کاخ آرزوهایی که یک شبه ویران شد
متقاضیان منتظر مسکن مهر امروز با مشکلات زیادی برای تحویل مسکن های خود روبرو هستند و کسانی هم که پس از روی کار آمدن دولت یازدهم موفق به ثبت نام در این طرح نشدند، حرف های زیادی برای گفتن دارند.
کمی بیش از یک سال از نظرسنجی تلویزیونی وزیر راه و شهرسازی می‌گذرد. عباس آخوندی در برنامه گفت‌وگوی ویژه شبکه دو از مردم خواست بین "تورم" و "ادامه مسکن مهر" یکی را انتخاب کنند؛ «باید با مردم گفت‌وگو کنیم و از آنها بپرسیم تورم زیاد را می‌خواهید یا مسکن مهر را؟ دولت در برابر این انتخاب قرار دارد: آیا چنین طرح‌هایی را ادامه دهد یا خیر، یا این‌که تورم را پایین نگه دارد؟ خوب است که در این زمینه با مردم گفت‌وگو شود. مسکن مهر مانند یک سیب بسیار زیبا به مردم نشان داده شده است، این سیب باید قاچ شود و آن را کالبدشکافی کرد.»

شهریور سال گذشته ادامه مسکن مهر متوقف شد و امسال نیز روند رو به رشد تورم با راهکارهایی از جمله سیاست‌های انقباضی دولت متوقف شده است. تورمی که به رکود دامن زد تا دولت به تکاپو افتاده و لایحه خروج از رکود را تهیه و تقدیم دولت کند.

در این میان گویا مسکن مهر دیگر اولویت دولت نیست، بسیاری از پروژه‌های تکمیل شده این طرح به دلیل فقدان خدمات روبنایی و زیربنایی قابل واگذاری به مردم نیست و کار به جایی رسید که امام خامنه ای در دیدار اخیر هیات دولت خواستار تسریع در تکمیل پروژه های مسکن مهر شده بودند.

 متقاضیان مسکن مهر استدلال‌های متفاوتی در خصوص درجا زدن پروژه‌های این طرح مطرح می‌کنند که تعاونی‌ها، شرکت‌های عمران، مدیریت ضعیف، عدم اطلاع‌رسانی صحیح و... از جمله آنهاست.

خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در گزارش دیگری از سلسله گزارش های پای حرف مردم سراغ مردمی رفت که از سالها پیش به امید خانه دار شدن برای دریافت مسکن مهر ثبت نام کردند ولی به دلایل مختلف هنوز موفق به تحویل مسکن مهر خود نشدند. در این گزارش بخش اندکی از مشکلات مردم در مسکن مهر بازگو می شود.

*گرفتار مدیر تعاونی شده‌ایم

رضا یکی از ثبت‌نام کنندگان مسکن مهر  معتقد است سر منشا بسیاری از مشکلات متقاضیان، تعاونی‌های مسکن هستند. وی می‌گوید:‌ سال 87 با هزار امید و آرزو از طریق یکی از تعاونی‌ها در طرح مسکن مهر ثبت‌نام کردم و تاکنون حدود 14 میلیون تومان پرداخت کرده‌ام.

وی با بیان این‌که در آن زمان گفته شد که حداکثر تا دو سال آینده صاحبخانه می‌شوم، تصریح کرد:‌ این در حالی است که به دلیل عدم تحویل واحد مسکونی بیش از 45 درصد از حقوق ماهانه‌ام بابت اجاره‌بها هزینه می شود.

وی با انتقاد از عملکرد تعاونی‌های مسکن، تصریح کرد:‌ به نظرم اشتباه بزرگی را مرتکب شدم که برای مسکن مهر از طریق تعاونی‌های مسکن اقدام کردم، در شش سال اخیر به دلایل مختلف از بنده و سایر اعضا مبالغی دریافت می‌شود اما عملا هیچ اقدامی برای تسریع در روند ساخت و ساز واحدها انجام نمی‌شود.

رضا خاطرنشان کرد: بسیاری از همکارانم همزمان با من در مسکن مهر ثبت‌نام کرده و واحد خود را تحویل گرفته‌اند، این در حالی است که تعاونی مسکنی که عضو آن هستم اعلام کرده برای گواهی حق سکونت 5 ساله باید 500 هزار تومان پرداخت کنم.

