مگس، درمانی تازه برای بیماری های انسان
دانشمندان نقشه کامل سلسله ژن های مگس را تهیه کرده اند، این دستاورد می تواند به کشف درمان های تازه برای بیماری های انسانی کمک کند.
تیم محققان در دانشگاه کورنل آمریکا می گویند که با مقایسه «دی ان ای» مگس خانگی با مگس میوه توانسته اند ژن هایی که مگس خانگی را در برابر بیماری هایی که ناقل آنهاست مصون می کند، شناسایی کنند.

محققان همچنین یک کد ژنتیکی منحصر به فرد را که به مگس کمک می کند فضولاتی مانند مدفوع را تجزیه کند، کشف کرده اند.

مگس می تواند حامل 100 نوع بیماری از جمله یک نوع بیماری عامل کوری باشد.

دکتر «جف اسکات» و همکارانش از «کورنل» به نشریه «ژنوم بیولوژی» گفت که اطلاعات مربوط به این ژن ها می تواند برای دفع آلودگی های انسانی و بهبود محیط زیست به ما کمک کند.

مگس های خانگی در انتقال بیماری نقش فوق العاده ای دارند. آنها مرتبا با لاشه حیوانات، زباله و سایر مواد آلوده آکنده از باکتری، ویروس ها و سایر منابع بیماری در تماس هستند.

مگس ها از غذاهایی که ما می خوریم تغذیه می کنند و چون چابک هستند فرصت زیادی برای تغذیه از خوراکی های خانگی دارند.

به عقیده کارشناسان تغذیه آنها از مواد مایع یا نیمه مایع - مثل مدفوع - تغذیه می کنند و همین دلیل اصلی حمل این همه عامل بیماری زا توسط مگس هاست.

تغذیه بی وقفه مگس ها به این معنی است که مدفوع زیادی تولید می کنند و هرجا که بیش از چند ثانیه بنشینند عوامل بیماری زا را هم با مدفوع خود دفع می کنند اما برخلاف انسان، این زندگی کثیف آنها را مریض نمی کند.

«اسکات» و تیمش کنجکاو بودند بدانند چرا چنین است و اینکه آیا ممکن است این نقطه قوت را به نفع انسان به کار برد.

این محققان آرایش پایه ژن های شش مگس ماده را تعیین کردند. حجم اطلاعات جمع آوری شده 691 مگابایت بود.

آنها سپس این را با 123 مگابایت داده های ژنتیکی مگس میوه (Drosophila melanogaster) مقایسه کردند تا دریابند کدام بخش های دی ان ای منحصر به مگس خانگی است و باید مورد مطالعه بیشتر قرار گیرد.

مگس خانگی ژن های ایمنی خیلی بیشتری از مگس میوه داشت و به علاوه ژن های ایمنی اش خیلی متنوع تر بود - تا ظاهرا بهتر بتواند در برابر عوامل بیماری زایی که حامل آنهاست محافظت شود.



گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: jamejamonline.ir

مطالب پیشنهادی :
یک ایرانی برنده جایزه محقق جوان 2014 شد
سرنوشت یاران رسانه‌ای احمدی‌نژاد +جدول
دلایل مخالفت ایران با سفر احمد شهید
پیامک بزنید، پرچم سیاه رایگان دریافت کنید
مذاکرات 3 جانبه ظریف، کری، اشتون در وین