توضیحاتی درباره ، شایعه 3 روز تاریکی زمین + تصاویر
اکثر سایت ها و متن های به اشتراک گذاشته شده در شبکه های اجتماعی به یک متن واحد اشاره دارد که در آن اعلام شده در تاریخ ۲۱ تا ۲۳ دسامبر ۲۰۱۴ بر اثر طوفان های خورشیدی سه روز در تاریکی فرو می رود
یک پزشک: همانطور که همه ما کم و بیش در جریان هستیم سال ۲۰۱۲ به عنوان سال پایان دنیا معرفی شد. در همین راستا حتی فیلم ها و مستند هایی نیز ساخته شد و بر همین اساس عده زیادی از مردم جهان به این شایعه تن داده بودند و زندگی خود و جهان اطراف را رو به پایان می دیدند. اما با رسیدن آن تاریخ کوچکترین اتفاقی رخ نداد و زندگی مردم دنیا به منوال گذشته ادامه پیدا کرد.

بعد از آن ماجرا و رسوایی بسیاری از رسانه ها در واقعی نشان دادن این شایعه امسال نیز شاهد گسترش شدید این شایعه در شبکه های اجتماعی و حتی وب سایت های معتبر خبری (چه در خارج و چه در داخل کشور) هستیم.

اصل شایعه چیست؟

اکثر سایت ها و متن های به اشتراک گذاشته شده در شبکه های اجتماعی به یک متن واحد اشاره دارد که در آن اعلام شده در تاریخ ۲۱ تا ۲۳ دسامبر ۲۰۱۴ بر اثر طوفان های خورشیدی سه روز در تاریکی فرو می رود و در این مطلب از فردی به نام «چارلز بولدن»، مدیر آژانس فضایی ناسا یاد می کنند که این خبر را تایید کرده است.

جالب است که در متن خبر آمده این ۳ روز پایان دنیا نیست و پس از این سه روز دنیا به روال معمول باز خواهد گشت!

دلیل ما برای تکذیب این شایعه:

نتایج تحقیقات و بررسی های ما به شرح زیر است:

۱-شایعه فوق بر اساس یک نامه است که ابتدا در رسانه خارجی منتشر گردید و از آن طریق پا به رسانه های داخلی گذاشته است . چندین سایت این نامه را تکذیب کرده اند که از مهمترین آن ها می توان به سایت زیر که عکس و لینک آن در زیر آمده است اشاره کرد:

سایت snopes که به بررسی واقعیت یا شایعه اخبار منتشره می پردازد این خبر را تکذیب کرده عکس این صفحه و لینک آن در زیر آمده است:



سایت زیر نیز به بررسی این شایعه پرداخته و آنرا تکذیب کرده است.

http://www.seemorgh.com/uploads/1393/08/vbjdhgksd1.jpg

این دو سایت به عنوان نمونه آورده شده اما سایت های زیادی این موضوع را تکذیب کرده اند که با یک سرچ ساده در گوگل می توانید به آن ها برسید.

۲- ناسا را می توان به عنوان معتبرترین مرجع حوادث نجومی دانست با بررسی وب سایت ناسا به هیچ خبر یا مطلبی پیرامون این موضوع نرسیدیم. (www.nasa.gov)

۳-  اما در این باره سایت های داخلی را برای پیدا کردن تقویم نجومی سال ۲۰۱۴ جستجو کردیم که دو لینک زیر خود بیانگر این است که هیچ اتفاق خاصی در این زمان رخ نمی دهد:

www.isna.ir/fa/news/92102413746

farsi.nojumi.org/WebPages/Events.aspx

 شایعه پایان دنیا برخاسته از کجاست؟

سایت نجوم ایران: داستان "سه روز تاریکی” در واقع روایت متداولی در اصول مذهب کاتولیک است. این روایت اشاره به زمانی دارد که حضرت موسی دست به سوی آسمان ها برافراشت و به مدت سه روز، تاریکی وحشتناکی تمام سرزمین مصر را فرا گرفت. این بلایی آسمانی از سوی خداوند برای بت پرستان مصر بود که آنها را با طاعون و ده بلای آسمانی دیگر، از جمله سه روز تاریکی زمین مورد تنبیه قرار داد.