وی ادامه داد: در حالی که مشخص نیست واحدهای مسکن مهر چه زمانی تحویل می‌شود و دستگاه‌های ذی‌ربط نیز در این زمینه پاسخگو  نیستند به اعضای تعاونی اعلام شده در ازای تحویل واحدها باید مبالغی تحت عنوان پاداش حسن انجام وظیفه به مدیر تعاونی پرداخت شود.

*دولت به ما بدهکار است نه ما به دولت

یکی از گلایه‌های متقاضیان طرح مسکن مهر عدم پاسخگویی دستگاه‌های ذی‌ربط در رابطه با زمان تحویل واحدهاست. فردی که خود را محسن معرفی می‌کند در این‌باره به خبرنگار تسنیم می‌گوید؛ دو سال پیش تمام آورده اعلام شده از شرکت عمران پرند را واریز کردم، اما با این وجود هنوز قرارداد پیش‌فروش مسکن مهر را به ما نداده‌اند.

وی با بیان این‌که در دو سال اخیر به‌طور میانگین ماهانه دو تا سه بار برای پیگیری وضعیت مسکن مهر نداشته‌ام به شرکت عمران مرجعه کرده‌ام، گفت:‌ متاسفانه هیچ مدیری پاسخگو نیست و هر بار وعده "بعدا" را می‌دهند. در حالی که ما یک طرف معامله هستیم و باید از جزئیات مطلع باشیم.

وی با بیان این‌که خبری از دعوت برای امضای قرارداد نیست، ادامه داد:‌ بنده کارمند یک شرکت هستیم که با اضافه کاری حدود یک میلیون تومان حقوق می‌گیریم، در دو سال اخیر بخش قابل توجهی از درآمدم را صرف هزینه رفت‌وآمد به پرند کرده‌ام. چرا هیچ دسترسی تلفنی یا اینترنتی برای متقاضیان مسکن مهر فراهم نمی‌شود تا مردم اینقدر برای پیگیری عذاب نکشند.

وی با بیان این‌که دولت فکر می‌کند متقاضیان مسکن مهر بدهکار آنها هستند، اظهار کرد: چند سال است که متقاضیان مسکن مهر آورده خود را واریز کرده‌اند که اگر همین مبالغ را در بانک سپرده‌گذاری می‌کردند سالانه حداقل 24 درصد سود به آن تعلق می‌گرفت. بنابراین ما بدهکار دولت نیستیم، بلکه طلبکاریم.

محسن تاکید کرد:‌ اما با وجود این‌که طلبکار هم هستیم مانند یک بدهکار با ما رفتار می‌شود و بعضا شاهد برخوردهای بد و ناشایستی از سوی برخی کارکنان دستگاه‌های اجرایی هستیم.

*امیدی به خانه‌دار شدن ندارم/کاخ آرزوهایم یک شبه ویران شد

توقف ادامه مسکن مهر یکی از اولین اقداماتی بود که وزیر راه و شهرسازی در دستور کار قرار داد، این در حالی بود که چند ماه پیش از روی کار آمدن آخوندی بیش از 160 هزار نفر متقاضی در طرح مسکن مهر شهر جدید پردیس ثبت‌نام کردند. اما دستور توقف ادامه این طرح باعث شد بیش از نیمی از این متقاضیان از سامانه مسکن مهر حذف شوند.

جمال به‌عنوان یکی از هزاران متقاضی ثبت‌نام مسکن مهر به تسنیم می‌گوید: اوایل سال گذشته پس از فراخوان شرکت عمران پردیس در مرحله دوم ثبت‌نام مسکن مهر این شهر شرکت کردم، اما با آمدن وزیر راه و شهرسازی کاخ آرزوهایم یک شبه ویران شد، چراکه من در لیست ذخیره قرار داشتم و اعلام شده بود با اجرای پروژه‌های جدید می‌توانم به آروزی خانه‌دار شدن برسم.

وی با یادآوری این‌که پس از توقف مسکن مهر عملا نمی‌توانم برنامه‌ریزی برای خانه‌دار شدن انجام دهم افزود: سال‌هاست که مستاجرم و توانایی پس‌انداز زیادی را ندارم، خیلی شاهکار کنم و از خورد و خوراک بزنم شاید بتوانم ماهانه 100 هزار تومان یعنی سالی 1.2 میلیون تومان پس‌انداز کنم.

