شك نكنيد كه بخشی از سهام اين فروشگاه در تهران متعلق به شركت كرفور فرانسه است اما به دليل روابط تيره ايران و فرانسه تلاش می‌كنند كه اين موضوع اعلام عمومی نشود.
 
به گزارش فردا، مردم به مانند مور و ملخ در آن ریخته‌اند و در پر كردن سبدهای كالا از هم سبقت می‌گیرند.
انتهای خیابانی در غرب تهران كه به معنای باغ بهشت است به فروشگاهی ختم می‌شود كه مردم به مانند مور و ملخ در آن ریخته‌اند و در پر كردن سبدهای كالا از هم سبقت می‌گیرند، هر مراجعه‌ كننده‌ای برای بار اول با دیدن این صحنه‌ها با این پرسش مواجه می‌شود كه به راستی تهرانی‌ها به دنبال كدام كالا هستند كه در فروشگاه‌های وطنی نمی‌یابند؟
تاریخچه خرید ایرانی‌ها از فروشگاه‌های زنجیره‌ای حدوداً به بیش از 60 سال پیش یعنی زمان تأسیس تعاونی مصرف سپه برمی‌گردد‌ اما با این سابقه نسبتاً طولانی هنوز تمایلی برای خرید تمام مایحتاج زندگی از نزدیك‌ترین فروشگاه‌ زنجیره‌ای محل زندگی نداریم و ترجیح می‌دهیم برای خرید هر ملزوماتی از یك سر شهر به سمت دیگر شهر سفر كنیم.
حال آن كه افتتاح یك شعبه از یك فروشگاه زنجیره‌ای به نام هایپراستار در غربی‌ترین نقطه تهران توانسته است مركز توجه اكثر شهروندان تهرانی شود جای تعجب و بیش‌تر از آن تأمل دارد.
این روزها تهرانی‌ها از قیمت‌های ارزان، تنوع بالا و اجناس شیك این فروشگاه می‌گویند. ترغیب می‌شویم كه سری به این فروشگاه بزنیم. نشانی فروشگاه به راحتی قابل دسترس است تقریباً اكثر تهرانی‌ها در عرض این یك ماه یا از این فروشگاه خرید كرده‌اند یا حداقل نشانی آن را می‌دانند.
بر خلاف تمام مراكز خرید در تهران كه معمولاً بیش‌تر از ساعتی كه در مركز خرید به سر می‌بری باید به دنبال محلی برای پارك خودرو بگردی به طبقه زیرین این فروشگاه برای پارك خودرو راهنمایی می‌شوی؛ پاركینگی 2 طبقه كه هیچ هزینه‌ای برای پارك خودرو ‌دریافت نمی‌كند.
از پاركینگ زیر همفك تا طبقه مركز خرید به جای آسانسورهای معمولی كه معمولاً در فروشگاه‌های ما وجود دارد و گاهی در برخی فروشگاه‌های خیلی مدرنمان دیوار‌ شیشه‌ای دارند از ریل‌های مورب در حال حركتی استفاده شده است‌ كه معلولان و جانبازان ‌به راحتی می‌توانند از آن بهره ببرند.
وارد طبقه مركز خرید كه می‌شوی مغازه‌های متعددی از برندهای مختلف پوشاك، خارجی و چرم‌، صرافی و چندین رستوران و كافی‌شاپ وجود دارد جلوتر كه می‌روی با ده‌ها صندوق خرید كالا مواجه می‌شوی كه این‌جا همان فروشگاه غربی پر مخاطب تهران است. صف‌های طولانی از مردم رو‌به‌روی هر صندوقی تشكیل شده است. در كنار هر صندوقی كالاهای خریداری شده توسط كاركنان فروشگاه درون كیسه‌ها گذاشته شده و تحویل مشتری داده می‌شوند. از كنار صندوق‌ها می‌گذری تا پروژه پیچیده خرید را شروع كنی علی‌رغم حضور جمعیت بسیار در فروشگاه سیستم تهویه بسیار مطلوب است به حدی كه حتی بوی محصولات را متوجه نمی‌شوی چه ‌رسد به این‌كه بوی نامطبوع خارجی در محوطه فروشگاه، مردم را آزار دهد. سقف فروشگاه بلند است و بالای هر بخشی از فروشگاه عنوان محصولات اعم از پوشاك مردانه، زنانه، بچگانه، لوازم آرایشی، كفش، كتاب، طلا و جواهرات، مواد شوینده، میوه، گوشت، مرغ، فرش، گل مصنوعی و طبیعی، كیف، لوازم برقی، گوشی ‌همراه، فرش، عطاری، لوازم كشاورزی و ... نصب شده است.
