رئیس‌جمهور میهمان کدام دانشگاه خواهد بود؟
امسال هم مثل سال‌های گذشته حضور رئیس دولت در مراسم بزرگداشت روز دانشجو یکی از اصلی‌ترین خواسته‌های دانشجویان بوده است و گویا روحانی این خواسته را اجابت کرده است.
یک روز به روز دانشجو مانده است؛ روزی که برای فعالان دانشجویی معنایی بسیار متفاوت با روزهای دیگر دارد و البته هر سال از چند روز مانده به شانزدهم آذر شاهد حواشی کم و بیش درباره آن بوده‌ایم، اما امسال به نظر می‌رسد وزارت علوم و به‌ویژه معاونت فرهنگی و اجتماعی این وزارتخانه تمام تلاشش را برای هرچه بهتر برگزار شدن برنامه‌های این روز و فعالیت تشکل‌های مختلف به کار بسته است.

آیین‌نامه اخیر این معاونت به دانشگاه‌ها درباره ضوابط برگزاری مراسم روز دانشجو هم مهر تایید بر همین موضوع است. نگاه امنیتی‌ای که به مدت چند سال بر دانشگاه‌ها حاکم بود باعث می‌شد خروجی بخشنامه‌هایی که برای مراسم‌های مختلف صادر می‌شد بیشتر نگاه بازدارنده و هشداردهنده داشته باشند اما ادبیات حاکم بر بخشنامه جدید معاونت فرهنگی و اجتماعی بیشتر مشوقانه به نظر می‌رسد تا بازدارنده. برای مثال در بند ششم این بخشنامه که خطاب به مسئولان دانشگاه‌ها نوشته شده، آمده است: «لزوم برنامه‌ریزی برای تلطیف فضای دانشگاهی و افزایش نشاط و پویایی با مدیریت و برنامه‌ریزی مناسب.»

همچنین در بندی دیگر بر لزوم تعامل با دانشجویان تاکید شده و آمده است: «تجلیل و تکریم عموم دانشجویان با فضا‌سازی محیطی مناسب و اقدام در جهت تعامل حداکثری با دانشجویان و گروه‌ها و تشکل‌های دانشجویی در برگزاری مراسم روز دانشجو.» یکی از دغدغه‌های برخی تشکل‌ها عدم‌رعایت عدالت بین تشکل‌های مختلف در برگزاری مراسم روز دانشجو بوده است،

در حالی که معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم برای این موضوع هم به دانشگاه‌ها تذکر داده و در یکی از بندهای بخشنامه‌اش آمده است: «رعایت عدالت میان تشکل‌های مختلف دانشجویی در اعطای امکانات و ارائه مجوز‌ها و همچنین تخصیص زمان و مکان مناسب برای برگزاری مراسم.» نکته جالب اینکه در این بخشنامه غیر از قسمتی که مربوط به رعایت شئون ماه صفر است هیچ بندی که دارای محتوایی بازدارنده باشد، دیده نمی‌شود، البته در بند پانزدهم این بخشنامه آمده است: «ارسال گزارش علت مخالفت احتمالی با سخنرانان پیشنهادی تشکل‌ها به معاونت فرهنگی.»

وجود چنین بندی در بخشنامه روز دانشجو در وهله اول این احتمال را به ذهن می‌آورد که برخی اختلافات میان دانشجویان و مسئولان دانشگاهی، وزارت علوم را به دخالت در این موضوع وادار کرده است؛ اما سیدضیاء هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی این وزارتخانه چنین احتمالی را رد می‌کند و می‌گوید: «خوشبختانه تاکنون روند اجرای برنامه‌های روز دانشجو با مشکلی مواجه نبوده است، اما به هر حال ما به‌عنوان یک نهاد حاکمیتی باید برخی مسائل را پیش‌بینی کرده و برای آنها راه‌حل مناسب ارائه دهیم.»

او ادامه می‌دهد: «روز دانشجو یکی از مهم‌ترین روزها برای دانشجویان و وزارتخانه آنهاست، به همین دلیل می‌خواهیم این روز را هرچه باشکوه‌تر و در عین حال آرام و بی‌حاشیه برگزار کنیم. می‌خواهیم دانشجویان بتوانند آنچه در نظر دارند در چارچوب قوانین و ضوابط برای روز بزرگداشت مقام خودشان اجرا کنند و این تنها در صورتی اتفاق می‌افتد که همکاری و تعامل بین آنها و نهادهای مسئول وجود داشته باشد.»

