شرط واگذاری سهام پارس‌خودرو به رنو
رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، سرمایه‌گذاری و انتقال دانش فنی را لازمه واگذاری سهام پارس‌خودرو به شرکت رنو عنوان کرد
سیدرضا نوروززاده در مورد بحث‌های مطرح‌شده مبنی‌بر احتمال واگذاری سهام پارس‌خودرو به شرکت رنو اظهار کرد: سیاست کلی این است که این اتفاق در صورتی عملی شود که شرکت‌های خارجی به‌طور جدی حاضر به سرمایه‌گذاری در ایران باشند نه اینکه فقط به فکر کسب بازار فروش باشند. وی ادامه داد: سپردن سهام شرکت‌های خودروسازی به شرکت‌های خارجی در شرایطی قابل قبول است که در تولید مشترک آنها از توان ساخت داخل استفاده شود.

نوروززاده با اشاره به واگذاری ایران‌خودروی سمنان به کره‌ای‌ها اظهار کرد: قرار است با حضور کره‌ای‌ها برای تولید خودرو در این شرکت سرمایه‌گذاری شود. وی در ادامه با اشاره به مشارکت شرکت‌های خودروساز داخلی با خودروسازان خارجی گفت: ‌در زمان انعقاد قرارداد تولید محصولات رنو در ایران، یک کمیته سه جانبه با حضور سایپا، ایران خودرو و ایدرو با سهام مدیریتی ایدرو تشکیل شد که این مساله با دو چالش روبه‌رو بود. یکی اینکه در این مدت سهام اکثریت مدیریتی از ایدرو ساقط شد و در اختیار سایپا قرار گرفت و دیگر اینکه واگذاری سهام سایپا و نحوه خرید آن، این شرکت را با چالش جدی در تامین مالی روبه‌رو کرد.

نوروززاده توضیح داد: این دو مشکل باعث شد تا اجرای قرارداد مربوط به تولید محصولات رنو در ایران کمرنگ شود. وی تاکید کرد: ‌این مساله پذیرفتنی نیست که با وجود تعداد زیادی قطعه‌ساز در ایران، فول سی‌کی‌دی کاری در ایران داشته باشیم؛ بلکه باید از توان تولید داخل استفاده شود. رئیس سازمان گسترش ادامه داد: تولید خودروهایی که میزان ساخت داخل در آنها کمتر از 40 درصد باشد پذیرفتنی نیست و اگر قرار است مشارکت با خودروسازان خارجی با استفاده از ظرفیت قطعه‌سازان خارجی صورت گیرد بهتر است که این کار انجام نشود.



گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: donya-e-eqtesad.com

مطالب پیشنهادی :
کیفیت هفت مدل سواری داخلی کاهش یافت
واکنش لاریجانی به اتهام زنی جنجالی مطهری در مجلس
نحوه پرداخت و رقم یارانه نقدی در سال 94
تصاویر مستهجن ابزار جدید داعش علیه غرب!
بارش باران نیمی از جاده‌های کشور را بست