یكی از فاكتورهای مهم در جذب مشتری در فروشگاه‌ها تنوع و تازگی محصولات است كه در این فروشگاه به سلیقه مخاطبان احترام ویژه‌ای گذاشته است به طوری كه مشتری برای خرید میوه تمام فصول هم می‌تواند میوه بسته‌بندی شده خریداری كند هم میوه‌ای وجود دارد كه می‌تواند به راحتی آن‌ها را دستچین كند و هم امكان خرید آب میوه تازه را در همان محل دارد‌ یا این‌كه مشتری در این فروشگاه ماهی زنده را كه در آب غوطه‌ور است انتخاب ‌و مانند برخی فروشگاه‌های داخل شهر پس از پاك شدن و خرد شدن آن را خریداری می‌كند.
حدود 80 درصد كالاهایی كه در این فروشگاه به فروش می‌رسند اجناس داخلی و ایرانی هستند كه حدود 15 درصد از قیمت درج شده روی كالا هم ارزان‌تر فروخته می‌شوند.
فروشگاه هایپراستار نخستین فروشگاه زنجیره‌ای خارجی در زیربنای‌ 9 هزار متر مربع است كه 25 درصد سهام آن متعلق به گروه فرانسوی كرفور و ‌75 درصد آن متعلق به شركت اماراتی است.
تاكنون 60 میلیون دلار در این فروشگاه سرمایه‌گذاری شده ‌كه قرار است به 400میلیون دلار برسد. گردانندگان این فروشگاه‌، زمین فروشگاه را برای مدت 20 سال از شهرداری تهران اجاره كرده‌اند.
مارك كوربیون مدیر عامل فرانسوی شركت فروشگاه‌های زنجیره‌ای هایپراستار درباره قیمت محصولات در فروشگاه می‌گوید: با دولت ایران توافق كردیم و هر كاری بتوانیم انجام می‌دهیم تا قیمت‌ها را كاهش دهیم تا مشتری‌ها از ما راضی‌ باشند.
وی در پاسخ به پرسشی درباره علت تغییر نام از كرفور به هایپراستار تصریح می‌كند: گروه اصلی سرمایه‌گذار گروه مجید الفوت امارات است و كرفور تنها 25 درصد سهام این شركت را در اختیار دارد. به دلیل چالشی كه در روابط ایران و فرانسه وجود دارد، تصمیم گرفتیم كه از آغاز از نام كرفور استفاده نكنیم اما كرفور برای سرمایه‌گذاری در ایران موافقت كرد و از ما خواسته شد كه فعلاً در ایران و پاكستان از اسم كرفور استفاده نكنیم و از برند یا مارك دیگری استفاده كنیم.
علی‌رغم اظهارات مدیر عامل فرانسوی‌ها هایپراستار لباس‌های متحد‌الشكلی كه برای كاركنان این فروشگاه در تهران در نظر گرفته شده است از همان رنگ سورمه‌ای كه كاركنان كرفور در لباس‌هایشان در سراسر جهان به كار می‌برند، است. این شركت در 35 كشور دنیا حدود 15 هزار و 500 فروشگاه زنجیره‌ای و‌ 500 هزار نفر حقوق‌بگیر دارد. این شركت در بین فروشگاه‌های اروپا مقام اول و در دنیا پس از والمارت مقام دوم را دارد.
یكی از مدیران داخلی هایپراستار كه خواست نامش فاش نشود درباره فرانسوی بودن این فروشگاه  می‌گوید: شك نكنید كه بخشی از سهام این فروشگاه در تهران متعلق به شركت كرفور فرانسه است اما به دلیل روابط تیره ایران و فرانسه تلاش می‌كنند كه این موضوع اعلام عمومی نشود به طوری‌كه خود ما در روزهای نخست باز شدن این فروشگاه روی بند كارت‌هایی كه به سینه داشتیم به انگلیسی نوشته شده بود carefore اما به ما اعلام كردند كه باید هر نامی از كرفور از ظواهر فروشگاه برداشته شود.
مدیر عامل فرانسوی شركت فروشگاه‌های زنجیره‌ای هایپراستار می‌افزاید: ما برای 400 میلیون دلار سرمایه‌گذاری در ایران برنامه‌ریزی كرده‌ایم و در تهران،‌ كرج، مشهد، اصفهان و شیراز شعبه خواهیم داشت و روی 7 سال برای بازگشت سرمایه خود حساب كرده‌ایم چرا كه ما زمانی كه جایی سرمایه‌گذاری می‌كنیم و سود می‌بریم آن سود را مجدداً سرمایه‌گذاری می‌كنیم.
