مدیر شرکت سوئیسی: دولت روحانی یک فرصت است
این مدیر شرکت سوئیسی با مهم خواندن اعتماد سازی متقابل گفت: در این راستا مهم است که ایرانی ها و اروپاییان و آمریکایی ها با یکدیگر گفت وگو کنند و مهم این نیست که این ابتکار از سوی چه کسی صورت می گیرد
'اندریاس شویتزر' کارشناس اقتصادی و مدیر اجرایی شرکت سرمایه گذاری 'میسترال ' سوییس با اشاره با اهمیت تعامل و گفت وگو میان ایران و دنیا برای رسیدن به توافق و درک متقابل، گفت: دولت روحانی یک فرصت خوب برای نیل به این تعامل و درک محسوب می شود.

این کارشناس و تحلیل گراقتصادی در لندن، افزود در این شرایط برگزاری مجمع 'اروپا و ایران ' در پایتخت انگلیس، نه فقط برای ایرانیان بلکه برای اروپایی ها نیز بسیار مفید و بسیار مورد نیاز بود.

'اندریاس شوویتزر' گفت: برخی از سخنرانان در این مجمع به نبود ارتباط میان ایران و محیط پیرامونی و نیز بازار جهانی اشاره داشتند و بر لزوم ارتباط و گفت وگو میان ایران اعم از تجار و مقامات ایرانی و طرف های خارجی و نیز گفت وگو با بازارهای جهانی تاکید کردند.

وی افزود: این گفت وگوها و ارتباطات سبب ارتباط و همگرایی بیشتر ایران با جامعه بین الملل از جمله بازارهای جهانی خواهد شد و بی تردید وجود این همگرایی و ارتباط بهتر از نبودن آن است.

این مدیر شرکت سوئیسی با مهم خواندن اعتماد سازی متقابل گفت: در این راستا مهم است که ایرانی ها و اروپاییان و آمریکایی ها با یکدیگر گفت وگو کنند و مهم این نیست که این ابتکار از سوی چه کسی صورت می گیرد.

وی همچنین با اشاره به مشکلات ناشی از تحریم ها علیه ایران، برای ایرانی ها و خارجی ها گفت: به لحاظ شخصی امیدوار به تغییر شرایط موجود هستم و امیدوارم که در نوامبر، توافق ها جامع صورت گرفته و گام ها برای کاهش تحریم ها برداشته شود.

وی گفت: البته اگر بخواهیم واقع گرایانه صحبت کنیم؛ این تحریم ها یک روزه برطرف نخواهد شد و این مساله به صورت گام به گام خواهد بود.

'اندریاس شوویتزر' همچنین شرکت ها و تجار اروپایی را علاقه مند به بازار ایران دانست، تصریح کرد: اگر تحریم ها اجازه دهند، مطمئن هستم شرکت های اروپایی به سرعت به بازار ایران باز خواهند گشت.

وی ایران را بازاری خوب برای تجار و شرکت های خارجی توصیف کرد و افزود: بازار ایران به رغم پیچیده بودنش برای شرکت های خارجی،بازار خوب و جالبی به خصوص در زمینه انرژی و کالاهای مختلف شمرده می شود.

مدیر اجرایی شرکت 'میتسرال' با اشاره به حضورشماری از شرکت های سوییسی در بازار ایران، گفت:در مجمع اروپا و ایران نیز برخی از شرکت کنندگان از جمله ' مارتین سورل' رییس شرکت 'دبلیو پی پی ' که در حدود 100 کشور جهان فعالیت دارد، از ایران به عنوان یک بازار فوق العاده یاد کردند.

'اندریاس شویتزر' درباره آثار عدم توافق جامع میان ایران و غرب در مهلت تعیین شده ، گفت: 'جک استراو' وزیر خارجه پیشین انگلیس نیز در مجمع اروپا و ایران نیز به این مساله اشاره داشت و واقعا نمی دانیم چه اتفاقی خواهد افتاد اما بدون شک شرایط پیچیده تر خواهد شد.

وی با اشاره به برخی نگرانی ها درصورت عدم توافق میان دو طرف، افزود: از نظر من شرایط آتی را نبایستی سیاه و سفید در نظر گرفت، همانطور که احتمال توافق جامع را برخی در حد 50 – 50 و برخی دیگر بیشتر و کمتر می دانند.

این کارشناس اقتصادی همچنین از روی کار آمدن دولت دکتر حسن روحانی به عنوان یک خبر خوب و یک فرصت برای رسیدن به یک تعامل و گفت وگو میان ایران و دنیا یاد کرد و گفت: حضور این دولت سبب شده است که ایران وغرب بهتر بتوانند همدیگر را درک کرده و بفهمندند.

