تکذیب حذف یارانه پولدارها!
تنها پیشنهاد من نیست. همان‌طور كه گفتم این پیشنهاد من و آقای مروی است.
حذف یارانه افراد متمول بحث تازه‌ای نیست و در محافل مختلف در هفته‌های اخیر روی آن بحث می‌شود. اما اگر بخواهید مهم‌ترین و تاثیرگذارترین تبادل نظرها را در این رابطه پیگیری كنید بهتر است روی پیشنهادات و انتقادات نمایندگان مجلس در بهارستان زوم كنید.

پیشنهاداتی كه گاهی كاربست عملی ندارند و بیشتر بوی شعارهای سیاسی می‌دهند. در این میان هر روز اخبار ضد و نقیضی منتشر می‌شود كه نشان از عدم انسجام مجلسیان درباره چرایی و چگونگی حذف یارانه ثروتمندان دارد.

در همین رابطه روز گذشته، خبری به نقل از سید هاشم بنی هاشمی، عضو كمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در خبرگزاری‌ها منتشر شد. بر اساس این خبر مصوبه‌ای در كمیسیون انرژی مجلس به تصویب رسیده كه براساس آن یارانه افرادی كه درآمد بیشتر از دو میلیون تومان دارند، از دریافت یارانه نقدی منع می‌شوند. این خبر ما را بر آن داشت كه با تعدادی از نمایندگان مجلس تماس بگیریم و صحت و سقم آن را دریابیم.

عبدالله تمیمی، عضو كمیسیون انرژی در دفاع از این «مصوبه» اظهارنظر كرد. وی در حالی كه از این «مصوبه» دفاع می‌كرد، گفت: «این مصوبه احتمالا در كمیبسیون تلفیق تصویب شده است». وی در نهایت خاطرنشان كرد: «در هفته گذشته در جلسات مجلس نبودم و اطلاع دقیقی از این مساله ندارم.»

اما دیگر نمایندگان نسبت به این مساله ابراز بی‌اطلاعی كردند. از جمله یكی از نمایندگان خواست به او زمان بدهد تا مصوبات كمیسیون انرژی و تلفیق را ببیند و سپس در این رابطه صحبت كند. وی كه نمی‌خواست نامش فاش شود در تماس دیگری كه دقایقی بعد با او گرفته شد، گفت: «چنین چیزی در كمیسیون انرژی تصویب نشده است». وی افزود: «تمام مصوبات اخیر كمیسیون انرژی و تلفیق را نگاه كردم اما چنین مصوبه‌ای در آن ندیدم.

سپس با رییس كمیسیون و آقای بنی‌هاشمی تماس گرفتم. در مجموع این تماس‌ها متوجه شدم كه آقای بنی‌هاشمی دچار سوءتفاهم شده و فكر كرد پیشنهادشان تصویب شده كه این مساله اشتباه است. هر چند ایشان می‌توانند پیشنهاد خود را در صحن علنی مجلس به بحث بگذارند و در آن‌جا برای كاربست عملی آن تلاش كنند.» وی از خبرنگار خواست تا نامی از او نبریم و در ادامه حاضر نشد كه درباره مساله چگونگی هدفمندی یارانه‌ها صحبتی انجام دهد.

از طرف دیگر حجت‌الاسلام موسی احمدی، نماینده مردم كنگان در مجلس و عضو كمیسیون انرژی هم  ضمن اعلام بی‌اطلاعی از تصویب چنین مصوبه‌ای، مدعی شد كه چنین مصوبه‌ای در كمیسیون انرژی وجود ندارد و این موضوع تنها پیشنهاد بنی‌هاشمی است».

