HOT LINE
به جرات و با اطمینان می توان گفت تعمیرات به صورت گرم (Hot Line) مناسب ترین راه جهت كاهش قطعی های شبكه و بالا بردن اطمینان و پایداری خط است.
خط گرم در واقع به خط انتقالی گفته می شود كه برق در آن جریان دارد و به عبارتی دیگر خطی است كه ولتاژ دارد.

اگر درگذشته تنها تامین برق به هر نحو ممكن، برای مشتركان مد نظر بود، اما اكنون با گذشتن از مرزهای فناوری، افزوده شدن برمیزان تولید و برقرسانی به دورترین نقاط، تامین برق با كیفیت مورد نظر قرار گرفته است. درهمین راستا نیز فعالیت های بسیاری صورت می گیرد كه از جمله آنها تعمیرات با خط گرم است.

در واقع یكی از بزرگترین مشكلات شبكه های توزیع و انتقال ایجاد خاموشی برای انجام تعمیرات در شبكه چه به صورت دستی و چه به صورت اتوماتیك است. ایجاد نارضایتی مشتركان صنعتی خانگی و كشاورزی از اعمال خاموشی در شبكه و آسیب تجهیزات فشار قوی در هنگام قطع و وصل مجدد از جمله پی آمدهای قطع برق به شمار می رود.

به جرات و با اطمینان می توان گفت تعمیرات به صورت گرم (Hot Line) مناسب ترین راه جهت كاهش قطعی های شبكه و بالا بردن اطمینان و پایداری خط است.

خط گرم در واقع به خط انتقالی گفته می شود كه برق در آن جریان دارد و به عبارتی دیگر خطی است كه ولتاژ دارد. نیل به اهداف صنعت برق، رضایت مشتركین، فروش انرژی بیشتر، كمك به تولید بیشتر در بخش صنایع، جلوگیری از فرسودگی و استهلاك زود هنگام تجهیزات شبكه بخاطر كلیدزنی های مكرر و كاهش تلفات از جمله مزایای تعمیرات با خط گرم به شمار می رود.

امروزه در كشورهای جهان ، عملیات خط گرم به صورت امری متداول و عادی ، در حال انجام است و با این روش یا HOTLINE مانع از ایجاد ضررهای اقتصادی فراوان و نارضایتی مشتركان می گردند و با بهره گیری از تكنولوژی تعمیرات خط گرم ، تعداد خاموشی ها به میزان چشمگیری كاهش خواهد یافت ، چرا كه بسیاری از مانورها و تعمیرات خطوط به صورت گرم قابل اجرا هستند .

عملیات خط گرم به دو صورت انجام می شود

١- عملیات فرمان از دور

٢- عملیات فرمان از نزدیك

در نوع اول همانگونه كه از اسم آن پیداست سیم بان بدون این كه از فاصله مجاز ایمنی نزدیكتر شودبا استفاده از ابزارهای قادر خواهد بود كلیه تعمیرات را انجام دهد . عمده ترین این ابزارها عبارتند از : سیم Controi Remote خاص به صورت Auxilary ) بازوهای كمكی ، ( Line sticks ) چوبهای رابط ، ( Tie sticks ) چوبهای اصلی ، ( Wire tongs ) گیرها ، ( Platform Epxiglas Ladder ) نردبانها و سكوهای عایق ، ( Carrier Rural Strain ) حامل های كششی ، ( Armsو .... ( Cover up equipment ) پوششها و كاورهای عایق روند كلی این نوع تعمیرات به این صورت است كه سیم بان با استفاده از ابزارهای مخصوص سیم حامل جریان را از حوزه كار خود دور كرده و آن را در كناری مهار می كند .

سپس مقره ، كراس آرام و یا هر آنچه را كه لازم باشد مثل برق گیر ، كات اوت و ... را تعویض كرده و سپس سیم را به جای خود بر می گرداند و چون سیم بان حتی وارد حوزه میدان خط نیز نخواهد داشت ، پس هیچ ( Safety) این عملیات ضریب ایمنی خطری او را تهدید نمی كند.

اما در برخی موارد با حالت خاصی مواجه می شویم . مثلا اگر اشپیل در گوشتكوبی مقره زنگ زده باشد دیگر نمی توان به سادگی و از راه دور مقره را آزاد كرد . در این حالت نوع دوم عملیات یعنی فرمان از نزدیك انجام می شود . در این نوع ٢٠ سیم بان با استفاده از kv ٢٠ به بعد كاملا متفاوت است . در سطوح تا kv ٢٠ و از kv عملیات برای دو سطح ولتاژی تا دستكش ها و آرنج بند عایق ، به خط نزدیك می شود .

سیم بان باید ارتباط الكتریكی خود را نسبت به زمین قطع كند . این امر با قرار گرفتن در باكت كامیون مخصوص یا ایستادن برروی سكوی عایق انجام می شود . در این حالت سیم بان می تواند به خط نزدیك شده و كلیه تعمیرات را انجام دهد .

٦٣ به بعد به صورت هم پتانسیل kv اما در سطح ولتاژی بالاتر به این سادگی نمی باشد . عملیات فرمان از نزدیك از سطح را پوشیده و خود ( barehand ) سازی با شبكه انجام می شود . جهت این كار لازم است كه سیم بان لباس مخصوص برهند را كاملا نسبت به زمین عایق نماید .

جنس لباس برهند از الیاف نقره می باشد . به این ترتیب لباس كاملا هادی بوده و چون مقاومت آن بسیار كم است جریانهای شارژینگ از سطح لباس عبور كرده ، و هیچ تاثیر بر بدن انسان نخواهد داشت . سیم بان با ایستادن برروی نردبانهای مخصوص ، ارتباط خود را نسبت به زمین قطع كرده و نسبت به زمین ایزوله می شود .

در نهایت سیم بان وارد حوزه خط شده و گیره مخصوص لباس را به سیم حامل جریان ولتاژ وصل می كند .در این حالت او با شبكه هم پتانسیل می شود .

چون از دو نقطه دارای یك پتانسیل هیچ جریانی عبور نمی كند ، پس از بدن سیمبان نیز جریانی عبور نكرده و وی قادر به انجام تعمیرات در شبكه خواهد بود .


گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:eghtesadeiranonline.com


مطالب پیشنهادی :
چهره ای متفاوت از بشار اسد +عکس
پیام فیسبوکی ظریف به مناسبت عید نوروز
پنج کشته در حادثه رانندگی شیراز - مرودشت
ترافیک نیمه‌سنگین در محورهای مواصلاتی قم
خراسان رضوی رکورددار اقامت‎_شب در کشور