برخی از فناوریها تاثیر بسیار کوچکی بر جهان اطراف انسان باقی گذارده اند و برخی دیگر مشابه زلزله ای بزرگ در لرزه سنج تاریخ به ثبت رسیده اند.
 
اختراع برخی از فناوریها در زندگی انسان تاثیر غیر قابل انکاری داشته است. برای مثال هرگز نمی توان تاثیر اینترنت را بر زندگی بشر انکار کرد. در ادامه 10 فناوری برتری که تاثیر آنها بر حیات انسان غیر قابل انکار بوده و تحول عظیمی در شیوه زندگی ایجاد کرده اند، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

کارتهای مغناطیسی: امروزه تصور سفر کردن، خرید کردن و انجام کارهای بانکی بدون حضور کارتهای اعتباری بسیار سخت خواهد بود.

 

این کارتها که در دهه 1960 توسط موسسه آی بی ام و به منظور استفاده در یک سیستم امنیتی تولید شده است با استفاده از اطلاعاتی که به صورت مغناطیسهای بسیار کوچک در نوار سیاهرنگ موجود در کارت رمز گذاری شده اند، بسیاری از کارهای روزمره انسانها را تسهیل می کند. کارتهای مغناطیسی اکنون به یکی از جهانی ترین فناوری های دنیا تبدیل شده اند.

 

باروت: این ماده در ابتدا به منظور تولید ترکیبی برای کشف حیات جاودان توسط یک دانشمند مورد آزمایش قرارگرفت ترکیب مواد اولیه به منظور تولید باروت در ابتدا کاشف آن را تقریبا تا مرز مرگ پیش برد و پس آن تعداد زیادی از انسانها را به کام مرگ فرو برد.

 به گزارش مهر، در قرن 8 میلادی دانشمندان چینی موادی مانند سولفور، نیترات پتاسیم و ذغال چوب را با یکدیگر ترکیب کردند و چندی بعد فردی تصمیم گرفت از این ماده به عنوان سلاح استفاده کند. سلاحی که سرنوشت جنگهای جهان را تغییر داد.

 

ذوب فلز: عصر فلز در سراسر جهان در حدود سال 1200 قبل از میلاد آغاز شده و تحولات عظیمی را در لحظه لحظه زندگی بشر ایجاد کرد.

با استفاده از ابزارآلات فلزی که با کمک فناوری ذوب فلز تولید می شدند، کشاورزی آسانتر و جنگها پیروزمندانه تر شدند. در عین حال استفاده از فلز به عنوان ماده اولیه ساخت پول به دلیل وفور آن در سرتاسر جهان باستانی باعث شد تجارت به تدریج متحول شود و پرداختها شکلی مستقلانه تر به خود بگیرند.

 

لاستیک: ماده اولیه لاستیک در ابتدا به شکل شیره گیاه از درختی فروچکید اما به تدریج این ماده چسبنده اهمیت زیادی به خود گرفت.

 

در ابتدا کشف این ماده در جهان باستانی کنجکاوی بسیاری از مردم را تحریک کرد و پس از آن در پی ابداع اتومبیل این صمغ به یکی از پر مصرف ترین مواد صنعتی در جهان تبدیل شد. صنعت اتومبیل در حال حاضر بیش از 70 درصد از تولیدی لاستیک در جهان را مورد استفاده قرار می دهد.

 

پرتو ایکس: توانایی مشاهده درون بدن بدون شکافتن آن در قدیم می توانست جرم جادوگری را برای افراد به همراه داشته باشد. اما پس از ابداع فناوری پرتو ایکس انجام چنین کاری بسیار رواج یافته و ضروری به شمار می رود.

 

 این فناوری از زمان ابداع خود در دهه 1800با ایجاد امکان مشاهده اختلالات و بیماری های درونی بر علم پزشکی تاثیر بسیار شدیدی گذاشت.

 

میکروپردازنده: در گذشته برای قرار دادن یک رایانه با قدرت پردازش متوسط درون منزل مسکونی باید یک اتاق کامل به آن اختصاص داده می شد اما پس از ابداع میکروپردازشگرها یا CPU اکنون صنعت رایانه رقابتی شدید را به منظور هر چه کوچکتر ساختن رایانه ها آغاز کرده است.

 

الکتریسیته: تا کنون شخصی از داستان کامل ابداع انرژی الکتریسیته اطلاعات دقیق و کاملی به دست نیاورده است.

 

 اما آشکار است که بنجامین فرانکلین یکی از قسمتهای مهم تلاشهایی بوده است که در کنار مغزهای متفکری چون ادیسون، تسلا و ولتا در قرن 18 میلادی سعی در آشکار سازی راز الکتریسیته داشته است.

 

 ابداع این انرژی ارزشمند دوران حیات بشر را متحول ساخته و دسترسی به انرژی را آنی و آسان کرد.

 

انرژی اتمی: در دهه 1930 گروهی از فیزیکدانان مشهور دریافتند چگونه می توان قسمتی بسیار کوچک از اتم اورانیوم را به انرژی باقدرتی باورنکردنی تبدیل کرد. این ابداع مستقیما به تولید بمب اتمی و تحول مجدد در شیوه جنگها ختم شد.

 

 با این حال انرژی اتمی تنها در راستای تخریب و کشتار استفاده نشده و در زمینه های علمی و تامین انرژی نیز تاثیر به سزایی داشته است.

 

پرواز: بدون در نظر گرفتن بالن سوارها و گلایدرهای دهه 1800 این برادران رایت بودند که در سال 1903 اولین پرواز جهان را به مدت 12 ثانیه انجام دادند. موفقیت در انجام این پرواز به معنی کلمه جهان را وارد دوره ای جدید از حمل و نقل قرار داد.

 

اکنون با کمک این ابداع سفر کردن به قاره ای دیگر به جای چندین هفته یا چندین ماه تنها چند ساعت زمان خواهد برد. بر اساس لایو ساینس، تا کنون هیچ ابداعی مانند هواپیما یا پرواز، قسمتهای مختلف جهان را اینگونه به یکدیگر اتصال نداده بود.

 

اینترنت: اکثر افراد زمانی که در دهه 90 اولین مکالمه اینترنتی انجام گرفت را به یاد دارند. فناوری که بنیان اصلی اینترنت را تشکیل می دهد در واقع در دهه 1980 ارائه شد اما تا زمانی که اولین وب سایت جهانی WWW توسط موسسه سرن در سال 1991 به وجود نیامد امکان استفاده عمومی از اینترنت در جهان وجود نداشت.
 
گردآوری:گروه خبر سيمرغ
 www.seemorgh.com/news
منبع:mehrnews.com