وی تصریح کرد: وجود شمار زیادی ایرانی تحصیل کرده نیز سبب شده است که این درک بهتر صورت گیرد و این یک فرصت برای دو طرف به شمار می آید.

'اندریاس شویتزر' اضافه کرد: متاسفانه خبرهای بدی درمورد ایران در غرب منتشر و باز نشر می شود، غربی ها به دلیل این که اطلاعات شان را بیشتر از روزنامه ها و رسانه ها می گیرند دارای دیدگاه های نشات گرفته شده از این روزنامه ها هستند که متفاوت از برداشت هایی است که می توانند شخصا از ایران بدست آورند وهمین سبب شده از نظر برخی از آنان ایران بیشتر به صورت یک 'پسر بد' ارزیابی می شود و لازم است که این فضا عوض شود.

این کارشناس اقتصادی بخشی از این دیدگاه را ناشی از عدم ارتباط و گفت وگو های مستقیم دانست ، گفت: به نظرم لازم است که مردم و شرکت های خارجی و تجار به ایران آمده و از نزدیک واقعیات این کشور را ببینند.

وی همچنین درمورد قراردادهای جدید نفتی ایران که قرار است در لندن معرفی کند، گفت: منتظر ارایه جزییات این قرارداد جدید هستیم و فکر می کنم آزادسازی نکته ای بسیار مثبت است اگرچه ایران همواره رفتارهای دوستانه نسبت به شرکت های خارجی داشته است.

مدیر اجرایی شرکت سرمایه گذاری میسترال افزود: البته برای حضور این شرکت ها، خصوصا شرکت های بزرگ نفتی درایران لازم است که تحریم ها که در برگیرنده تحریم های بانکی است، برطرف شوند.

وی اضافه کرد: شرکت های بزرگ برای پرداخت ها و دریافت های مالی شان نیازمند سیستم بانکی هستند که در این شرایط و با وجود تحریم ها عملا این کار ممکن نیست.

این تحلیل گر و کارشناس اقتصادی افزود: هرچند که در حال حاضر برای شرکت های کوچک و متوسط نیز ایران بازاری خوب شمرده می شود.

'اندریاس شویتزر' دراین گفت وگو همچنین با اشاره به حضور گسترده کارشناسان اقتصادی و صاحبان کسب و کار ازجمله 'مارتین سورل' مدیر غول تبلیغاتی ' دبلیو پی پی ' در مجمع اروپا و ایران گفت: سورل در حالی در این نشست حضور یافته که شماری از گروه های یهودی به وی اعتراض کرده بودند.

شماری از گروه های صهیونیستی از جمله ' فدراسیون صهیونیست ' ، 'انجمن دوستان اسراییل در انگلیس' و محافل نزدیک به آنها ضمن اعلام نارضایتی از برگزاری مجمع اروپا و ایران ، خواهان تحریم آن از سوی شرکت کنندگان به ویژه 'مارتین سورل' مدیر یهودی غول تبلیغاتی 'دبلیو پی پی '، شده بودند.

استقبال خوب صورت گرفته از این مجمع، در واقع یک شکست برای این گروه ها و محافل که خواهان ادامه انزوای اقتصادی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران هستند، شمرده می شود.

اولین 'مجمع ایران و اروپا ' با عنوان 'آماده سازی برای سرمایه گذاری و تجارت بعد از تحریم ها' بعد از دو روز بحث و گفت وگو از سوی کارشناسان و صاحبان کسب و کار ایرانی و خارجی عصر روز پنجشنبه گذشته در لندن خاتمه یافت.

این مجمع از سوی نشریه تخصصی 'صدای اروپایی' مستقر در بروکسل پایتخت بلژیک و با همکاری موسساتی چون انجمن مطالعات خاورمیانه انگلیس، شرکت سرمایه گذاری 'ای سی ال ' و نشریاتی چون 'فیگارو' با حضور نزدیک به 300 کارشناس و صاحبان کسب کار از ایران و سایر کشورها، به مدت دو روز در هتل 'گروس ونور اسکوار' در قلب لندن برگزار شد.



گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: irna.ir

مطالب پیشنهادی :
سقوط آزاد نفت و زنگ خطر کسری بودجه
دلایل مخالفت ایران با سفر احمد شهید
پیامک بزنید، پرچم سیاه رایگان دریافت کنید
مذاکرات 3 جانبه ظریف، کری، اشتون در وین
لبخندهای سردار سوژه گزارش شد