ایجاد مرکز فضایی یک ضرورت است
ایجاد «مرکز ملی فضایی» یک ضرورت است، چرا که این مرکز می‌تواند علاوه بر برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری و نظارت بر نهادهای مختلف فضایی کشور، منابع را به درستی تخصیص دهد.
دکتر مهران میرشمس گفت: ایجاد «مرکز ملی فضایی» یک ضرورت است، چرا که این مرکز می‌تواند علاوه بر برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری و نظارت بر نهادهای مختلف فضایی کشور، منابع را به درستی تخصیص دهد.

عضو هیات علمی و سرپرست آزمایشگاه تحقیقات فضایی دانشکده مهندسی هوافضا دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در خصوص «ابلاغیه رئیس جمهور به دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری جهت ایجاد (مرکز ملی فضایی) توسط ایشان» ابراز خرسندی کرد و گفت: ایجاد چنین مرکزی در جهت سازماندهی به نهادهای مختلف فضایی کشور می‌تواند  تاثیرگذار باشد، چرا که نهادهای موجود، تقریبا درسکون و بلاتکلیفی هستند.

میرشمس با اشاره به اینکه ایجاد مرکز ملی فضایی ممکن است در ابتدا مشکلاتی نیز جهت هماهنگی نهادها داشته باشد، اظهار داشت: از آنجایی که اهداف و برنامه‌هایی پیش از این در نهادها و بخش‌های مختلف فضایی داخلی تدوین شده و برای اجرایی شدن آنها سرمایه گذاری و زیرساخت‌هایی نیز تعیین شده است، مرکز ملی فضایی برای هماهنگی با این سازمان‌ها ممکن است با مشکلاتی مواجه شود.
وی با تاکید بر اینکه حتما باید یک نهاد بالادستی همچون مرکز ملی فضایی برای سیاست گذاری، هماهنگی و هم‌افزایی بازیگران عرصه فضایی کشور وجود داشته باشد، اذعان داشت: مدیریت بر همه این بازیگران مشکل است به دلیل آنکه نهادهای فعال در زمینه فضایی، مدعی هستند و سیاست گذاری، اجرا و نظارت تا کنون بر عهده خودشان بوده است.

این کارشناس فضایی تشکیل مرکز ملی را یک ضرورت دانسته و با اشاره به دشواری سروسامان دادن به همه نهادهای کشور در ادامه افزود: سازماندهی، هماهنگی، تعیین تکلیف و ایجاد انگیزه همه بخش‌های فضایی کشور سخت است چرا که در حال حاضر این بخش‌ها را رکودی فراگرفته و نیروها، انگیزه خود را از دست داده‌اند و مرکز ملی فضایی می‌تواند این مشکلات را حل کند.

میرشمس یادآورشد: باید عالی‌ترین و تنها هدف مرکز ملی فضایی، همانطور که رییس محترم جمهور دستور داده‌اند برنامه‌ریزی، هماهنگی، سیاست‌گذاری و نظارت بر بخش‌های فضایی کشور باشد.
به گفته وی، سازمان فضایی هم سال‌ها پیش ابتدا با هدف سیاست‌گذاری و نظارت شکل گرفت که بعدها توسط مسئولین در دولت قبل به انحراف کشیده شد و با تصدی‌گری وارد پروسه ساخت و طراحی شد.

میرشمس در ادامه عنوان کرد: سازمان فضایی در دولت قبل در کارهای بقیه گروه‌ها، سازمان‌ها و نهادها دخالت کرد و به عنوان یک نهاد موازی با نهادهای دیگرفعالیت داشت که منجر به ایجاد رقابت‌های مخرب شد و فعالیت‌های مفید فضایی کشور را تحت الشعاع قرار داد.

وی در پایان تاکید کرد: ایجاد یک نهاد به عنوان یک سازمان بالادستی برای نظارت به همه نهادهای فضایی کشور و هماهنگی بین وزارتخانه‌ها مانند مرکز ملی فضایی یک ضرورت است و می‌تواند به عنوان یک مرکز مفید فعالیت‌هایی از قبیل تخصیص صحیح منابع به بخش‌های مختلف فضایی در راستای هم‌افزایی برنامه‌ها، نظارت کافی داشته باشد. در این صورت از موازی‌کاری نیز جلوگیری می‌شود.

حجت الاسلام حسن روحانی، رییس جمهور اواخر آذر ماه سال جاریطی یک ابلاغیه ایجاد «مرکز ملی فضایی» را با هدف هماهنگی، سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و نظارت و با استفاده از ظرفیت‌های قانونی مربوطه به مراکز عالی تحقیقاتی با رعایت قوانین و مقررات مربوطه به سورنا ستاری محول کرده است.

وی همچنین از تمامی وزارت‌خانه و نهادهای مربوطه خواسته است تا در اجرای این ابلاغیه همکاری‌های لازم را با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داشته باشند.



گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: sinapress.ir

مطالب پیشنهادی:
حذف رشته های غیرضروری
فروش خودروی چپی به جای خودروی بی رنگ!
راهپیمایی در پاریس/ پاسخ فرانسویها به حملات اخیر در پاریس
جنایت وحشیانه داعش در حمص(18+)
تصاویری از فضای مجلس قبل از نطق علی مطهری