تورمی که وام 80 میلیونی به بار می آورد
در صورت روشن شدن تمام ابعاد طرح پرداخت وام 80 میلیون تومانی خرید خانه، بازار مسکن می‌تواند از رکود خارج شود و وضعیت متعادل‌تری میان عرضه و تقاضا در این بخش بوجود آید.
احمدرضا سرحدی کارشناس اقتصاد مسکن اظهار کرد: تبلیغات زیادی برای این طرح شده است؛ به‌گونه‌ای که در حال حاضر میزان سود 14 درصد برای این وام در نظر گرفته شده اما بانک‌ها در حال حاضر برای وام‌ها 22 درصد سود می‌پردازند.

وی با بیان این‌که علامت سوال‌های زیادی برای پرداخت وام 80 میلیون تومانی وجود دارد، تصریح کرد: این وام در صورت پرداخت می‌تواند به بالا بردن قدرت خرید مردم کمک کند، در حالی که میزان بازپرداخت باید با روشن شدن تمام ابعاد پیش رود.

سرحدی ادامه داد: طرح به خودی خود مثبت است و می‌تواند بازار را از رکود به وجود آمده خارج کند، اما قطعا باعث تورم خواهد شد.

این کارشناس اقتصاد مسکن با اشاره به این‌که پس از اجرای این طرح قیمت‌ها بالا خواهد رفت، افزود: در سال‌های اخیر شاهد این موضوع بوده‌ایم که با افزایش میزان تسهیلات بانکی تورم در بازار مسکن بوجود آمد.

وی افزود: درحال حاضر به دلیل شرایط خاص میزان عرضه و تقاضا در بازار مسکن عرضه از تقاضا پیشی گرفته و تقاضای موثر از میزان عرضه کمتر است به همین دلیل احتمال تورم هر چند اندک وجود دارد.

سرحدی با بیان این‌که مساله مهم برای پرداخت وام 80 میلیون تومانی تامین اعتبار و شیوه پرداخت آن است، تصریح کرد: هنوز دستورالعمل خاصی مشخص نشده و مکاتبات بین بانک مرکزی و دولت در جریان است و باید منتظر نتایج نهایی بود.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی دولت امکان پرداخت این وام را ندارد به طوری که بازپرداخت این وام برای اقشار ضعیف باید قابل پرداخت و عملی باشد.

این کارشناس اقتصاد مسکن با اشاره به این‌که 80 میلیون تومان اگر در کلانشهرها در نظر گرفته شود تنها 30 تا 40 درصد یک واحد مسکونی را می تواند تحت پوشش قرار دهد، گفت: قیمت ساختمان در کلانشهر تهران کمتر از پنج میلیون تومان نیست و در پایین‌ترین حالت می‌توان چهار میلیون تومان را ملاک قرار داد.

سرحدی در ادامه تاکید کرد: دولت نباید به اقشار متوسط رو به بالا کاری داشته باشد و برای اقشار پایین هم طرح‌هایی از قبیل مسکن اجتماعی و طرح جامع مسکن می‌تواند کارگشا باشد.

وی با بیان این‌که اگر دولت در شرایط فعلی دخالتی در روند بازار نکند بهتر است، گفت: بازار در حال حاضر در وضعیت آرامی به سر می برد و اگر کسی قصد خرید خانه دارد به راحتی می‌تواند انتخاب و اقدام به خرید کند.

این کارشناس اقتصاد مسکن خاطرنشان کرد: در حال حاضر ساخت و سازها به اندازه کافی وجود دارد و پیش بینی می شود در سال‌های آتی مشکلی در زمینه عرضه وجود نداشته باشد اما بهتر است سرمایه‌ها از این بخش خارج شوند و به سمت صنعت تولید روند.

سرحدی با بیان این‌که با کمک گرفتن از بازار مسکن می‌توانیم به پویایی اقتصاد کشور کمک کنیم، تصریح کرد: از نظر اقتصاد صادراتی سرمایه‌ای که برای ساخت برج‌های اطراف تهران خرج می‌شود اگر به سمت تولید مصالح مرغوب رود می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند.

وی تاکید کرد: با توجه به این که کشورهای همسایه بر اثر جنگ از بین رفته‌اند می توانیم با تولید مصالح مرغوب ساختمانی و صادرات این مصالح کشورهای اطراف به یک صنعت پویا و جایگاه بالایی برسیم.



گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: isna.ir
 
مطالب پیشنهادی :
تصمیمات جدید درباره سبد کالا
توضیح درباره دستبند و پابندهای الکترونیکی
تأیید صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران + عکس
تولید مزدا 3 در ایران متوقف شد!
پیام امیر کویت به رهبر معظم انقلاب