ایرانی به طور متوسط به 133 هزار و 200 تومان هزینه نیاز دارد.



گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: mehrnews.com

مطالب پیشنهادی :
خوب یا بد؟؟؟ نرخ دلار از مرز 2660 تومان گذشت
اینترنت پرسرعت موبایل همگانی شد
روحانی: مسئولیت مذاکرات را شخصا برعهده دارم
درخواست شهروند آمریکایی از رهبر داعش
حدادعادل: روحانی نماینده اصلاح‌طلبی نیست