فاز سوم یارانه ها سال 94 اجرا نمی شود!
پیشنهاد دولت اجرای فاز سوم قانون هدفمندی یارانه‌ها نیست بلکه دولت معتقد است که همان روال گذشته در سال آینده ادامه پیدا کند.
عباس پاپی‌زاده در خصوص اینکه آیا دولت قصد اجرای فازسوم قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال آینده دارد، گفت: پیشنهاد دولت اجرای فاز سوم قانون هدفمندی یارانه‌ها نیست بلکه دولت معتقد است که همان روال گذشته در سال آینده ادامه پیدا کند. نماینده مردم دزفول در مجلس، تصریح کرد: هنوز کمیسیون تلفیق مجلس به جمع‌بندی کاملی در خصوص اجرای فاز سوم قانون هدفمندی یارانه‌ها نرسیده است، اما موضع مجلس تحقق اهداف هدفمندی یارانه‌ها یعنی هدفمندکردن یارانه‌هاست که متاسفانه تا به امروز هدفمند نیست.

پاپی‌زاده با تاکید بر شناسایی اقشار پردرآمد جامعه افزود: برخی افراد در جامعه روزانه بیش از دو میلیون تومان درآمد دارند، به‌طور حتم این اقشار پردرآمد نیازی به یارانه 45 هزار تومانی درهر ماه ندارند به همین دلیل چه لزومی دارد که دولت تاکنون اقدامی جدی و موثر برای شناسایی این افراد نکرده است.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف پرداخت یارانه‌ها بهبود ضریب جینی است، ادامه داد: درحال حاضر دریافت یارانه 45‌هزار تومانی نتوانسته فاصله طبقاتی میان اقشار کم‌درآمد و پردرآمد جامعه را کاهش و شاخص ضریب جینی را بهبود دهد. عضو کمیسیون تلفیق در مجلس، گفت: یکی از اهداف هدفمندی یارانه‌ها صرفه‌جویی انرژی بود که این بحث تا حدودی موثر واقع شده است، اما هدف اصلی قانون هدفمندی یارانه‌ها بهبود ضریب جینی و کاهش فاصله طبقاتی اقشار کم‌درآمد و پردرآمد جامعه بود که تا به امروز محقق نشده است.

نماینده مردم دزفول در مجلس با بیان اینکه برخورداری اقشار پردرآمد جامعه از یارانه‌های فعلی بیشتر است، تصریح کرد: روزانه بیش از 500‌‌میلیارد تومان یارانه برای سوخت پرداخت می‌شود که متاسفانه این میزان اعتبار به‌صورت هزینه‌ای از دست می‌رود.

پاپی‌زاده افزود: اقشار پردرآمد جامعه دارای چند خودرو هستند به همین دلیل روش توزیع یارانه‌ها در بحث سوخت به نحوی است که اقشار ضعیف جامعه کمتر استفاده می‌کنند، به همین دلیل روش توزیع یارانه سوخت باید هرچه سریع‌تر اصلاح شود.

وی ادامه داد: با وجود تاکید بر پرداخت سهم یارانه تولید طی دو سال گذشته اما هنوز در بحث هدفمندی یارانه‌ها سهم یارانه تولید پرداخت نشده است به همین دلیل دولت باید هرچه سریع‌تر اجرای این موضوع را در دستور کار خود قرار دهد. عضو کمیسیون تلفیق در مجلس گفت: مجلس انتظار دارد که دولت بحث هدفمندی و اصلاح قیمت حامل‌های انرژی را به سمت اهداف اصلی قانون هدفمندی یارانه‌ها سوق دهد که متاسفانه تا به امروز محقق نشده است.

 حذف بی‌سروصدای پردرآمدها

اعتراض نمایندگان مجلس و کارشناسان به تداوم پرداخت یارانه نقدی به پردرآمدها و کسری بودجه دولت در پرداخت یارانه نقدی یکی از مسائلی است که به گفته برخی از نمایندگان مجلس سال آینده یکبار برای همیشه پرونده آن بسته خواهد شد. در همین رابطه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به  گفت: دولت برای جبران کسری بودجه سال 94 مجبور به حذف یارانه دهک‌های پردرآمد است و دولت برای عملیاتی شدن بودجه باید به این کار تن دهد.

موسی‌الرضا ثروتی ادامه داد: با توجه به رقم 48 هزار میلیارد تومان که به عنوان مبلغ کل یارانه در قانون اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها پیش‌بینی شده است. وی افزود: دولت متعهد شده تا 30‌هزار میلیارد تومان از محل افزایش حامل‌های انرژی کسب کند که علاوه بر آن برای کسب 11 هزار میلیارد تومان دیگر نیز در قانون بودجه پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته است.

