قیمت برنج کاهش یافت
دبیر کانون دانش و صنعت برنج گفت: واردات بی رویه و اشباع بازار از برنج باعث کاهش حدود هزار تومانی قیمت برنج ایرانی در بازار شده است.
غلامرضا خانکشی‌پور، عضو هیات علمی موسسه تحقیقات برنج اظهار کرد: در حال حاضر عملا برنج در اختیار واسطه‌هاست و تنها بخش کمی از این محصول در اختیار تولیدکنندگانی است که دارای تمکن مالی بالاتر هستند.

وی با بیان این‌که باید تا حدود سه ماه دیگر در انتظار فصل آینده کشت برنج باشیم، گفت: با کاهش تدریجی ذخایر برنج در کشور باید منتظر افزایش ملایم قیمت این محصول در بازار داخلی باشیم و این درحالی است که هم اکنون بازار برنج در کشور از محصول وارداتی و تولید داخل اشباع شده و کشاورزان در فصل فروش محصول خود دچار مشکل بودند.

دبیر کانون دانش و صنعت برنج اظهار کرد: درحال حاضر وضعیت بازار برنج به گونه‌ای است که قیمت برنج ایرانی هاشمی و طارم عطری با نوسانات بسیاری مواجه شده و هم اکنون در بازار داخلی به کمتر از کیلویی 6000 تومان رسیده است و این کاهش قیمت حدود هزار تومانی این محصول دلیلی جز اشباع بازار و واردات بی رویه برنج ندارد.

وی تاکید کرد:‌ اگر تولید و واردات برنج در طول یک سال به بیش از سه میلیون تن برسد با بر هم خوردن تعادل بازار و افزایش عرضه نسبت به تقاضا مواجه هستیم که در این شرایط برنج‌های خارجی که با تبلیغات گسترده و جوایزی که برای خرید محصول تعیین کرده‌اند به راحتی گوی سبقت را از برنج‌های ایرانی می‌گیرند و جای برنج ایرانی را در بازار خواهند گرفت.

خانکشی‌پور گفت: دولت و وزارت جهاد کشاورزی باید در چنین شرایطی مدیریت بازار محصولات کشاورزی به ویژه برنج را که قابلیت نگهداری و استفاده پس از یک سال را دارد، به گونه‌ای اعمال کند تا واردات برنج در بازه زمانی یک ساله کنترل شود.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: isna.ir

مطالب پیشنهادی:
تاثیر کاهش قیمت نفت بر کشاورزی
بیشترین و کمترین پول ایرانیها در کجا خرج می شود؟ + عکس
مراقب نمک های تقلبی در بازار باشید!
آرزوی جالب جان کری در سال جدید میلادی
پاسخ رفتگر محله دکتر عارف به یک نامه!