در مرحله آخر با شخص سید‌هاشمی بنی‌هاشمی، نماینده‌ای كه از تصویب طرحی برای حذف یارانه نقدی افرادی كه بیش از دو میلیون تومان در آمد دارند، خبر داده بود تماس گرفتیم. وی در ابتدا مدعی شد كه این پیبشنهاد تصویب شده اما در اواسط گفت‌وگو از تصویب نهایی آن اظهار بی‌اطلاعی كرد. در پایان می‌توانید جزییات گفت‌وگو با سید هاشم بنی هاشمی را بخوانید.

آیا در كمیسیون انرژی حذف یارانه نقدی افرادی‌كه درآمد بیش از دو میلیون تومان دارند، تصویب شد؟

فكر كنم تصویب شده.

شما در مصاحبه از تصویب این طرح صحبت كردید؟

بله، خب تصویب شده.

در گفت‌وگوهایی با اعضای دیگر كمیسیون انرژی، این موضوع را تكذیب كردند؟

جدا؟ پس حتما نشده! تعجب می‌كنم تصویب نشده.

چطور شما خبر ندارید این مساله تصویب شده یا خیر، در حالی كه در گفت‌وگویی از تصویب آن خبر دادید؟

آخر روزی كه رای‌گیری بود من حضور نداشتم و فكر می‌كردم حتما تصویب شود. گویا در جلسه رای‌گیری تنها چند نفر حضور داشتند و این پیشنهاد كه از طرف من و آقای مروی مطرح شد در روزهایی كه بحث در گرفت، با مخالفت جدی نماینده‌ای هم همراه نشد. به همین خاطر فكر می‌كردم تصویب شده است.

پس این موضوع تنها پیشنهاد شماست؟

تنها پیشنهاد من نیست. همان‌طور كه گفتم این پیشنهاد من و آقای مروی است. البته آقای مصباحی مقدم هم پیشنهادی دارند كه شبیه این پیشنهاد است.

 حال كه این موضوع تصویب نشده، نتیجه پیشنهاد شما چه می‌شود؟

اگر تصویب می‌شد، آن را به كمیسیون تلفیق می‌فرستادند و در كمیسیون بحث می‌كردند و در صورتی كه آن‌جا هم تصویب می‌شد به صحن علنی مجلس برای تصویب می‌رفت. تصویب هم نشود مشكلی نیست و آن را به عنوان یك پیشنهاد می‌توان در صحن مجلس مطرح كرد.

استدلال این طرح شما چیست؟

منطق این بحث این است كه افرادی كه درآمدهای بالای دو میلیون تومان دارند، نیازی به دریافت یارانه ندارند و یارانه نقدی تنها باید به افرادی تعلق بگیرد كه درآمدهای كمتر از دو میلیون تومان دارند یا تحت پوشش نهادهایی مانند كمیته امداد و بهزیستی هستند. از سوی دیگر در صورتی كه این افراد از دریافت یارانه خودداری كنند، مبلغی حدود ١٦ هزار میلیارد تومان مابه‌التفاوت ایجاد می‌شود كه باید آن را در بخش‌های مربوط به نیرو و تولید سرمایه‌گذاری كرد.

 اما در مجموع این پیشنهاد مورد تصویب قرار نگرفت و به عنوان پیشنهاد شخصی شما باقی ماند.

والله موضوع همان‌طوری است كه گفتم. در روز رای‌گیری مربوط به این پیشنهاد حضور نداشتم و با توجه به بحث‌هایی كه در مجلس حول این مساله شكل گرفت فكر می‌كردم حتما تصویب می‌شود. در جلسه رای‌گیری هم چند نفر از نمایندگان حضور داشتند كه گویا آن‌طور كه شما می‌گویید تصویب نشده است.



گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: روزنامه اعتماد

 مطالب پیشنهادی:
محاسبه میزان عیدی و پاداش کارگران ساعتی و پاره وقت
توافق ها درباره فیلترینگ شبکه های اجتماعی موبایلی
واکنش ها به نطق علی مطهری/دست چپش زخمی شد!
این بار داعش پاها را قطع می کند(18+)
پیام ویدئویی گروه تروریستی داعش خطاب به آمریکا!