ثروتی گفت: در حال حاضر دولت باید رقم 4 هزار و 800 میلیارد تومان بابت اجرای بیمه سلامت و 42 هزار میلیارد تومان نیز بابت اجرای مرحله دوم طرح هدفمندی یارانه‌ها به مردم پرداخت کند. در کنار این هزینه‌ها دولت موظف بوده تا رقم 10 هزار میلیارد تومان نیز به‌عنوان یارانه بخش تولید و 2 هزار میلیارد تومان نیز یارانه بیمه بیکاری پرداخت کند که برای این مهم با کسری بودجه روبه‌رو هستیم.

وی افزود: با توجه به هزینه‌های 59 هزار میلیارد تومانی که باید صورت بگیرد دولت فقط 41 هزار میلیارد تومان درآمدزایی داشته است لذا اکنون دولت با 12 هزار میلیارد تومان کسری بودجه روبه‌رو است که انتظار می‌رود برای سال 94 دولت برنامه‌های پیشگیری‌کننده‌ای در همین راستا ارائه دهد تا با کسری بودجه مواجه نشود.

نماینده مردم بجنورد با اشاره به کسری بودجه دولت در پرداخت یارانه به مردم گفت: درحال حاضردولت نتوانسته یارانه بخش تولید را اجرایی کند این درحالی است که بر اساس بودجه در نظر گرفته شده رقم 10 هزار میلیارد تومان به عنوان یارانه بخش تولید باید پرداخت می‌شد .

پرداخت یارانه به همه عدالت نیست

اظهارنظر مخالفان پرداخت یارانه نقدی به تمام متقاضیان از سوی تیم اقتصادی دولت با این جمله که «وقتی افراد اعلام نیاز می‌کنند نمی‌توانیم یارانه نقدی آنها را قطع کنیم» پاسخ داده شده است. این درحالی است که پردرآمدها حجم بالایی از یارانه‌ پیدا و پنهان در اقتصاد کشور را به خود اختصاص می‌دهند. شاید بر همین اساس است که غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه می‌گوید: مقایسه سال 93 با گذشته حاکی است که دولت در هدفمندی یارانه‌ها قانون را رعایت نکرده و طبق قبل عمل نمی‌کند.

وی معتقد است: که قرار بود 48 هزار میلیارد تومان از منابع هدفمندی را هزینه کنیم و 10 هزار میلیارد تومان را به تولید اختصاص دهیم ولی سرجمع 59 هزار میلیارد تومان هزینه کردیم. مجلس مشخص کرده که برای حذف یارانه‌ها چه کنیم.

وی گفت: دولت در لایحه بودجه سال 94 نیز همانند شیوه سابق عمل کرده که تخلف است و امسال 7تا 10 هزار میلیارد تومان کسری یارانه‌ها خواهیم داشت که با همین رقم در سال آینده نیز مواجه خواهیم داد و تنها راهکار دولت برای بازگشت به قانون و رعایت عدالت،‌ شناسایی و حذف یارانه ثروتمندان خواهد بود.

حسین راغفر نیز در جایگاه کارشناس نگاهی همسو با نمایندگان مجلس دارد و به باور وی هم یارانه ثروتمندان باید به‌طور کامل قطع شود. این اقتصاددان در رابطه با چگونگی اجرای قانون هدفمندی می‌گوید: تا آنجایی که آمار نشان می‌دهد وزارت نفت بیش از 40 هزار میلیارد تومان به حساب هدفمندی‌ یارانه‌ها واریز می‌کند درحالی که قرار بود وزارت نفت با این منابع به توسعه میادین نفت و گاز بپردازد.

البته دولت 10 هزار میلیارد تومان از یارانه‌ها را به بخش سلامت اختصاص داده و بخشی از تعهدات خود را از این محل اجرا کرده است. به گفته وی دولت باید بتواند از محل یارانه‌ها تعهدات دیگری مثل آموزش و پرورش رایگان را عملیاتی کند و حمل‌ونقل ارزان را در اختیار مردم و خانوارها قرار دهد تا خانواده‌های محروم بیشترین بهره را از اجرای این قانون ببرند.

این اقتصاددان تصریح می‌کند: باید دهک‌های پایین درآمدی شناسایی شوند که این امر امکان‌پذیر است و تبعات اجتماعی کمتری دارد. اینطور که به نظر می‌رسد دولت هم تمایلی برای اجرای فاز سوم هدفمندی در سال آینده ندارد و با توجه به شرایط فعلی و اصرار نمایندگان بهترین فرصت برای حذف یارانه پردرآمدها را به دست آورده است.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: روزنامه آرمان

مطالب پیشنهادی:
ارزانترین مسکن در غرب تهران کجاست؟/جدول
ما تمایلی برای نشستن با سگ های هار نداریم!!
3 میلیون پردرآمد یارانه بگیر تهران شناسایی شدند
گرد و غبار مدارس خوزستان را تعطیل کرد
هلاکت داعشی ها و اجساد متلاشی شده آنها در کرکوک(18+)