توی راه تصویر گران‌ترین خانه را در ذهنم می‌ساختم. حتما باید رویایی باشد، خانه‌ای ویلایی با ستون‌های بلند مجلل و بزرگ پر از رنگ و شكوه...

 توی راه تصویر گران‌ترین خانه را در ذهنم می‌ساختم. حتما باید رویایی باشد، خانه‌ای ویلایی با ستون‌های بلند مجلل و بزرگ پر از رنگ و شكوه. ساعت 10:30 به در خانه‌ای كه به قیمت بیش از هشت میلیارد و نیم معامله شده است، می‌رسیم.
با دیدن خانه واقعی تصویر كه نه همه ذهنم به هم ریخت. خانه‌ای با نمای آجری تنها دارای سه طبقه با دری بزرگ و مشكی، زنگ خانه را زدم. جوانی حدود 24 ساله در را باز كرد با دستمالی به دست كه توانستم حدس بزنم كارگر خانه است.
 
بعد از كمی صحبت یكی دیگر از كارگران خانه پیدایش شد با این تفاوت كه جارویی دستش بود از همكارش درباره من می‌پرسید. به سختی سوالاتم را جواب دادند، وقتی در مورد خانه نم‌پس ندادند از آنها درباره دستمزدی كه می‌گیرند سوال می‌كنم «هر شش ساعت كه كار كنیم مبلغی حدود 50 هزار تومان می‌گیریم.»

دوباره سر حرف را باز می‌كنم و از صاحبخانه می‌پرسم كه جواب سر بالا می‌دهند، «نمی‌دونم خانواده‌شون چند نفر هستند فقط می‌دونم یك خانم و آقا هستند» قرار شد برای دیدن صاحبخانه فردا صبح دوباره به سراغ‌شان بروم از كارگرها خداحافظی می‌كنم و در سنگین مشكی پشت سرم بسته می‌شود.

روز بعد دوباره برمی‌گردم به سراغ خانه هشت‌و‌نیم میلیاردی تا شاید بتوانم با صاحب خانه‌اش گپی بزنم و سوالاتم را بپرسم. در می‌زنم، این بار كارگر دیگری در را باز می‌كند، روز از نو روزی از نو، او هم می‌گوید كه صاحبخانه باز هم در خانه نیست اما این یكی كه كم‌سن‌تر از دیروزی‌هاست راحت‌تر سوالاتم را جواب می‌دهد «دو طبقه از این خونه دفتر كار است.»
 
احتمالا متوجه شاخ كه نه تعجبم شده بود، پرسید حال‌تان خوب است. هشت و نیم میلیارد پول برای دفتر كار شخصی با خودم فكر كردم اگر دفتر كارش این است منزل شخصی این فرد باید در كجا و به چه قیمتی باشد. از پسرك جوان پرسیدم اگر اینجا مال تو بود با آن چه می‌كردی: «اگر من چنین خانه‌ای داشتم هیچ‌وقت آن را دفتر كار نمی‌كردم.» می‌پرسم چه‌كار می‌كردی : «زندگی می‌كردم.» شاید آن كارگر ساده به این فكر نكرده بود كه صاحب این دفتر حتما خانه‌ای بسیار راحت‌‌تر و گران‌تر از از دفتر كارش دارد!
شاید تاثیر ركود قیمت زمین در زندگی افراد متوسط جامعه ما حدود چند میلیون باشد اما عده‌ای هم هستند كه این كاهش ناگهانی قیمت زمین برای‌شان خیلی گران‌تر تمام شد تا جایی‌كه به میلیارد هم می‌رسد.
 
