خودرو ریو 88 میلیون تومان می ارزد!
این روزها آگهی‌های تلویزیونی در حالی از ورود مدل جدید «ریو» به ایران حکایت می‌کنند که تفاوت زیادی بین آن با مدل قبلی‌اش (چه به لحاظ مشخصات فنی و چه از جنبه ظاهری و قیمت)، به‌چشم می‌آید.
محصول جدید که وارداتی به شمار می‌رود، «ریو 2015» نام دارد و ظاهرش آنقدر با ریوی قبلی (همان که در سایپا مونتاژ می‌شد) متفاوت است که خیلی‌ها باورشان نمی‌شود این خودرو از نسل همان ریوی مونتاژی سایپا باشد.

تفاوت این دو ریو البته فقط به ظاهر آنها مربوط نمی‌شود، چه آنکه قیمت ریوی جدید 5/5 برابر مدل قبلی آن در ایران است. ریویی که سایپایی‌ها تا همین سه سال پیش تولید می‌کردند، قیمتی برابر با 16 میلیون تومان داشت اما برای خرید ریوی جدید باید بین 85 تا 88 میلیون تومان هزینه کرد.

آن‌طور که کارشناسان عنوان می‌کنند، «ریوی تولید سایپا» تجربه‌ای ناموفق در خودروسازی کره بود و به اصطلاح بازارش در این کشور شرق آسیایی نگرفت، اما در ایران با استقبال مشتریان روبه‌رو شد و روزهای خوشی را تجربه کرد.

 ریو سال 84 به سایپا آمد و اوایل سال 90 نیز از خط تولید این شرکت خارج شد و این در حالی است که دومین خودروساز بزرگ کشور تا به امروز نتوانسته جایگزینی برای آن بیابد.  این میهمان کره‌ای هرچند تیراژ چندان بالایی نداشت، اما در آن زمان رقیبی برای پژو 206 و تندر-90 به حساب می‌آمد و مشتریان ایرانی برای خرید خودرو معمولا این سه گزینه را در کنار یکدیگر می‌دیدند.

با این حال سایپایی‌ها مجبور شدند به‌رغم میل باطنی با ریو خداحافظی کنند؛ زیرا این محصول کیسه هوا (ایربگ) نداشت و استانداردهای جدید صنعت خودرو اجازه نمی‌داد تولید ریو ادامه یابد. آن‌طور که مسوولان وقت سایپا عنوان کردند، کیاموتورز به‌عنوان مالک برند ریو اجازه نداده کیسه هوا روی این خودرو نصب شود و به همین دلیل این مونتاژی کره‌ای نیز مجبور به ترک جاده مخصوص شد. حالا باید منتظر ماند و دید آیا ایرانی‌ها از ریوی 88 میلیونی نیز استقبال می‌کنند یا اینکه این خودرو نمی‌تواند میراث دار خوبی برای نیاکان خود در ایران باشد.



گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: donya-e-eqtesad.com

مطالب پیشنهادی :
تنزل رتبه جهانی فرش ایران
زمان پایان دوره محکومیت شهرام جزایری
اوباما از دیدار با روحانی استقبال می‌کند !
مهلت 15 روزه بانک ها به پایان رسید
گران‌‌ترین املاک شرق ‌تهران+جدول