درمان سرطان در سوریه با نانوداروی ایرانی
افزون بر عرضه نانوداروی ضدسرطانی سینادوکسوزوم در بازار داخلی، این محصول به خارج از کشور نیز صادر شد.
افزون بر عرضه نانوداروی ضدسرطانی سینادوکسوزوم در بازار داخلی، این محصول به خارج از کشور نیز صادر شد. این محصول شرکت دانش بنیان اکسیرنانوسینا برای درمان بیماری هایی نظیرسرطان پستان و تخمدان مورد بهره برداری قرارگرفته است.

به گفته دکترمهناز قمی مدیرعامل این شرکت، داروی ضدسرطان نانولیپوزومی دوکسوروبیسین هیدروکلراید تزریقی 20mg/10mlبا نام تجاری سینادوکسوزوم، برای نخستین بار درخاورمیانه، پس از اخذ مجوز تولید از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال 91 در شرکت سبحان آنکولوژی تولید و به بازر دارویی کشورعرضه شد.

این محصول با از بین بردن سلول های سرطانی و کوچک نمودن اندازه تومور، سبب تاخیر در رشد تومور و افزایش طول عمر بیمار خواهد شد، مصرف اصلی سینادوکسوزوم در درمان سرطان پستان، سرطان تخمدان پیشرفته، مولتیپل میلوما و کاپوسی سارکومای همراه در بیماران مبتلا به ایدز است.

دکترقمی درخصوص رضایت مصرف کنندگان ازتاثیرگذاری این دارو عنوان کرد: از زمان عرضه محصول، بیش از شش هزار ویال از داروی سینادوکسوزوم در کشور با نسخه متخصصان انکولوژیست دردرمان بیماران بکار گرفته شده و مورد تایید ایشان بوده است.

براساس اعلام شرکت سازنده، قیمت نمونه های خارجی مشابه این دارو در بازارهای منطقه ای در حدود 700 دلار برای هر ویال است، این درحالی است که قیمت مصرف کننده داروی سینادوکسوزوم بدون استفاده از بیمه درمانی در حدود 380 هزار تومان است که در صورت استفاده از بیمه، قیمت آن برای بیماران به 38 هزار تومان کاهش می یابد.

همچنین توزیع سراسری این دارو از طریق شرکت داروپخش توانسته دسترسی به این محصول را در کشور آسان کند.

دکتر قمی معتقد است که با در نظر گرفتن مصرف هفت هزار ویال از داروی دوکسوروبیسین هیدروکلراید لیپوزومال در کشور، و قیمت حدود 700 دلاری نمونه های خارجی، تولید این دارو در داخل مانع خروج 4/5 میلیون دلار ارز از کشور است.

وی درادامه با اشاره به این مطلب که میزان تولید این دارو برمبنای نیاز دارویی کشور برنامه ریزی می شود، افزود: بدیهی است که درصورت وجود درخواست برای صادرات، تولید سالیانه این محصول می تواند تا 20 هزار ویال افزایش یابد، در حال حاضر نیز، در حدود 400 ویال از داروی سینادوکسوزوم به کشور سوریه صادر شده است.

دکتر قمی نحوه عملکرد این محصول دارویی را گفت: داروی درمانی دوکسوروبیسین معمولی دارای عوارض بالا، به خصوص عوارض قلبی است که یک محدودیت بزرگ در مصرف این دارو در طولانی مدت به شمار می رود.

وی بیان کرد: اما داروی سینادوکسوزوم به دلیل اندازه ذره ای حدود 100 نانومتر به طور گزینشی در سلول های سرطانی نسبت به سلول های معمولی تجمع بیشتر پیدا می کند، بنابراین عارضه دوکسوروبیسین معمولی روی سلول های معمولی و بخصوص بافت قلبی کاهش می یابد.

وی اظهارکرد: از طرف دیگر روکش پلی اتیلن گلیکول روی لیپوزوم باعث می شود این دارو توسط ماکروفاژها شناسایی نشود که این امر افزایش پایداری و نیمه عمر دارو در خون را در پی دارد، بنابراین با مصرف دوزهای پایین تر، اثر بخشی بالاتر و عوارض جانبی کمتر را در رابطه با سینادوکسوزوم مشاهده می کنیم.


گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: irna.ir

مطالب پیشنهادی :
یادواره شهدای موشکی سپاه و پرواز پهباد «RQ170» ایرانی
آخرین اخبار از کارت جهیزیه ، طرح همیاران ازدواج
نوبت به داعش رسید / ریش قرمز داعش کشته شد
7 زن با 7 جنایت جنجالی
اصلاح نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه آزاد تا اردیبهشت 94