با حذف خوشه‌ها، فعلا همه يارانه‌ دريافت خواهند كرد...
 
 
 استاندار تهران درباره زمانبندی اجرای قانون هدفمند كردن یارانه‌ها در استان تهران گفت: شهروندان تهرانی از 25 مرداد الی سوم شهریور ماه، به مدت 10 روز مهلت دارند تا از طریق سامانه رفاهی به نشانی http://refahi.ir/ شماره حساب خود را برای دریافت یارانه نقدی اعلام كنند.

به گزارش ایسنا مرتضی تمدن در نشستی با بیان اینكه افراد دارای شماره حساب نیاز به افتتاح شماره حساب جدید ندارند و تنها باید شماره حساب فعال خود را اعلام كنند، گفت: آن دسته از سرپرستان خانوار كه شماره حساب ندارند می‌توانند با مراجعه به یكی از 4000 شعبه بانكی خصوصی و دولتی استان تهران برای خود شماره حساب افتتاح و آن را به سامانه رفاهی اعلام كنند.

وی تاكید كرد: شهروندان تهرانی توجه داشته باشند كه حتما باید شماره حساب سرپرست خانوار كه در فرم اقتصادی ثبت شده است،‌ اعلام شود، در غیر این صورت سامانه رفاهی شماره حساب را ثبت نمی‌كند.

تمدن درباره زمان پرداخت‌ها و قسط اول یارانه‌ها نیز با بیان اینكه پرداخت یارانه‌ها بر اساس اعلام رییس جمهور از مهر ماه آغاز می‌شود، گفت: با توجه به اینكه مرحله اعلام شماره حساب‌ها مرحله‌ای و چنداستان- ‌چند استان انجام شد، ممكن است پرداخت‌ها نیز پلكانی صورت گیرد كه جزئیات آن را دولت اعلام می‌كند.

به گفته وی، دولت از مهرماه آماده می‌شود تا واریز نقدی یارانه‌ها به حساب مردم را اجرایی كند.

استاندار تهران درباره مبلغ یارانه‌ها نیز اظهار كرد: جزئیات میزان و مبلغ یارانه‌ها توسط سخنگوی اقتصادی دولت اعلام می‌شود.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به پیشنیه قانون هدفمند كردن یارانه‌ها، و بررسی جزء به جزءآن در مجلس و دولت، گفت: درباره اجرای این قانون هیچ نگرانی وجود ندارد، این اطمینان بخشی، از این جهت است كه با حساب و كتاب و محاسبه انجام شده است و مبانی و اساس این كار بر اساس بحث كارشناسی، ‌علمی و اقتصادی است.

استاندار تهران نیز با بیان اینكه یك ابهام در ذهنها وجود دارد كه با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها قیمت‌ها افزایش می‌یابد، تورم بوجود می‌آید، گفت: اگر كسانی اهل حساب و كتاب و منطق هستند، ما حاضریم با آنها راجع به این نظریه و حرفی كه بعضا در این طرف و آن طرف مطرح می‌كنند، بحث علمی كنیم.

وی تاكید كرد: هدفمند كردن یارانه‌ها،‌ حذف یارانه‌ها نیست بلكه دولت این یارانه‌ها را پرداخت خواهد كرد اما این بار به جای اینكه یارانه‌ها را به دستگاه‌ها و سازمان‌های ارایه كننده خدمات بدهد، به حساب مردم واریز می‌كند.

تمدن بار دیگر تاكید كرد: قانون هدفمندی یارانه‌ها نه تنها گرانی و تورم ایجاد نمی‌كند، بلكه ضد گرانی خواهد بود و منشاء آن ایجاد یك روند عادلانه در توزیع است. من مطمئن هستم هر مقدار یارانه‌ای كه دولت به مردم به صورت نقدی پرداخت می‌كند، بخشی از آن در حساب مردم به عنوان پس‌انداز باقی می‌ماند.

وی با اشاره به برخی اظهارنظرهای غیركارشناسی كه درباره قانون مذكور مطرح می‌شود، اظهار كرد: نباید با حرف‌های غیر كارشناسی برای مردم نگرانی ایجاد كرد، قانون هدفمند كردن یارانه‌ها یك قانون مترقی است.

