در حالی که مایکروسافت و گوگل همچنان برای داشتن سهمی در بازار مرورگرها با هم رقابت می‌کنند، به نظر می رسد نسخه جدید فایرفاکس موزیلا شرایط بهبود یافته‌تری برای رابط کاربرش به ارمغان آورده است.

خبرآنلاين:موزیلای جدید رسما راه اندازی شد. تیم توسعه دهنده موزیلا برای طرح جدیدشان سرعت بالاتر و چند ترفند مختلف ایجاد کرده‌اند. کاربران فایر فاکس درست پس از نصب موزیلای جدید متوجه Start Page جدیدی به رنگ خاکستری روشن می‌شوند که همان باکس آشنای جستجو در گوگل را دارد و چند آیکن جدید به بالای صفحه اضافه شده است. کلیدهای میانبر هم تنها با یک بار کلیک امکان دسترسی مستقیم به بخش دانلود، بوک مارک ها، تاریخچه، افزونه ها، و همگام سازی با دستگاههای مختلف را به شما می دهد و یک پنجره پاپ  آپ اصلی برای تنظیمات هم اضافه شده است

آیکن "Restore Previous Session” نیز همچنان وجود دارد که زبانه های قبلی آخرین فایرفاکس تان را باز می کند. موزیلا هم درست مانند گوگل کروم، در نظر دارد به منظور کمک به کاربرانش برای یافتن و نصب افزونه های جدید از Start page به عنوان دروازه ای برای ورود به با بازار اپلیکیشن ها استفاده کند. Start page می تواند برای دستیابی سریع کاربران به میانبر ها ، درست مانند App Tab عمل کند. موزیلای جدید باز هم درست مانند گوگل کروم از 9 ریز عکس (thumbnails) پشتیبانی می کند که آخرین سایتهای دیده شده در زبانه جدید را به شما نشان می دهد. کاربران فایر فاکس جدید گزینه هایی هم برای پین کردن ریز عکس سایتهایی که همیشه روی صفحه ظاهر است را دارند و همچنین می توانند به جای بازگرداند سایتها از صفحه ، آنها را پاک کنند.
سایتها همچنین می توانند در سرتاسر رابط کاربر کشیده شوند ( درگ کردن). و اگر کاربری طراحی فایرفاکس قدیمی را بیشتر دوست دارد ، در گوشه سمت راست بالای صفحه گزینه ای قرار دارد که با کلیک بر رور آن همان فایر فاکس آشنای قدیمی ظاهر خواهد شد.
به منظور تنظیم زمان بارگذاری ، موزیلا عملکرد بارگذاری زبانه ها را که به فایر فاکس 12 اضافه شده بود اصلاح کرده است. به این ترتیب که با استفاده از قابلیت جدید "Tabs on Demand” به هنگام باز کردن موزیلا به جای اینکه تمام زبانه ها با هم بار گذاری شوند، تنها زبانه ای که کاربر روی آن هست فعال می شود و بارگذاری سایر زبانه ها تا هنگام کلیلک کردن روی انها متوقف می شود. این ویژگی به خصوص زمانی می تواند بسیار مفید واقع شود که کاربر به تعداد زیادی زبانه نیاز دارد و تلاش می کند تا تمام زبانه های فایر فاکس آخرش را بازیابی کند. و بالاخره این فرایند به آزاد سازی منابع کمک کرده و مانع از بارگذاری آهسته صفحات می شود.

آخرین نسخه موزیلا همچنین گزینه ای به نام (Reset) دارد که می تواند با حفظ تمامی اطلاعات پروفایل شما، مرورگر را به نظیمان اولیه اش بازگرداند. اطلاعاتی که پس از کلیک بر روی دکمه Reset حفظ خواهند شد عبارتند از : پسورد ها، بوک مارک ها، تاریخچه ، کوکی ها و اطلاعاتی که به صورت خودکار پر شده است.

و آیتم هایی که در طول این فرایند به شکل اولیه باز می گردند یا به عبارتی حفظ نمی شوند عبارتند از : تم ها، الحاقات، زبانه های باز شده و سایتهای ترجیح داده شده. این قابلیت در حالت خیلی ایده آل به کار افرادی می آید که نسخه مشکل دار نصب کرده اند و یا اینکه می خواهند دوباره فایر فاکسشان را نصب کنند.

به گزارش PC world  ،  فایر فاکس 13 پیشرفتهای دیگری هم کرده است مانند بهینه سازی نرم افزاری که در زمان بسته بودن زباته ،حافظه را به جریان انداخته و منابع را آزاد می کند و همینطور بهبود روال های بهینه نشده فایر فاکس قبلی.

هر کس که مایل به دانلود نسخه جدید فایرفاکس است می تواند آن را مستقیما از سایت موزیلادانلود کرده و یا تا هنگام بروز رسانی خودکار آن در هفته آینده صبر کند!




گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:
khabaronline.ir