وی با بیان این‌که ماهانه 600 هزار تومان اجاره بها می‌دهد، خاطرنشان کرد: اگر دولت یازدهم طرح مسکن مهر را متوقف نمی‌کرد و آنرا با اصلاح اشکالاتی که داشت ادامه می داد امثال من هم به خانه‌دار شدن امیدوار می‌شدیم.

جمال با تاکید بر این که با برنامه‌های اعلام شده از سوی وزارت راه و شهرسازی دیگر امیدی به خانه‌دار شدن ندارم، گفت: بهتر بود دولت به وعده‌های انتخاباتی خود عمل می‌کرد و با رفع اشکالات مسکن مهر، این طرح را ادامه می‌داد، چراکه نقش بسیار زیادی در خانه‌دار کردن اقشار کم درآمد داشت.

وی همچنین در رابطه با طرح دولت برای پرداخت تسهیلات تا 80 میلیون تومانی، گفت: بنده جزو همان قشر متوسطی هستم که وزیر راه و شهرسازی می‌گوید هدف ما طرح صندوق پس‌انداز مسکن خانه‌دار کردن آنهاست. اما گویا آقای آخوندی اطلاع چندانی از سطح درآمد خانوارها ندارد و نمی‌داند قشر متوسط توانایی چه میزان پس‌انداز را دارد.
وی تاکید کرد:‌ به فرض این‌که یک خانواده متوسط بتواند 70 میلیون تومان را دست و پا کند با توجه به درآمدی که دارد نمی‌تواند اقساط وام 80 میلیون تومانی را بدهد و عملا برنامه وزیر راه و شهرسازی در شرایط کنونی اقتصاد کشور محکوم به شکست است.

*زندگی با اعمال شاقه

یکی از ساکنان واحدهای مسکن مهر که خود را شریف معرفی می‌کند،  می‌گوید: یکی از ایراداتی که به طرح مسکن مهر حداقل در شهر پرند وارد می‌شود این است که در زمان ساخت هیچ نظارتی از سوی شرکت عمران پرند روی پروژه‌ها صورت نگرفت. این مسئله باعث شده تا برخی سازندگان برای کسب سود بیشتر از مصالح بی کیفیت استفاده کنند و این معضل دامن متقاضیان را گرفته است.

وی افزود: فقط واحدهای کوزو به لحاظ استراکچر (سازه) خوب ساخته شده و می‌توان با اطمینان در آنها ساکن شد، اما متاسفانه به دلیل نبود هیچ نظارتی نمی‌توان به بخش قابل توجهی از واحدهای مسکن مهر ساخته شده در شهر پرند اطمینان داشت.

وی ادامه داد:‌ بنده هم‌اکنون در یک مجتمع مسکن مهر ساکن هستم که هر روز باید دنبال تعمیرکار برای آن باشم. یکی از معضلاتی که تقریبا همه ساکنان با آن مواجه هستند عدم اجرای مناسب عایق‌بندی است، به‌طوریکه به دلیل نشتی آب باید یک لوله‌کش به‌صورت آنلاین در اینجا حضور داشته باشد و این پیشنهاد را نیز به یکی از لوله‌کش‌ها داده‌ایم!

وی با تاکید بر این‌که دیگر خسته شده است، بیان کرد:‌ اگر می‌دانستم زندگی کردن در پروژه‌های مسکن مهر با اعمال شاقه است هیچ وقت در این طرح ثبت‌نام نمی‌کردم و پولم را جای دیگری سرمایه‌گذاری می‌کردم.

شریف این را هم گفت که واحدش را برای فروش گذاشته و حاضر است با تخفیف آنرا بفروشد.

*بیکار نیستم دنبال انشعاب آب و برق بروم

یکی از متقاضیان مسکن مهر نیز با بیان این‌که قرار بوده سه سال پیش مسکن مهرش را تحویل دهند به خبرنگار تسنیم می‌گوید: سال 88 در مسکن مهر ثبت‌نام کردم و همان زمان اعلام شد که سال 90 تحویل می‌شود.

مراد با بیان این‌که روی تحویل مسکن مهر برنامه‌ریزی کرده بودم، خاطرنشان کرد: متاسفانه با وجود وعده دولت، اما سه سال است که منتظر تحویل واحد مسکن مهر هستم.