استاندار تهران درباره اجرای این قانون در تهران نیز اظهار كرد: ‌در استان تهران تعداد خانوارهایی كه بر اساس فرم اقتصادی خانوار تكمیل كرده‌اند، 3 میلیون و 700 هزار خانوار مشمول دریافت یارانه هستند.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: از آن تعدادی كه برای دریافت یارانه تخمین زده بودیم حدود 60 هزار خانوار ثبت‌نام نكرده و فرم اقتصادی را تكمیل نكردند.

وی با اشاره به مرحله تطبیق اطلاعات فرم‌ اقتصادی با واقعیات گفت: این اطلاعات و فرم‌ها با چندین پایگاه و سازمان مرتبط همچون ثبت احوال، سامانه كارت بنزین و ... چك و مطابقت داده شد.

به گفته تمدن، در مرحله سنجش یك اتفاق افتاد كه دولت آن را اصلاح كرد كه بحث خوشه‌بندی‌ها مطرح شد كه كنار گذاشته شد. فعلا در این مرحله همه یارانه‌ها دریافت خواهند كرد اما در طول زمان اصلاح می‌شود.

وی درباره این پرسش كه آیا همه به یك میزان یارانه دریافت می‌كنند،‌پاسخ داد: ممكن است در ابتدا به یك میزان باشد اما در پایان به یك نسبت نیست، كسانی كه درآمد كمتری دارند یارانه بیشتر دریافت خواهند كرد و بر عكس.

به گفته تمدن، مبنای پرداخت یارانه میزان درآمد و فرم اقتصادی خانوارهاست.

تمدن درباره چگونگی ثبت تغییرات كمی و كیفی خانواده‌ها همچون تولد، مرگ و ازدواج، طلاق و ... در فرم اقتصادی طی گذشت زمان، گفت: ‌هرگونه تغییر در تركیب و كمیت خانواده باید از طریق سامانه رفاهی اعلام شود و این اطلاعات به صورت اتوماتیك توسط سامانه رفاهی و پایگاه‌ها و سامانه‌های مرتبط و متصل به روز و اصلاح و مبنای پرداخت یارانه‌ها می‌شود به عنوان مثال اگر خانواده جدید تشكیل شود، ‌به طور اتوماتیك اسامی زوج از فرم اقتصادی خانوارها جدا می‌شود و به عنوان خانواده جدید ثبت می‌شود. البته درباره میزان درآمد شكل كار فرق دارد در این بخش بانك اطلاعاتی مالیات، بانك اطلاعاتی حقوق و ... كاركرد خود را دارند كه امیدواریم در آینده این بخش‌ هم هوشمند و اتوماتیك خواهد شد.

وی درباره نحوه پرداخت یارانه‌ها برای خانوارهای بدسرپرست و فاقد صلاحیت نیز گفت: در این باره هنوز بحثی نشده است و در آینده باید تعیین تكلیف شود. فعلا مبناء را روی 99 درصد كه سرپرست خانوار مشكل ندارند گذاشته‌ایم و تصور داریم كه تنها یك درصد مشكل دارند.

استاندار تهران درباره آن دسته از افرادی كه فرم اقتصادی را تكمیل نكرده‌اند نیز گفت: برای این افراد پس از پایان مهلت اعلام شماره حساب‌ها، فرصت مجددی داده می‌شود تا كسی از دریافت یارانه‌ها جا نماند البته تاریخ دقیق آن هنوز قطعی نشده است.

استاندار تهران ابراز امیدواری كرد كه افراد و خانوارهای دارای توان مالی و غیرنیازمند از دریافت یارانه انصراف دهند تا یارانه‌ها به نیازمندان بیشتر برسد.

وی با بیان اینكه قانون هدفمندی برای ملت ایران است و این قانون باعث خوشبختی ملت ایران می‌شود، ادامه داد: بعضی‌ها طوری حرف می‌زنند كه گویا دولت با این قانون می‌خواهد به خانه، خانواده و معیشت آنها ضربه بزند، در حالی كه دولت با قانون هدفمند كردن یارانه‌ها به خدمت خانوارها ، اقتصاد و معیشت آنها آمده است.