وی با بیان این‌كه فعلاً برنامه‌ای برای استفاده از مشاركت سرمایه‌گذار ایرانی نداریم، می‌گوید: بازار مصرف ایران بسیار بزرگ است اما به خوبی سازماندهی نشده و بسیار گران است و ما با تولید‌كننده‌ها مذاكره می‌كنیم تا قیمت‌های پائینی را در فروشگاه خود ارائه كنیم. با دولت ایران توافق كردیم تا قیمت‌ها را پائین بیاوریم و هر كاری بتوانیم انجام می‌دهیم تا قیمت‌ها را كاهش دهیم تا مشتری‌ها از ما راضی‌تر باشند اما در محصولات الكترونیكی چون مالیات می‌پردازیم قیمت‌های ما گران‌تر است.
در حال حاضر پرسشی كه مطرح می‌شود این است كه چطور شركت‌های خارجی می‌توانند بازار ایران را تحت كنترل خود قرار دهند اما فروشگاه‌هایی چون شهروند كه سال‌ها در ایران فعالند هنوز كالاهای خود را گران تر از بازار در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند.
شركت مجری راه‌اندازی این فروشگاه در تهران قرار است شعبه‌های دیگری از هایپراستار را در ایران احداث كند اما آیا فكری برای فشاری كه به خرده‌فروشان در اطراف این فروشگاه‌ها وارد می‌شود، شده است؟
یك مغازه‌دار در حوالی این فروشگاه كه فروشنده مرغ است درباره راه‌اندازی این فروشگاه در منطقه غرب تهران می‌گوید: این فروشگاه ما را بیچاره كرده است مردم منطقه ترجیح می‌دهند به جای این كه مرغ یخی را از مغازه من بخرند مرغ تازه را با قیمت ارزان‌تری از این فروشگاه خریداری كنند. مسئولان باید واقعاً فكری كنند.
یكی از سوپرماركت‌داران منطقه نیز تصریح می‌كند ‌مردم محله از ما خرید جزیی می‌كنند اما ترجیح می‌دهند خرید عمده را از این فروشگاه داشته باشند و از زمان راه‌اندازی این فروشگاه مردم به هیچ وجه مواد شوینده را از ما خریداری نمی‌كنند چون در این فروشگاه مواد شوینده از قیمت درج شده بر روی كالا هم ارزان‌تر به فروش می‌رسد.
یكی از میوه‌فروشان منطقه هم تصمیم دارد مغازه میوه فروشی خود را تبدیل به سوپرماركت كند چون مردم ترجیح می‌دهند میوه‌های تازه تمام فصول را در این فروشگاه با صرف هزینه كم‌تری خریداری كنند.
سبدهای خرید اكثر مردمی هم كه به این فروشگاه مراجعه كرده‌اند حاكی از آن است كه مردم بیش‌تر از قسمت‌های خوراكی این فروشگاه استقبال كرده‌اند به گونه‌ای كه در این فروشگاه گوشت تازه دام به فروش می‌رسد و به شكلی مورد تمایل مشتری باشد چرخ شده یا خرد می‌شوند یا انواع نان‌ها و كیك‌های تازه در همان محل فروشگاه پخته می‌شوند كه تمام این موارد در جذب مشتری برای خرید مؤثر است.
خانم جوانی كه در قسمت سبزیجات مشغول خرید است و تنها دسته‌های كوچكی از سبزیجات متنوعی را خریداری كرده است می‌گوید فاصله منزل ما تا فروشگاه بسیار كم است به همین دلیل هرگاه نیاز به خرید محصولی داشته باشیم سریعاً به این فروشگاه مراجعه می‌كنم و تازه‌ترین محصولات را خریداری می‌كنم.
یكی از فروشندگان قسمت میوه در این فروشگاه در حالی كه مشغول جدا كردن میوه‌های لك‌دار از بین سایر میوه‌هاست درباره تازگی میوه‌ها در این فروشگاه می‌گوید: ما هر روز میوه‌ها را تعویض می‌كنیم یعنی این طور نیست كه اگر میوه‌ای امروز باقی بماند فردا دوباره آن در فروشگاه به فروش برسانیم میوه‌های قدیمی در خارج از فروشگاه در محل دیگری فروخته می‌شوند.
یكی از مشتریان هایپراستار می‌گوید: اگر روزهای اول به هایپراستار آمده باشید و با این روزها مقایسه كنید قیمت بعضی محصولات افزایش یافته مثل میوه‌ها كه دیگر ارزان نیست. میوه فروشی این فروشگاه تنها حسنی كه دارد این است كه می‌توانید خودتان میوه‌ها را انتخاب كنید.
مشتری دیگری به تابلوهای «كم‌ترین قیمت» در فروشگاه اشاره می‌كند و می‌گوید: تابلو‌های كم‌ترین قیمت به شما كمك می‌كند تا در انتخاب كالا، كالایی كه قیمت آن از همه كم‌تر هست را سریع پیدا كنید و خیلی دنبالش نگردید.
