عدم وابستگی ما به نفت امکان پذیر است
یک اقتصاددان معتقد است: اقتصاد ایران می تواند از چسبندگی خود به نفت فاصله بگیرد و به منابع مردمی توجه کند.
حسین راغفر، درباره شرایط اقتصاد کشور تاکید کرد:‌ اقتصاد کشور نیازمند تغییرات جدی است، اما عواملی مانع از این تغییرات می شود منافعی که در بخش دولتی و خصوصی وجود دارد و عمده آن ها از طریق توزیع درآمدهای نفتی ایجاد شده‌اند که همین امر موجب جلوگیری از هرگونه تغییر می‌شود. بنابراین تحقق اقتصاد مردمی در کشور به سختی ممکن می‌شود و در چنین فضایی امکان زد و بند، فرصت طلبی و استفاده از فرصت های ملی برای منافع شخصی بیشتر دیده می‌شود.

وی همچنین تاکید کرد:‌در کشور ما آموزه ای از قدرت و ثروت رقم خورده که امکان اصلاحات ساختاری را از ما می گیرد نشانه این حرف اتفاقاتی است که در دولت نهم و دهم به اسم مبارزه با فساد رخ داد حتی معاون اول دولت که در مسند مبارزه با مفاسد اقتصادی بود جزو مجرمین اصلی فساد در کشور مطرح است. فساد اصلی ترین مساله اقتصاد ما است و باید با این شبکه‌های منابع و قدرت مبارزه کرد.

این اقتصاددان با اشاره به این که اگر بتوان بر اقتصاد سیاسی غلبه کرد می توان کشور را با منابع خودش اداره کرد گفت: وضعیت ایران از جمله موارد نادر در منطقه است موقعیت منطقه‌ای خاص کشور می تواند آن را به شاهراه ترانزیت کالا و انرژی در جهان بدل کند و ایران به لحاظ منابع انسانی و ذخایر زیرزمینی هم غنی است، اما با وجود همه این منابع متنوع آب و خاک و جغرافیا، ما شاهد فقر، بیکاری و مشکلات اقتصادی درجامعه هستیم که همه انعکاسی از فساد و ناتوانی دولت‌ها و چسبندگی آن ها به درآمدهای نفتی است و این درآمدهای نفتی همواره زمینه ساز فساد بوده است.

راغفر با اشاره به اهمیت کاهش وابستگی بودجه کشور به نفت هم گفت: کاهش وابستگی به قیمت نفت افرادی را در دولت می خواهد که وابستگی مادی نداشته باشند و به این امر هم باور داشته باشند قطعا اقتصاد ایران این ظرفیت را دارد که بخشی از وابستگی خود به نفت را کاهش دهد و به منابع مردمی توجه کند، اما ضرورت چنین اقتصادی اصلاح فضای کسب و کار موجود به نفع نیروهای اقتصادی سیاسی است که اجازه ورود کامل بخش خصوصی را نمی دهند و با این شرایط امکان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی فراهم نمی شود، بنابراین من معتقدم تا زمانی که اصلاحات ساختاری صورت نگیرد شرایط چندان تغییر نمی کند.

وی تاکید کرد:‌ اما من معتقدم عدم وابستگی ما به نفت امکان پذیر است و در همین شرایط می توان بسیاری از ظرفیت های اقتصادی کشور را فعال کرد و اقتصاد ایران می‌تواند نیازهای اساسی خود را بدون وابستگی به درآمدهای نفتی پاسخ دهد، اما باید شرایط برای آن فراهم شود سال 1384 بودجه کشور با 16 میلیارد دلار بسته شد، اما اتفاق های خارج از روالی که بر اقتصاد ایران تحمیل شد سبب شده تا تنظیم بودجه با 35 یا 40 میلیارد دلار یک توفیق شمرده شود.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: isna.ir

مطالب پیشنهادی:
فروش خودرو با پلاک 94 آغاز شد
لخت شدن استاد فرانسوی در کلاس!!
هلاکت ده ها داعشی در موصل(18+)
تصاویری از مراسم تشییع ملک عبدالله
حضور رهبر در استادیوم آزادی/عکس