تمدن در ادامه درباره نگرانی برخی‌ها نسبت به امكان عدم واریز یارانه‌ها علیرغم واقعی شدن قیمت‌ها، گفت: بنا بر تاكید رییس جمهور، قبل از اینكه قیمت‌ها واقعی شود باید مابه‌تفاوت آن به حساب مردم واریز شود. به عبارت دیگر واقعی ‌شدن قیمت‌ها پس از واریز یارانه‌ها انجام می‌شود.

وی كه در یك برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت، افزود: با اجرای این قانون قرار نیست برای مردم مشكل بوجود آید بلكه این قانون به كمك مردم و اقتصادی ملی آمده است.

وی با بیان اینكه بستر قانون هدفمندی فراهم شده است، جمع آوری اطلاعات اقتصادی و دریافت شماره حساب از جمله بسترهای آن بیان كرد و گفت: بستر دیگر این است كه معین كنیم چه مقداری از یارانه‌ها به حساب مردم واریز می‌شود كه آن هم در مجلس تعیین تكلیف شده است. بستر دیگر تعیین نرخ واقعی كالا و خدمات است كه نحوه محابه آن در دولت مشخص شده است.

تمدن ادامه داد: سه سال در دولت نهم و یك سال در دولت دهم در این باره كار شده تا زیرساخت‌ها و بسترهای اجرای این قانون آماده شود.

وی افزود: برای همه بخش‌های كشاورزی، صنعت، خدمات، آب و برق و گاز و ... بسته سیاست‌های كلی و حمایتی آماده شده است.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به نگرانی‌های ناشی از افزایش تورم با اجرای قانون نیز با بیان اینكه تورم ریشه‌های مختلفی همچون؛ میزان نقدینگی، عدم تعادل عرضه و تقاضا و تورم روانی و ... دارد، گفت: در قانون هدفمندی این مساله پیش بینی شده است كه قیمت‌ها را واقعی ‌شده و مابه تفاوت آن به حساب مردم واریز ‌شود. حالا اگر این مابه تفاوت واریز نمی‌شد ولی قیمت‌ها افزایش می‌یافت و هزینه اضافی به مردم تحمیل می‌شد در این صورت می‌توان اسمش را تورم ‌گذاشت.

به گفته تمدن، قیمت واقعی، قیمت تمام شده جهت تولید یك كالا بدون افزوده شدن سود است، دولت برای اجرای قانون هدفمندی،‌ قیمت واقعی خدماتی كه در دست خودش است را محاسبه كرده است. اما یكسری كالا و خدمات دست دولت نیست كه برای جلوگیری از بروز مشكل، دولت یارانه‌ها را به شكلی تقسیم كرده است كه 50 درصد یارانه‌ها به صورت نقدی به حساب مردم واریز می‌شود، ‌30 درصد یارانه‌ها نیز برای تولید كنندگان بخش خصوصی اختصاص یافته است تا آثار قیمت تمام شده كالاهای آنها به مصرف كننده نرسد. دولت همچنین 20 درصد را برای كارهای عام المنفعه همچون حمل و نقل عمومی و... در نظر گرفته است كه همه اینها باهم شروع می‌شوند.

وی درباره راهكاری دولت برای جلوگیری از بروز شوك روانی ناشی از اجرای قانون نیز گفت: هر شوكی كه قرار بود وارد شود،‌ تاكنون وارد شده است،‌ عده‌ای از روز اول با ارایه آمار و ارقام غیرواقعی، مردم را نگران كردند. یك روز قیمت بنزین را مطرح كردند كه 2000 تومان می‌شود در حالی كه این گونه نیست، من مطمئن هستم قیمت بنزین، قیمتی خواهد شد كه برای همگان تعجب آور خواهد بود.

تمدن بار دیگر تاكید كرد: در قانون هدفمندی یارانه‌ها، یارانه‌ها حذف نمی‌شود بلكه جهت پرداخت یارانه‌ها از دستگاه‌ها و سازمانها به حساب مردم منتقل می شود.

استاندار تهران درباره قیمت حمل و نقل عمومی با اجرای قانون مذكور نیز گفت: مردم نگران نباشند كنترل و نظارت آنچنان پیش بینی شده اگر كسی و كسانی بخواهند به زیان مردم وارد عمل شوند دولت برای آنها روش مقابله را پیش بینی كرده است.
 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:isna.ir