این نظریه معتقد است که در پایان جهان، خداوند تمام جهانیان را با سه روز تاریکی مطلق مجازات خواهد نمود. این روایت چنین اظهار می دارد که در پایان جهان، سراسر کره زمین با تاریکی مطلقی که به مدت ۳ روز و ۳ شب به طول خواهد انجامید پوشیده می شود و تنها نوری که در طی این سه روز دیده می شود از شمع های مقدس خواهد بود. جمله متفکرین کاتولیک بر این باورند که مومنان باید در طی این دوره تاریکی در خانه های خود بمانند درحالی که اکثر ساکنین زمین خواهند مرد.

http://www.seemorgh.com/uploads/1393/08/vbjdhgksd2.jpg


 از این سایت‌های معتبر بعید بود

متاسفانه فضای مجازی بستر خوبی برای شایعه سازی و شایعه پراکنی است. در همین رابطه نیز سایت های بسیار معتبری به این شایعه پرداخته بودند که وارد هر کدام از آن ها میشدیم باعث شگفتی ما می شد.

یاد مثل زیبای ” هرچه بگندد نمکش میزنند، وای به روزی که…..” افتادم.

امیدوارم این سایت های محترم نیز هرچه سریعتر این موضوع را تصحیح کنند چون شیوع این قبیل شایعات در بین مردم تبعات زیادی دارد که حداقل ضرر آن را می توان بی اعتماد شدن مردم نسبت به اخبار منتشره برشمرد.

در ادامه تصویر صفحه برخی از این سایت ها را با لینک خبر می آوریم. به امید آنکه وقتی شما خواننده گرامی روی آن لینک کلیک می کنید پیغام ” این صفحه پیدا نشد” در مانیتور شما ظاهر شود.

گوشه ای از این سایت ها در زیر آمده است.

http://www.seemorgh.com/uploads/1393/08/vbjdhgksd3.jpg

http://www.seemorgh.com/uploads/1393/08/vbjdhgksd4.jpg

http://www.seemorgh.com/uploads/1393/08/vbjdhgksd5.jpg

http://www.seemorgh.com/uploads/1393/08/vbjdhgksd6.jpg

http://www.seemorgh.com/uploads/1393/08/vbjdhgksd7.jpg

http://www.seemorgh.com/uploads/1393/08/vbjdhgksd8.jpg

پی‌نوشت: متأسفانه در سال‌ها اخیر شاهد سربرآوردن بی‌رویه سایت‌هایی تحت عنوان خبرگزاری یا سایت‌های تحلیلی بوده‌ایم. بدون تمایل به ابراز نظر در مورد سیاست‌های کلان و رویکردهای این سایت‌ها، در حوزه فناوری، پزشکی و دانش کمتر شاهد بوده‌ایم که این سایت‌های از نظرات کارشناسان و افراد خبره استفاده کنند.

تجربه شخصی من نشان داده است که حتی در مواردی سایت‌های معتبر انگلیسی‌زبان هم به خاطر شتابزدگی و هراس از انتشار دیر مطلب و عقب افتادن از رقبا، اقدام به انتشار اخبار بدون بررسی می‌کنند. بنابراین یکی از وظایف گردانندگان سایت‌ها و وبلاگ‌ها، چک کردن چندباره اخبار مشکوک و نیز تطبیق آن با اصول و دانسته‌های مسلم علمی و نیز عقل سلیم است.

متأسفانه این روزها با آسان شدن راه‌های ارتباطی و رواج اپلیکیشن‌های پیامرسانی، اخبار بدون کوچک‌ترین تأمل و بررسی از سوی کاربران همه‌گیر می‌شوند و به همین خاطر ما هر روز شاهد انتشار انبوهی از اخبار، خاطرات، نقل‌قول‌ها و فکت‌های بدون سند و مدرک هستیم.

در پایان توصیه می‌کنم که مطالب سایت گمانه (ستاد مبارزه با چرندیات) و نیز یکی از سایت‌های فرنگی را که کارکرد مشابهی دارد، بخوانید.


گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: bartarinha.ir

مطالب پیشنهادی :
آیفون 6 بعد از خم شدن آتش می گیرد! +عکس
امکان توافق بزرگ هسته ای در یک ماه آینده
نظر نمایندگان درباره کارنامه محمود نیلی چه بود؟
ویتامین D به مدارس دخترانه راه پیدا کرد
ایرانسل سالانه چه قدر به دولت پول می‌دهد؟