وی بیان کرد: بر اساس آنچه مدیران شرکت عمران می‌کویند کار ساخت واحد مسکن مهر تقریبا اواخر سال 90 به اتمام رسیده است، اما به دلیل نبود خدمات زیربنایی مانند آب، برق و فاضلاب قابل واگذاری نیست.

وی با انتقاد از عملکرد وزارت نیرو گفت: مسئولان وزارت راه می‌گویند حق انشعاب واحدهای مسکن مهر را به وزارت نیرو پرداخت کرده‌اند، بنابراین چرا این وزارتخانه در تامین خدمات زیربنایی تعلل می‌کند. گناه ما متقاضیان مسکن مهر چیست که باید تاوان ناتوانی دستگاه‌های خدمات‌رسان را پس بدهیم.

مراد با بیان این‌که در بلاتکلیفی بدی به سر می‌برد، افزود: اگر مسکن مهر را بفروشم دیگر نمی‌توانم با پول آن یک سوئیت 20 متری هم خریداری کنم، از مستاجری نیز خسته شده‌ام و نمی‌دانم چکار باید بکنم. متقاضیان نگون بخت مسکن مهر هر چه هم در این باره پیگیری می‌کنند کمتر به جایی می‌رسند.

وی همچنین با انتقاد از اظهارات یکی از معاونان وزیر راه و شهرسازی در خصوص تحویل واحدهای مسکن مهر بدون امکانات زیربنایی، گفت: مگر متقاضیان مسکن مهر بیکارند که برای آب، برق و فاضلاب واحدها مستقیما به وزارت نیرو و دستگاه‌های خدمات‌رسان مراجعه کنند. این یک حرف غیر منطقی بود که نشان از بی‌برنامگی دولت داشت.

به گزارش تسنیم، یکسال و 16 روز از سئول آخوندی درباره انتخاب بین "تورم" و "ادامه مسکن مهر" می‌گذرد. بهارستانی‌ها در این مدت این انتقاد را به تیم اقتصادی دولت وارد کرده‌اند که چرا برنامه‌ جایگزین طرح مسکن مهر را ارائه نمی‌کند. در سوی دیگر ماجرا دولتی‌ها اعلام می‌کنند روی بازنگری طرح جامع مسکن متمرکز شده‌اند و با رونمایی از این طرح (25 شهریور امسال) برنامه‌های مختلفی برای بخش مسکن کشور اجرا می‌شود. اما در این بین مردم در بلاتکلیفی به سر می‌برند، متقاضیان مسکن مهر نمی‌دانند چه زمانی موفق به دیدن سقفی دائمی بالای سر خود می‌شوند. مردمی هم که نتوانسته‌اند در طرح مسکن مهر ثبت‌نام کنند چشم‌انتظار رونمایی از برنامه‌های دولت  هستند و امیدوارند با شرایطی آسان همانند مسکن مهر بتوانند خانه‌دار شوند. اما آیا این آرزو محقق می‌شود؟

وزارت راه و شهرسازی راه‌اندازی صندوق‌های پس‌انداز را یکی از برنامه‌های خود اعلام کرده، برنامه‌ای که به‌دنبال تحریک تقاضا بوده و پرداخت تسهیلات تا سقف 80 میلیون تومان یکی از ارکان آن است.

سیب زیبای سال‌های گذشته امروز قاچ شده و پس از کالبدشکافی مشخص شده که ایرادات آن چیست، همان چیزی که رئیس‌جمهوری در کارزار انتخاباتی بر آن تاکید کرد. روحانی در یکی از مناظره‌های تلویزیونی در رابطه با مسکن مهر گفت:‌ «هیچ چاره‌ای نیست تا این اشکالات (طرح مسکن مهر) در دولت آینده رفع شود.»

ذکر این نکته ضروری است که مردم در نظرسنجی وزیر راه و شهرسازی نه گزینه اول و نه گزینه دوم بلکه گزینه سوم یعنی اصلاح طرح مسکن مهر و ادامه آنرا انتخاب کردند.

گزارش از بهمن نظری


گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: tasnimnews.com
 
مطالب پیشنهادی :
لیست اجاره‌ بها در مناطق مختلف تهران +جدول
زن داعشی: سر کامرون را از تن جدا می‌کنم!
مرد هسته ای ایران به آمریکایی ها چه گفت؟
معروفترین داعشی‌ها؛ از بدنساز آمریکایی تا دختران فیسبوکی +تصاویر
حمله ناکام به پاسگاه مرزی ایران