«مردم به دنبال اجناس فرانسوی در فروشگاه هایپراستار می‌گردند» این بخشی از اظهارات یكی از فروشندگان این فروشگاه است، او می‌گوید: بیش‌ترین پرسشی كه مردم با ورود به فروشگاه از ما می‌پرسند این است كه در كدام قسمت فروشگاه اجناس خارجی و به ویژه فرانسوی را می‌توانند پیدا كنند، كه ما هم در پاسخ می‌گوییم تنها بخشی از خوراكی‌ها فرانسوی و اكثر محصولات ایرانی و داخلی هستند.
یكی دیگر از مشتریان به موضوع خوراكی‌هایی كه توسط مردم در همان محل فروشگاه بدون این كه هزینه آن را پرداخت كنند، مصرف می‌شوند، اشاره می‌كند، او می‌گوید: ما یك بار رفتیم سطل زباله بخریم، در سطل را كه باز كردیم دیدیم درون آن پر از زباله است، فهمیدیم مردم هر آن چه در هایپراستار می‌خورند زباله‌اش را درون این سطل‌ها می‌ریزند.
در بخش‌های لوازم صوت و تصویر، گوشی‌ تلفن همراه، گل‌های طبیعی و فرش در هایپراستار مردم بیش‌تر تماشاچی هستند چون قیمت‌ها گران‌تر از بیرون است. در قسمت اسباب‌بازی هم اثری از اسباب‌بازی‌های ایرانی چون عروسك دارا و سارا و ... نیست عروسك تمام شخصیت‌های كارتنی خارجی به چشم‌ می‌‌خورد و قیمت‌ها بسیار گزاف است.
علی‌رغم آن‌ كه معمولاً مأموران انتظامات در هر فروشگاهی لباس فرم مشخصی دارند در این فروشگاه تعدادی از افرادی با لباس‌های معمولی با سبدهایی پر از كالا تردد می‌كنند و به محض بروز هر گونه تخلفی با مردم برخورد می‌كنند. به طوری‌كه وقتی گروه گزارشگران فارس خواست از بخش‌هایی از فروشگاه با دوربین تلفن همراه خود عكاسی كند سریعاً این افراد به سراغ آن‌ها رفتند و خود را مأموران فروشگاه معرفی كردند و مانع از عكس‌برداری شدند اما واقعاً‌ چه لزومی دارد مأموران مخفیانه در این فروشگاه فعالیت كنند؟
از نكات قابل توجه در این فروشگاه تعداد زیاد كاركنان آن است، تمام كاركنان این فروشگاه بیمه هستند و در 2 شیفت ساعت 7 تا 16 و 15 تا 24 فعالیت می‌كنند و حقوقی بر اساس قانون كار دریافت می‌كنند.
از مهم‌ترین فاكتورهای جذب مشتری در این فروشگاه بزرگ در تهران را می‌توان كیفیت بالا، تنوع محصولات و قیمت ارزان عنوان كرد حال با توجه به این كه سرمایه‌گذاران این فروشگاه خارجی هستند این پرسش مطرح است كه چگونه در فروشگاهی كه حدود 80 درصد اجناس ایرانی هستند، افراد خارجی توانسته‌اند كالای مورد تقاضای مشتری را با بسته‌بندی متفاوت و ارزان‌تر از قیمت كارخانه‌ تولید كنند محصول عرضه كنند؟ آیا غیر از این است كه این فروشگاه به دلیل خرید یك جا از كارخانه‌های تولیدی تخفیف می‌گیرد و محصولات را در انبارهای بزرگ برای رفع نیاز مشتری ذخیره می‌كند؟
‌مردم ما در دنیا شهره هستند كه یكی از بزرگ‌ترین و لذت‌بخش‌ترین ‌تفریحاتشان «خرید‌» است بهتر نیست قبل از آن‌كه سرمایه‌گذاران خارجی از این فرصت‌های مردم ایران استفاده كنند و بازارهای رنگارنگی كه بدون شك همراه با بار فرهنگی بیگانه است را به این مردم تزریق كنند خود ایرانی‌ها چنین اقداماتی انجام دهند یا حداقل سرمایه‌داران ایرانی كه در سایر كشورها زندگی می‌كنند برای راه‌اندازی چنین فروشگاه‌هایی در كشور جذب شوند و یا شهرداری كه فروشگاه شهروند را در اختیار دارد از شیوه‌های مدیریت بازار در این فروشگاه‌ها الگوبرداری كند.
بی‌شك با توجه به استقبال مردم از این فروشگاه روزانه سود سرشاری عاید گردانندگان هایپراستار می‌شود آیا بهتر نبود این سود در همین آب و خاك باقی می‌ماند؟‌ 
 
خبر مرتبط
 هایپراستار:اولين فروشگاه زنجيره‌ای بين‌المللی در تهران
 
گردآوری:گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news 
منبع: fardanews.com