گران‌ترین مسكن معامله شده در سال 87 (آخرین مورد خرید و فروش در یكی از آژانس‌های املاك) همین خانه ویلایی واقع در خیابان مهستان است كه به قیمت 5/8 میلیارد معامله شد و با توجه به ركود قیمت زمین اكنون قیمت این خانه به حدود هفت میلیارد رسیده است یعنی یك میلیارد پر. اگر چه موفق به دیدن صاحبخانه نمی‌شوم اما بالاخره فهمیدم صاحب این خانه میلیاردی، كارخانه‌داری است به نام حسن‌پور.

بعد از خانه‌های ویلایی شهرك غرب سراغ سه برج ‌گرانقیمت و جدید می‌رویم كه عبارتند از برج مهستان، ایران زمین و ساختمان‌های سه گانه دوبرال ( شامل برج آرمیتا، آرمینه و آریو). قیمت كف این برج‌ها را به ازای هر متر، پنج میلیون تومان تعیین كرده‌اند.

از جمله دلایل تفاوت قیمت فاحش مساكن شش فاز شهرك غرب به‌خصوص خانه‌های ویلایی آن عبارت است از وسعت قطعات زمین (خاص خانه‌های ویلایی)، عدم تراكم جمعیت در منطقه و به تبع آن نبود ترافیك. كم واحد بودن و مهم‌ترین آن تبعیت از قانون جامع شهرك است كه از سال 53 وضع شده و مربوط به خانه‌های ویلایی است كه مجاز به ساختن خانه‌ای با بیش از 5/10 متر ارتفاع نیستند. ( شاید خلوت بودن شهرك هم به خاطر وجود همین قانون است.)

بعد از این منطقه با ارزش‌ترین مسكن در منطقه سعادت‌آباد است. در بین اهالی سعادت‌آباد مرسوم است كه این منطقه از نظر ارزش و قیمت مسكن این‌طور درجه‌بندی می‌شود:ساكن درجه یك در قسمت بلوار 24 متری و اطراف میدان كاج. ساكن درجه دو، مابین میدان كاج و میدان سرو و ساكن درجه سه از میدان سرو تا میدان بوستان واقع شده‌اند.

طبق این دسته‌بندی هر چه از طرف غرب سعادت‌آباد به سمت شرق برویم به ارزش مساكن افزوده می‌شود. در این محدوده بالاترین قیمت مسكن را بلوار 24 متری دارد و البته كوچه‌های غربی بلوار 24 متری نسبت به كوچه‌های شرقی از افزایش قیمت تا حدود یك میلیون تومان برخوردار است.

فاكتورهای تعیین قیمت در این منطقه عبارت است از شیب و عرض كوچه‌ها، فاصله مساكن از مراكز خرید و امكانات آموزشی، رفاهی و مواد به كار رفته در مصالح ساختمان‌ها. در بلوار 24 متری قیمت به ازای هر متر در بالاترین حد 800/4 میلیون تومان و در كمترین حد به ازای هر متر 3500 میلیون تومان است.

اكثر بناهای بلوار 24 متری از امكانات رفاهی از قبیل استخر، سونا و جكوزی برخوردارند و تعداد انگشت شماری از آنها هم علاوه بر اینها دارای امكاناتی چون اتاق كارواش و اتاق بیلیارد (ورزش) هستند. هر چند زمانی از سر كنجكاوی برای بازدید این امكانات خاص رفتم اما اتاق كارواش و ورزش این ساختمان‌ها هنوز تكمیل نشده بود.

بالاخره به ارزان‌ترین منطقه هم رسیدیم منطقه فرحزاد واقع در شمالی‌ترین قسمت منطقه 2، پایین بودن قیمت مسكن فرحزاد از آن جهت است كه زمین‌های موجود در این منطقه دارای سند نیستند و به صورت قولنامه‌ای رهن و اجاره داده می‌شوند و ارزان‌ترین آنها با حدود سه تا چهار میلیون رهن و 100 تا 130 هزار تومان اجاره داده می‌شوند و با 50 میلیون هم می‌شود سقفی دست و پا كرد.

 
گردآوری:گروه خبر سيمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:  peymane.ir