میرزایی مدیرکل اداره فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم هم حرف‌های هاشمی را تایید می‌کند و می‌گوید: «وزارتخانه هیچ اطلاعاتی مبنی‌بر بروز اختلافات جدی میان دانشجویان و مسئولان دانشگاه‌ها دریافت نکرده است و وجود چنین بندی در بخشنامه معاونت فرهنگی به علت پیشگیری از بروز این اختلاف‌هاست. درواقع با گنجاندن این بند خواسته‌ایم روسای دانشگاه‌ها از وجود نظارت بر نحوه رفتارشان با دانشجویان با خبر باشند و جلوی برخوردهای سلیقه‌ای گرفته شود البته خوشبختانه روسای دانشگاه‌ها و سایر مسئولان دانشگاهی به چنین موضوعی واقف بوده و با کمال حسن نیت رفتار کرده‌اند.»

 رئیس‌جمهور میهمان کدام دانشگاه خواهد بود؟

امسال هم مثل سال‌های گذشته حضور رئیس دولت در مراسم بزرگداشت روز دانشجو یکی از اصلی‌ترین خواسته‌های دانشجویان بوده است و گویا روحانی این خواسته را اجابت کرده است، اما گویا حضور او در این مراسم یک تفاوت کوچک با سال‌های گذشته دارد و آن هم اینکه رئیس‌جمهور امسال تصمیم گرفته وزارت بهداشتی‌ها را خوشحال کند و راهی یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی شود. روسای‌جمهور در سال‌های اخیر دانشگاه‌های شهید بهشتی، صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت، شریف و تهران را برای حضور در مراسم روز دانشجو انتخاب کرده‌اند.

۱۶ آذر پارسال هم روحانی در دانشگاه شهید بهشتی حضور یافت و در نشست پرسش و پاسخی با دانشجویان شرکت کرد. امسال هم تشکل‌های مختلفی در دانشگاه‌هایی همچون تهران، شریف،‌ امیرکبیر و... از رئیس‌جمهور برای حضور در مراسم روز دانشجو دعوت کرده‌اند اما طبق گفته‌های ضیاء هاشمی، رئیس‌جمهور قرار است در مراسم ۱۶ آذر امسال در یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران حضور پیدا کند و شنیده‌ها حکایت از حضور رئیس‌جمهور در دانشگاه علوم پزشکی ایران دارد.  اگر یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی میزبان رئیس‌جمهور شود، اتفاقی نادر در تاریخ برگزاری مراسم روزهای دانشجو می‌افتد؛ اتفاقی که تنها یک بار در زمان ریاست‌جمهوری آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و در جمع دانشجویان بسیجی دانشگاه‌های علوم پزشکی رخ داده است.
 
وزیر علوم به مناسبت روز دانشجو پیام داد

محمد فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به مناسبت روز دانشجو پیامی صادر کرده که در بخشی از این پیام آمده است:

امروز اگرچه از شهادت دانشجویان زنده یاد «مهدی شریعت رضوی، احمد قندچی و مصطفی بزرگ‌نیا» قریب به 61 سال می‌گذرد اما به برکت خون آنان و دیگر شهدای دانشجو، هنوز طراوت آرمانخواهی، عدالت‌طلبی، نقد و پرسشگری بر فضای دانشگاه‌ها حاکم است. از مهم‌ترین ویژگی‌های دانشجویان فرهیخته جامعه، موقعیت‌شناسی و آگاهی از اقتضائات زمان و مکان است.

 اگر تا دیروز دانشجویان متعهد، رسالت ستیز با دشمنان خارجی و حاکمان‌های فاسد داخلی را برعهده داشتند، امروزه ضمن حفظ موضع انتقادی و حساسیت‌های لازم در برابر عملکرد مدیران، باید جهاد علمی را سرلوحه اندیشه و عمل خود قرار دهند و بکوشند در این مقطع تاریخی، در برون‌رفت کشور از مشکلات فرارو نقشی سازنده و تاثیر‌گذار ایفا کنند.

 اینجانب به‌عنوان خدمتگزاری در نظام آموزش عالی کشور، ضمن تکریم و بزرگداشت روز دانشجو و گرامیداشت یاد و خاطره امام شهیدان و شهدای دانشجو، خود را ملزم و متعهد به تمهید بستر‌های لازم برای ارتقای سطح دانش و فناوری در کشور از طریق احترام به حقوق قانونی دانشجویان و حفظ کرامت انسانی آنان، که آینده‌سازان این مرزبوم هستند، می‌دانم.



گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com
منبع: bartarinha.ir

مطالب پیشنهادی:
دانشگاه احمدی نژاد مرکز زبان شد
تعیین حداقل دستمزد سال آینده مشمولان قانون کار
ادعای خنده دار رژیم صهیونیستی درباره ایران
روحانی دخل و خرج کشور را چگونه نوشت؟
چرا رجوی خود را پنهان کرده است؟