انتقاد از ناتوانی دولت در حذف یارانه پولدارها
احمد توکلی با انتقاد از اذعان دولت به ناتوانی در حذف دهک های پر در آمد گفت: حساب های بانکی محرمانه است اما دولت ها نامحرم نیستند باید حساب های افراد را کنترل کنند و افراد نیازمند به یارانه نقدی را تشخیص دهند.
احمد توکلی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارات اخیر معاون اول رئیس جمهور مبنی بر اینکه دولت راهکاری برای شناسایی افراد نیازمند از غیر نیازمند برای پرداخت یارانه نقدی ندارد، گفت: آقای جهانگیری به مردم بگویند چگونه دولت می تواند مالیات دهندگان را شناسایی کند؟

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر هیچ راهی برای شناخت کسانی که مستحق دریافت مالیات منفی (یارانه) هستند وجود ندارد، دولت از چه راهی برای شناخت کسانی که باید مالیات پرداخت کنند استفاده می کند؟

وی یارانه نقدی را مالیات منفی خواند که دولت به مردم می پردازد و گفت: دولت مالیات از مردم اخذ می کند و هیچ کس به صورت داوطلبانه مالیات نمی دهد، افراد اظهار نامه های مالیاتی خود را به دولت می دهند و دولت هم بررسی و کنترل کرده و میزان مالیاتی که باید بدهند مشخص می کند.

توکلی اظهار داشت: بررسی درآمد آحاد مردم برای پرداخت مالیات وظیفه دولت است، بنابراین زمانی که دولت می تواند درآمد آحاد مردم را بررسی کرده و مشمول و غیرمشمول را در اخذ مالیات تشخیص دهد چگونه نمی تواند افرادی که مشمول دریافت یارانه نقدی می شوند و افرادی که مشمول نمی شوند را تشخیص دهد. منطق در امکان کسب مالیات و امکان پرداخت یارانه یکی است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه این اظهارت مبنای منطقی، تجربی و دینی ندارد گفت: از نظر تجربی، در کشور های غربی به خصوص کشور های اسکاندیناوی به مردم از سوی دولت اعانه های مختلفی پرداخت می شود که همه آنها بر شناسایی مستحقان متکی است، در حال حاضر آمریکا به 47 میلیون 525 هزار نفر یعنی تقریبا 18 درصدمردم خود(آمار اکتبر2012) کوپن غذا می دهد، دولت انگلیس به همه بیکاران و همه افرادی که از یک حدی کمتر درآمد دارند یارانه جبرانی پرداخت می کند، بنابراین طبق تجربه بشری هم این ادعای دولت موجه نیست.

توکلی با اشاره به احکام  اسلام در پرداخت خمس و زکات به افراد مستحق گفت: بر اساس احکام دین اسلام شیعیان 1400 سال است که افراد نیازمند را تشخیص داده و به آن ها خمس و زکات می پردازند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه اظهار اشت: دولت آمارهای ثبتی زیادی در اختیار دارد، خودروهایی که به نام افراد یک خانواده ثبت شده اند مشخص هستند، علاوه بر این دولت در آمد مودیان مالیاتی اش را در اختیار دارد و از طریق عوارض نوسازی شهرداری ها می تواند متراژ خانه های افراد را تفکیک کند.

وی ادامه داد: دولت از طریق کارت بازرگانی تجار می تواند حجم واردات و صادرات آن ها مشخص کند.

وی با انتقاد از نگاه دولت در بررسی حساب افراد گفت: از همه بدتر این است که دولت بررسی حساب بانکی افراد را ورود به حوزه خصوصی آن ها می داند، در حالی که در همه دنیا این کار انجام می شود و کشورها برای اخذ مالیات به حساب اتباع خود سرکشی می کنند و حتی با کشورهای دیگر قرار داد می بندند تا بتوانند حساب اتباعشان در آن کشورها را بررسی کنند.

توکلی تاکید کرد: حساب های بانکی محرمانه است اما دولت ها نامحرم نیستند باید حساب های افراد را کنترل کنند و از یک گردش مالی به بالا را از دریافت یارانه نقدی حذف کند.

وی عدم حذف دهک های بالا از دریافت یارانه نقدی را عامل ادامه کسری بودجه دولت در اجرای قانون هدفمندی خواند و گفت: هدفمندی یارانه ها برای اجرای عدالت انجام شد اما امروز شیوه اجرای این قانون عین بی عدالتی است و پرداخت یارانه ها هدفمند نیست. این سنگ بنای بی عدالتی در گذشته نهاده شده و انتظار داشتیم و داریم ادامه نیابد.


گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: mehrnews.com

مطالب پیشنهادی :
آمریکایی‌ ها در جاده مخصوص!
سقوط آزاد نفت و زنگ خطر کسری بودجه
پیامک بزنید، پرچم سیاه رایگان دریافت کنید
مذاکرات 3 جانبه ظریف، کری، اشتون در وین
لبخندهای سردار سوژه گزارش شد