بانک مرکزی صوری بودن فاکتورها را قبول کرد
رییس کل بانک مرکزی گفت: صوری شدن فاکتورها را قبول و از نرخ سود 30 درصدی خبر دارم اما این امر همه گیر نیست.
ولی الله سیف در نشستی که در بیست و پنجمین همایش بانکداری اسلامی برگزار شده بود بر ضرورت دریافت نرخ سود واقعی و منطقی در نظام بانکی تاکید کرد و اظهار داشت: نمی شود به بهانه هدف حداکثرسازی سود در یک بنگاه اقتصادی فعالیتهایی از سوی مدیران آن بنگاه انجام شود که برای اقتصاد مضر باشد.

وی با بیان آنکه چارچوبی برای قانون بانکداری بدون ربا تعیین شده است، افزود: در عقود مشارکتی نمی توان حداکثر سود را تعریف کرد و باید حداقل را در شورای پول و اعتبار تعریف کنیم اما باید سودی در شورا تعیین شود که در جهت حفظ منافع و مصالح سپرده گذار باشد.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به مشخص شدن حداقل سود در شورای پول و اعتبار برای عقود مشارکتی، گفت: خودم هم به رتبه بندی مشتریان بانکی مقید هستم و به این اعتقاد دارم که مشتریان بدحساب در نظام بانکی اعتمادپذیر نیستند اما در دنیا تعریف دیگری از رتبه بندی مشتری وجود دارد.

وی با بیان اینکه در دنیا هر مشتری هشت رتبه دارد، تصریح کرد: در قانون بانکداری بدون ربا منابع قرض الحسنه جاری صراحتا اعلام شده که جز منابع بانک قرار گیرد و اگر این اتفاق هم اکنون در بانک ها رخ داده قانونی است.

رئیس کل بانک مرکزی نیز به نامه مرحوم نوربخش خطاب به امام خمینی اشاره و تصریح کرد: این نامه به شورای نگهبان رفت و براساس دستورالعمل این شورا مکانیزم فعلی وجه التزام اجرایی شد، هرچند اگر کسی در این زمینه شکایتی داشته باشد حتما بررسی خواهد شد.

سیف همچنین به انتقاد مصباحی مقدم درباره صوری بودن فاکتورها در نظام بانکی این طور پاسخ داد که صوری شدن فاکتورها را قبول دارم هرچند نمی دانم شیوع آن به چه میزان است ولی بانک ها برای اینکه کار مشتری را راه بیاندازند این اقدام را انجام می دهند ولی بنا داریم سختگیری هایی در این زمینه داشته باشیم.

وی با تاکید براینکه نحوه تخصیص سود مشاع بین سپرده گذاران و بانک ها دارای فرمول مشخصی است، افزود: در گذشته این فرمول اعلام شده و بانک ها براساس آن عمل می کردند اما امسال اعلام کردیم هیچ بانکی حق برگزاری مجمع ندارد تا گزارش حسابرس آماده شود.

وی درباره تعیین نرخ های سود بالا در برخی از موسسات مالی و بانک ها، گفت: تاکنون پرداخت نرخ 35 درصد را نشنیده ام ولی نرخ 30 درصدی را شنیده ایم اما این نرخ ها در تمام بانک ها عمومی نیست.

سیف در واکنش به عدم اعلام نرخ های حق الوکاله از سوی بانک ها؛ گفت که بانک ها موظف به اعلام نرخ های حق الوکاله خود هستند و این کار هم اکنون در نظام بانکی به طور دقیق و مستمر انجام می شود.



گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: irna.ir

مطالب پیشنهادی :
هشدار درباره گردش مالی برخی حساب های دولتی
مرتضوی: یک قدم خلاف قانون بر نداشتم
آنهایی که در شبکه های اجتماعی به امام(ره) توهین کردند، بخوانند!
توتون های آلوده به سوسک روی قلیان ها!
اشتغال خانم‌ها در کافی‌شاپ‌های ایران ممنوع شد